Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana

Tässä tutkielmassa tarkastelemme tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta ja sen jatkumoa varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kuudennelle luokalle. Työmme tarkoitus on lisätä tietoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen tavoitteista, niiden opetuksesta käytännössä ja siitä, kuinka opetus jatkuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heiniluoma, Oskari, Reinikainen, Viivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88583
_version_ 1828193043337969664
author Heiniluoma, Oskari Reinikainen, Viivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heiniluoma, Oskari Reinikainen, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heiniluoma, Oskari Reinikainen, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heiniluoma, Oskari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastelemme tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta ja sen jatkumoa varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kuudennelle luokalle. Työmme tarkoitus on lisätä tietoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen tavoitteista, niiden opetuksesta käytännössä ja siitä, kuinka opetus jatkuu koulutusasteelta toiselle siirryttäessä. Tutkimuksemme laadullisena lähestymistapana toimi sosiokonstruktivismi ja aineistona käytimme dokumenttiaineistoja sekä opettajien haastatteluita. Dokumenttiaineistot koostuivat varhaiskasvatussuunnitelman sekä esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joihin osallistui 6 varhaiskasvatuksen opettajataustaista luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyen löysimme aineistossamme useita eri tavoitteita, jotka jaoimme CASEL:in määritelmän mukaisesti viiteen pääluokkaan: tietoisuus itsestä, itsensä johtaminen, vastuullinen päätöksenteko, sosiaalinen tietoisuus ja ihmissuhdetaidot. Näissä esiintyi erilaisia jatkumoita, jotka näyttäytyivät samojen tavoitteiden säilymisenä tai laajentumisena oppilaiden siirtyessä koulutusasteelta toiselle. Haastateltavat puolestaan kokivat käytännön opetuksessa jatkumot ristiriitaisesti. Käytännössä tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetetaan usealla eri tavalla ja eri tilanteissa. Jatkossa olisi tärkeää tutkia tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät jatkumoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa koulutusasteelta toiselle.
first_indexed 2023-08-18T20:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heiniluoma, Oskari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reinikainen, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-18T05:27:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-18T05:27:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelemme tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta ja sen jatkumoa varhaiskasvatuksesta perusopetuksen kuudennelle luokalle. Ty\u00f6mme tarkoitus on lis\u00e4t\u00e4 tietoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen tavoitteista, niiden opetuksesta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ja siit\u00e4, kuinka opetus jatkuu koulutusasteelta toiselle siirrytt\u00e4ess\u00e4. \n Tutkimuksemme laadullisena l\u00e4hestymistapana toimi sosiokonstruktivismi ja aineistona k\u00e4ytimme dokumenttiaineistoja sek\u00e4 opettajien haastatteluita. Dokumenttiaineistot koostuivat varhaiskasvatussuunnitelman sek\u00e4 esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joihin osallistui 6 varhaiskasvatuksen opettajataustaista luokanopettajaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyen l\u00f6ysimme aineistossamme useita eri tavoitteita, jotka jaoimme CASEL:in m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n mukaisesti viiteen p\u00e4\u00e4luokkaan: tietoisuus itsest\u00e4, itsens\u00e4 johtaminen, vastuullinen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko, sosiaalinen tietoisuus ja ihmissuhdetaidot. N\u00e4iss\u00e4 esiintyi erilaisia jatkumoita, jotka n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t samojen tavoitteiden s\u00e4ilymisen\u00e4 tai laajentumisena oppilaiden siirtyess\u00e4 koulutusasteelta toiselle. Haastateltavat puolestaan kokivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksessa jatkumot ristiriitaisesti. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetetaan usealla eri tavalla ja eri tilanteissa. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia tekij\u00f6it\u00e4, jotka mahdollistavat tai est\u00e4v\u00e4t jatkumoa tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksessa koulutusasteelta toiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-18T05:27:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-18T05:27:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen jatkumo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308184683", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88583
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:32Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/be0123f2-ede1-45f6-b7e4-a96bcc3d90b2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202308184683.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heiniluoma, Oskari Reinikainen, Viivi Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana pedagoginen jatkumo Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset taidot tunnetaidot varhaiskasvatus esiopetus perusopetus
title Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
title_full Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
title_fullStr Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
title_full_unstemmed Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
title_short Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle
title_sort tunne ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle tavoitteet käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
title_sub tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
title_txtP Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus varhaiskasvatuksesta kuudennelle luokalle : tavoitteet, käytännön toteutus ja jatkumo opetussuunnitelmien ja opettajien kuvaamana
topic pedagoginen jatkumo Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset taidot tunnetaidot varhaiskasvatus esiopetus perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esiopetus pedagoginen jatkumo perusopetus sosiaaliset taidot tunnetaidot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88583 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308184683
work_keys_str_mv AT heiniluomaoskari tunnejavuorovaikutustaitojenopetusvarhaiskasvatuksestakuudennelleluokalletavoit