Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk

Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, onko lukiolaisten ajatuksissa tandemopetuksesta eroja riippuen koulukielestä (suomi ja ruotsi). Lisäksi selvitetään tekijöitä, jotka aiheuttavat mahdollisia eroja suhtautumisessa tandemopetukseen. Tutkimusmateriaali on kerätty puolistrukturoidun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88754
_version_ 1828193043378864128
author Salminen, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, onko lukiolaisten ajatuksissa tandemopetuksesta eroja riippuen koulukielestä (suomi ja ruotsi). Lisäksi selvitetään tekijöitä, jotka aiheuttavat mahdollisia eroja suhtautumisessa tandemopetukseen. Tutkimusmateriaali on kerätty puolistrukturoidun kyselyn avulla Länsi-, Itä- ja Keski-Suomesta. Tutkimukseen osallistui 74 tutkittavaa, joista 29 käy lukiota suomeksi ja 45 ruotsiksi. Tutkittavat tulevat kaksikielisiltä alueilta (suomi ja ruotsi) Länsi-Suomesta, mutta käyvät lukiota ruotsiksi, sekä yksikielisiltä alueilta (suomi) Keski- ja Itä-Suomesta, ja käyvät lukiota suomeksi. Materiaali analysoitiin kategorisoimalla vastaukset koulukielen perusteella ja näin vertailemalla tutkittavien ajatuksia. Avoimet kysymykset on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että suomeksi lukiota käyvät suhtautuvat tandemopetukseen hieman paremmin, ja heidän ajatuksensa siitä ovat selkeämpiä. Tulosten mukaan he haluaisivat sitä lisää, ja osallistuisivat selkeästi enemmän tandemopetukseen, mutta kuitenkin kokevat enemmän negatiivisia tunteita sitä kohtaan. Ruotsiksi lukiota käyvät ovat epävarmempia tandemopetuksesta, mutta se on kuitenkin motivoinut heitä enemmän, ja he haluaisivat lukioon pakollista tandemopetusta. Yksi tärkeä tulos on se, että suomeksi lukiota käyvät kokevat huomattavasti enemmän iloa, mutta jännittävät tandemopetusta enemmän, kun taas ruotsiksi lukiota käyvät stressaavat tandemopetusta selvästi enemmän. Suomeksi ja ruotsiksi lukiota käyvät pitävät tandemopetuksesta kuitenkin lähes yhtä paljon. Erot ajatuksissa eivät suurimmaksi osin ole suuria, mikä johtuu siitä, että lukiolaiset perustelevat ajatuksiaan ja valintojaan hyvin samankaltaisesti. Pienet ajatuserot johtuvat siitä, että suomeksi ja ruotsiksi lukiota käyvät painottavat eri kysymyksissä eri perusteluita, ja osassa kysymyksistä toinen kieliryhmä on omannut enemmän perusteluita ajatuksilleen ja valinnoilleen, jolloin on syntynyt pieniä ajatuseroja kieliryhmien välillä. Useimmiten tekijät, jotka aiheuttavat ajatuseroja, liittyvät kokemuksiin tandemopetuksen hyödyllisyydestä ja hauskuudesta, sekä mahdollisuudesta käyttää toista kotimaista kieltä.
