Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaisessa opetuksessa saavutettuja onnistumisia ja näihin onnistumisiin johtaneita pedagogisia keinoja opettajien kuvailemana. Lisäksi tarkasteltiin, ovatko ne linjassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 esitettyjen toiminta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vanhanen, Vilma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88650
_version_ 1826225710440644608
author Vanhanen, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vanhanen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vanhanen, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vanhanen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminta-alueittaisessa opetuksessa saavutettuja onnistumisia ja näihin onnistumisiin johtaneita pedagogisia keinoja opettajien kuvailemana. Lisäksi tarkasteltiin, ovatko ne linjassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 esitettyjen toiminta-alueittaisen opetuksen tavoitteiden kanssa. Aihetta on tutkittu aiemmin vain hyvin vähän. Tämä tutkimus on toteutettu Inklusiivisuus ja Toiminta-alueittainen opetus (InTo) -hankkeen osana ja aineistona oli 96 erityisopettajan haastattelut. Aineisto on analysoitu sekä laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia että teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen ja aineisto on jatkoanalysoitu sisällön erittelyn keinoin. Tulokset osoittavat oppilaiden onnistuvan eniten kognitiivisten ja kommunikaatiotaitojen osa-alueella. Opettajat kokivat onnistuvansa oppilaiden kehittyessä taidollisesti, oman ammattitaitonsa osalta, suhteiden rakentuessa, kommunikaation ja vuorovaikutuksen onnistuessa, saadessa palautetta työstä, oppilaiden sosiaalisen osallisuuden vahvistuessa ja yhteistyön onnistuessa. Onnistumisiin johtaneiksi keinoiksi mainittiin toiminnan tavoitteellisuus, opetuksen sisältö, opettajan omat ominaisuudet, lapsilähtöiset pedagogiset suuntaukset ja monialainen yhteistyö. Oppilaat onnistuvat opettajien kuvailun perusteella opetussuunnitelmassa esitettyjen toiminta-alueiden sisällön lisäksi myös sellaisissa taidoissa, joita opetussuunnitelmassa ei mainita. Opettajien onnistumiset olivat moninaisia, mutta samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa.
first_indexed 2023-08-24T20:01:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vanhanen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-24T05:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-24T05:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88650", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 toiminta-alueittaisessa opetuksessa saavutettuja onnistumisia ja n\u00e4ihin onnistumisiin johtaneita pedagogisia keinoja opettajien kuvailemana. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, ovatko ne linjassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 esitettyjen toiminta-alueittaisen opetuksen tavoitteiden kanssa. Aihetta on tutkittu aiemmin vain hyvin v\u00e4h\u00e4n.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on toteutettu Inklusiivisuus ja Toiminta-alueittainen opetus (InTo) -hankkeen osana ja aineistona oli 96 erityisopettajan haastattelut. Aineisto on analysoitu sek\u00e4 laadullista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ett\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en ja aineisto on jatkoanalysoitu sis\u00e4ll\u00f6n erittelyn keinoin.\nTulokset osoittavat oppilaiden onnistuvan eniten kognitiivisten ja kommunikaatiotaitojen osa-alueella. Opettajat kokivat onnistuvansa oppilaiden kehittyess\u00e4 taidollisesti, oman ammattitaitonsa osalta, suhteiden rakentuessa, kommunikaation ja vuorovaikutuksen onnistuessa, saadessa palautetta ty\u00f6st\u00e4, oppilaiden sosiaalisen osallisuuden vahvistuessa ja yhteisty\u00f6n onnistuessa. Onnistumisiin johtaneiksi keinoiksi mainittiin toiminnan tavoitteellisuus, opetuksen sis\u00e4lt\u00f6, opettajan omat ominaisuudet, lapsil\u00e4ht\u00f6iset pedagogiset suuntaukset ja monialainen yhteisty\u00f6.\nOppilaat onnistuvat opettajien kuvailun perusteella opetussuunnitelmassa esitettyjen toiminta-alueiden sis\u00e4ll\u00f6n lis\u00e4ksi my\u00f6s sellaisissa taidoissa, joita opetussuunnitelmassa ei mainita. Opettajien onnistumiset olivat moninaisia, mutta samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-24T05:16:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-24T05:16:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaativa monialainen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminta-alueittaiset tavoitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "onnistumiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sek\u00e4 pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308244742", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminta-alueittain j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4 opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88650
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/535ef822-7783-45cf-b641-e20b91efbec7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202308244742.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vanhanen, Vilma Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana vaativa monialainen tuki toiminta-alueittaiset tavoitteet onnistumiset Erityispedagogiikka Special Education 101 toiminta-alueittain järjestettävä opetus opetus pedagogiikka erityisopetus opetussuunnitelmat
title Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana
title_full Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana
title_fullStr Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana
title_full_unstemmed Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana
title_short Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana
title_sort oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana
title_txtP Oppilaiden ja opettajien onnistumiset sekä pedagogiset keinot toiminta-alueittaisessa opetuksessa opettajien kuvailemana
topic vaativa monialainen tuki toiminta-alueittaiset tavoitteet onnistumiset Erityispedagogiikka Special Education 101 toiminta-alueittain järjestettävä opetus opetus pedagogiikka erityisopetus opetussuunnitelmat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus onnistumiset opetus opetussuunnitelmat pedagogiikka toiminta-alueittain järjestettävä opetus toiminta-alueittaiset tavoitteet vaativa monialainen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88650 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308244742
work_keys_str_mv AT vanhanenvilma oppilaidenjaopettajienonnistumisetsekäpedagogisetkeinottoimintaalueittaisessaopetu