Yhteenveto: | Tämä tutkimus käsittelee opinto-ohjaajien kokemuksia lukiolaisten uupumuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukiolaisten uupumus näyttäytyy opinto-ohjaajien työssä, millaisia tekijöitä opinto-ohjaajat näkevät lukiolaisten uupumuksen taustalla olevan ja millaisia keinoja opinto-ohjaajilla on lukiolaisten jaksamisen tukemiseen. Tavoitteena oli tuoda esiin opinto-ohjaajien oma ääni sekä monipuolisia ja konkreettisia keinoja opinto-ohjaajien työn tueksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui pelkästään avoimista kysymyksistä. Kyselylomaketta levitettiin lukion opinto-ohjaajille eri kanavia pitkin. Tutkimusaineistoksi muodostui 33 lukion opinto-ohjaajan vastaukset, jotka analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että lukiolaisten uupumus näyttäytyy opinto-ohjaajien työssä hyvin monin eri tavoin. Opinto-ohjaajat kohtaavat uupuneita opiskelijoita paljon ja he ovat myös huolissaan opiskelijoistaan ja heidän jaksamisestaan. Uupumuksen taustalla on opinto-ohjaajien näkemysten mukaan sekä kouluun että koulun ulkopuoliseen elämään liittyviä tekijöitä. Moni opinto-ohjaaja kokee lukiota kohdanneet uudistukset opiskelijoiden kuormitusta lisänneiksi, mutta myös yhteiskunnan suorituskeskeisyys, kiireinen elämä ja vääristyneet odotukset näkyvät uupumuksen taustalla. Opiskelijoiden jaksamisen tukemiseen opinto-ohjaajilla on erilaisia keinoja, joista esimerkiksi lukujärjestyksen keventäminen ja opiskeluajan pidentäminen ovat yleisiä. Lisäksi erilaiset ohjaukselliset keinot ja moniammatillinen yhteistyö on tärkeää.
|