Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä

Tämä tutkimus käsittelee opinto-ohjaajien kokemuksia lukiolaisten uupumuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukiolaisten uupumus näyttäytyy opinto-ohjaajien työssä, millaisia tekijöitä opinto-ohjaajat näkevät lukiolaisten uupumuksen taustalla olevan ja millaisia keinoja opinto-ohj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koljonen, Saara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88752
_version_ 1826225724558671872
author Koljonen, Saara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koljonen, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koljonen, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koljonen, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee opinto-ohjaajien kokemuksia lukiolaisten uupumuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukiolaisten uupumus näyttäytyy opinto-ohjaajien työssä, millaisia tekijöitä opinto-ohjaajat näkevät lukiolaisten uupumuksen taustalla olevan ja millaisia keinoja opinto-ohjaajilla on lukiolaisten jaksamisen tukemiseen. Tavoitteena oli tuoda esiin opinto-ohjaajien oma ääni sekä monipuolisia ja konkreettisia keinoja opinto-ohjaajien työn tueksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui pelkästään avoimista kysymyksistä. Kyselylomaketta levitettiin lukion opinto-ohjaajille eri kanavia pitkin. Tutkimusaineistoksi muodostui 33 lukion opinto-ohjaajan vastaukset, jotka analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että lukiolaisten uupumus näyttäytyy opinto-ohjaajien työssä hyvin monin eri tavoin. Opinto-ohjaajat kohtaavat uupuneita opiskelijoita paljon ja he ovat myös huolissaan opiskelijoistaan ja heidän jaksamisestaan. Uupumuksen taustalla on opinto-ohjaajien näkemysten mukaan sekä kouluun että koulun ulkopuoliseen elämään liittyviä tekijöitä. Moni opinto-ohjaaja kokee lukiota kohdanneet uudistukset opiskelijoiden kuormitusta lisänneiksi, mutta myös yhteiskunnan suorituskeskeisyys, kiireinen elämä ja vääristyneet odotukset näkyvät uupumuksen taustalla. Opiskelijoiden jaksamisen tukemiseen opinto-ohjaajilla on erilaisia keinoja, joista esimerkiksi lukujärjestyksen keventäminen ja opiskeluajan pidentäminen ovat yleisiä. Lisäksi erilaiset ohjaukselliset keinot ja moniammatillinen yhteistyö on tärkeää.
first_indexed 2023-08-29T20:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koljonen, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-29T05:54:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-29T05:54:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88752", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee opinto-ohjaajien kokemuksia lukiolaisten uupumuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lukiolaisten uupumus n\u00e4ytt\u00e4ytyy opinto-ohjaajien ty\u00f6ss\u00e4, millaisia tekij\u00f6it\u00e4 opinto-ohjaajat n\u00e4kev\u00e4t lukiolaisten uupumuksen taustalla olevan ja millaisia keinoja opinto-ohjaajilla on lukiolaisten jaksamisen tukemiseen. Tavoitteena oli tuoda esiin opinto-ohjaajien oma \u00e4\u00e4ni sek\u00e4 monipuolisia ja konkreettisia keinoja opinto-ohjaajien ty\u00f6n tueksi.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, joka koostui pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n avoimista kysymyksist\u00e4. Kyselylomaketta levitettiin lukion opinto-ohjaajille eri kanavia pitkin. Tutkimusaineistoksi muodostui 33 lukion opinto-ohjaajan vastaukset, jotka analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 lukiolaisten uupumus n\u00e4ytt\u00e4ytyy opinto-ohjaajien ty\u00f6ss\u00e4 hyvin monin eri tavoin. Opinto-ohjaajat kohtaavat uupuneita opiskelijoita paljon ja he ovat my\u00f6s huolissaan opiskelijoistaan ja heid\u00e4n jaksamisestaan. Uupumuksen taustalla on opinto-ohjaajien n\u00e4kemysten mukaan sek\u00e4 kouluun ett\u00e4 koulun ulkopuoliseen el\u00e4m\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Moni opinto-ohjaaja kokee lukiota kohdanneet uudistukset opiskelijoiden kuormitusta lis\u00e4nneiksi, mutta my\u00f6s yhteiskunnan suorituskeskeisyys, kiireinen el\u00e4m\u00e4 ja v\u00e4\u00e4ristyneet odotukset n\u00e4kyv\u00e4t uupumuksen taustalla. Opiskelijoiden jaksamisen tukemiseen opinto-ohjaajilla on erilaisia keinoja, joista esimerkiksi lukuj\u00e4rjestyksen kevent\u00e4minen ja opiskeluajan pident\u00e4minen ovat yleisi\u00e4. Lis\u00e4ksi erilaiset ohjaukselliset keinot ja moniammatillinen yhteisty\u00f6 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-29T05:54:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-29T05:54:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suorituskeskeisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308294790", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88752
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/40edd414-3c57-4ff7-9aa3-8238d7383353\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202308294790.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koljonen, Saara Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä suorituskeskeisyys Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 opinto-ohjaus lukio uupumus lukiolaiset jaksaminen ohjaus (neuvonta ja opastus)
title Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä
title_full Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä
title_fullStr Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä
title_full_unstemmed Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä
title_short Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä
title_sort lukiolaisten uupumus opinto ohjaajan työssä
title_txtP Lukiolaisten uupumus opinto-ohjaajan työssä
topic suorituskeskeisyys Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 opinto-ohjaus lukio uupumus lukiolaiset jaksaminen ohjaus (neuvonta ja opastus)
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma jaksaminen lukio lukiolaiset ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaus suorituskeskeisyys uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88752 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308294790
work_keys_str_mv AT koljonensaara lukiolaistenuupumusopintoohjaajantyössä