first_indexed 2023-08-29T20:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-29T05:59:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-29T05:59:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, onko lukiolaisten ajatuksissa tandemopetuksesta eroja riippuen koulukielest\u00e4 (suomi ja ruotsi). Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n tekij\u00f6it\u00e4, jotka aiheuttavat mahdollisia eroja suhtautumisessa tandemopetukseen.\n\nTutkimusmateriaali on ker\u00e4tty puolistrukturoidun kyselyn avulla L\u00e4nsi-, It\u00e4- ja Keski-Suomesta. Tutkimukseen osallistui 74 tutkittavaa, joista 29 k\u00e4y lukiota suomeksi ja 45 ruotsiksi. Tutkittavat tulevat kaksikielisilt\u00e4 alueilta (suomi ja ruotsi) L\u00e4nsi-Suomesta, mutta k\u00e4yv\u00e4t lukiota ruotsiksi, sek\u00e4 yksikielisilt\u00e4 alueilta (suomi) Keski- ja It\u00e4-Suomesta, ja k\u00e4yv\u00e4t lukiota suomeksi. Materiaali analysoitiin kategorisoimalla vastaukset koulukielen perusteella ja n\u00e4in vertailemalla tutkittavien ajatuksia. Avoimet kysymykset on analysoitu laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 suomeksi lukiota k\u00e4yv\u00e4t suhtautuvat tandemopetukseen hieman paremmin, ja heid\u00e4n ajatuksensa siit\u00e4 ovat selke\u00e4mpi\u00e4. Tulosten mukaan he haluaisivat sit\u00e4 lis\u00e4\u00e4, ja osallistuisivat selke\u00e4sti enemm\u00e4n tandemopetukseen, mutta kuitenkin kokevat enemm\u00e4n negatiivisia tunteita sit\u00e4 kohtaan. Ruotsiksi lukiota k\u00e4yv\u00e4t ovat ep\u00e4varmempia tandemopetuksesta, mutta se on kuitenkin motivoinut heit\u00e4 enemm\u00e4n, ja he haluaisivat lukioon pakollista tandemopetusta. Yksi t\u00e4rke\u00e4 tulos on se, ett\u00e4 suomeksi lukiota k\u00e4yv\u00e4t kokevat huomattavasti enemm\u00e4n iloa, mutta j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4t tandemopetusta enemm\u00e4n, kun taas ruotsiksi lukiota k\u00e4yv\u00e4t stressaavat tandemopetusta selv\u00e4sti enemm\u00e4n. Suomeksi ja ruotsiksi lukiota k\u00e4yv\u00e4t pit\u00e4v\u00e4t tandemopetuksesta kuitenkin l\u00e4hes yht\u00e4 paljon. Erot ajatuksissa eiv\u00e4t suurimmaksi osin ole suuria, mik\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 lukiolaiset perustelevat ajatuksiaan ja valintojaan hyvin samankaltaisesti. Pienet ajatuserot johtuvat siit\u00e4, ett\u00e4 suomeksi ja ruotsiksi lukiota k\u00e4yv\u00e4t painottavat eri kysymyksiss\u00e4 eri perusteluita, ja osassa kysymyksist\u00e4 toinen kieliryhm\u00e4 on omannut enemm\u00e4n perusteluita ajatuksilleen ja valinnoilleen, jolloin on syntynyt pieni\u00e4 ajatuseroja kieliryhmien v\u00e4lill\u00e4. Useimmiten tekij\u00e4t, jotka aiheuttavat ajatuseroja, liittyv\u00e4t kokemuksiin tandemopetuksen hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 ja hauskuudesta, sek\u00e4 mahdollisuudesta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 toista kotimaista kielt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-29T05:59:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-29T05:59:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tandemundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autenticitet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00f6msesidighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sj\u00e4lvstyrning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspr\u00e5k", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308294792", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastavuoroisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88754
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:24Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28a7f9eb-b05d-44bb-85c0-7a54c227a06e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202308294792.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Hanna Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk tandemundervisning språkinlärning autenticitet ömsesidighet självstyrning Ruotsin kieli Swedish 306 kielen oppiminen autenttisuus vastavuoroisuus itseohjautuvuus lukio lukiolaiset
title Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk
title_full Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk
title_fullStr Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk
title_full_unstemmed Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk
title_short Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk
title_sort skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk
title_txtP Skillnader i tankar om tandemundervisning mellan gymnasister som har finska respektive svenska som skolspråk
topic tandemundervisning språkinlärning autenticitet ömsesidighet självstyrning Ruotsin kieli Swedish 306 kielen oppiminen autenttisuus vastavuoroisuus itseohjautuvuus lukio lukiolaiset
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish autenticitet autenttisuus itseohjautuvuus kielen oppiminen lukio lukiolaiset självstyrning språkinlärning tandemundervisning vastavuoroisuus ömsesidighet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88754 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308294792
work_keys_str_mv AT salminenhanna skillnaderitankaromtandemundervisningmellangymnasistersomharfinskarespektivesvensk