Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen case Dove

Kuluttajat ovat sosiaalisen median alustojen tarjoamien voimaantumisen sekä sisällönluomis- ja vaikutusmahdollisuuden myötä alkaneet vaikuttaa yhteiskunnan epäkohtiin yhteiskunnallisten liikkeiden ja hashtagaktivismin kautta, jolla tarkoitetaan sosiaalisessa mediassa tietyn asian puolesta tai vasta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kemppinen, Anni
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88581
_version_ 1828193043335872512
author Kemppinen, Anni
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kemppinen, Anni Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kemppinen, Anni Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kemppinen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Kuluttajat ovat sosiaalisen median alustojen tarjoamien voimaantumisen sekä sisällönluomis- ja vaikutusmahdollisuuden myötä alkaneet vaikuttaa yhteiskunnan epäkohtiin yhteiskunnallisten liikkeiden ja hashtagaktivismin kautta, jolla tarkoitetaan sosiaalisessa mediassa tietyn asian puolesta tai vastaan tapahtuvaa kollektiivista protestia. Koska kuluttajat vaativat myös yrityksiltä kannanottoja yhteiskuntapoliittisiin teemoihin, kuten tasa-arvokysymyksiin, aihetta on oleellista tutkia negatiivisten vaikutusten ehkäisemiseksi yhteiskuntapoliittisen aktivismin ollessa usein riskipitoista polarisoivuutensa takia. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia miten case-brändi Dove käyttää #LetsChangeBeauty:a yhteiskuntapoliittisista aiheista viestimiseen ja tuottaa lisää tietoa siitä, miten asiakassitoutumiseen vaikuttavat tekijät toimivat Doven yhteiskuntapoliittisen hashtagaktivismin kontekstissa Instagramissa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa hashtagaktivismia ja yhteiskuntapoliittista aktivismia tutkitaan yhdessä markkinoinnin näkökulmasta asiakassitoutumiseen vaikuttavien tekijöiden eli julkaisuajankohdan, julkaisun formaatin, -sisältötyypin ja –interaktiivisuuden kautta. Tutkielman tuloksista kävi ilmi, että julkaisuajankohtaa koskien viikonpäivillä ei havaittu vaikutusta asiakassitoutumisen määrään, mutta asiakassitoutumisen määrä on Doven kampanjoiden alussa suurempi kuin lopussa. Julkaisujen formaateista videot aiheuttivat eniten asiakassitoutumista erityisesti kommentoinnin osalta, mikä on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tämän tutkielman aineistossa sisällöltään sekä tunteelliset että informatiiviset julkaisut tuottivat pelkkää tunteellista sisältöä suurempaa asiakassitoutumista, mikä on uusi havainto. Julkaisujen interaktiivisuuden yhteydessä havaittiin vastoin aikaisempaa tutkimusta, että kysymykset eivät aiheuttaneet suurempaa keskimääräistä kommentointimäärää verrattuna muihin julkaisuihin. Lopuksi Doven #LetsChangeBeauty-viestintä osoitti esimerkillään, oman asiakaskunnan tuntemisen tärkeyden yhteiskuntapoliittisen hashtagaktivismin yhteydessä.
first_indexed 2023-08-18T20:00:25Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemppinen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-18T05:23:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-18T05:23:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuluttajat ovat sosiaalisen median alustojen tarjoamien voimaantumisen sek\u00e4\nsis\u00e4ll\u00f6nluomis- ja vaikutusmahdollisuuden my\u00f6t\u00e4 alkaneet vaikuttaa yhteiskunnan ep\u00e4kohtiin yhteiskunnallisten liikkeiden ja hashtagaktivismin kautta, jolla \ntarkoitetaan sosiaalisessa mediassa tietyn asian puolesta tai vastaan tapahtuvaa\nkollektiivista protestia. Koska kuluttajat vaativat my\u00f6s yrityksilt\u00e4 kannanottoja \nyhteiskuntapoliittisiin teemoihin, kuten tasa-arvokysymyksiin, aihetta on oleellista tutkia negatiivisten vaikutusten ehk\u00e4isemiseksi yhteiskuntapoliittisen aktivismin ollessa usein riskipitoista polarisoivuutensa takia.\n T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia miten case-br\u00e4ndi\nDove k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 #LetsChangeBeauty:a yhteiskuntapoliittisista aiheista viestimiseen ja tuottaa lis\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, miten asiakassitoutumiseen vaikuttavat tekij\u00e4t \ntoimivat Doven yhteiskuntapoliittisen hashtagaktivismin kontekstissa Instagramissa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa\nhashtagaktivismia ja yhteiskuntapoliittista aktivismia tutkitaan yhdess\u00e4 markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta asiakassitoutumiseen vaikuttavien tekij\u00f6iden eli julkaisuajankohdan, julkaisun formaatin, -sis\u00e4lt\u00f6tyypin ja \u2013interaktiivisuuden kautta. \n Tutkielman tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 julkaisuajankohtaa koskien viikonp\u00e4ivill\u00e4 ei havaittu vaikutusta asiakassitoutumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, mutta asiakassitoutumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on Doven kampanjoiden alussa suurempi kuin lopussa. Julkaisujen \nformaateista videot aiheuttivat eniten asiakassitoutumista erityisesti kommentoinnin osalta, mik\u00e4 on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman aineistossa sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tunteelliset ett\u00e4 informatiiviset julkaisut \ntuottivat pelkk\u00e4\u00e4 tunteellista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 suurempaa asiakassitoutumista, mik\u00e4 on\nuusi havainto. Julkaisujen interaktiivisuuden yhteydess\u00e4 havaittiin vastoin aikaisempaa tutkimusta, ett\u00e4 kysymykset eiv\u00e4t aiheuttaneet suurempaa keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 kommentointim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 verrattuna muihin julkaisuihin. Lopuksi Doven \n#LetsChangeBeauty-viestint\u00e4 osoitti esimerkill\u00e4\u00e4n, oman asiakaskunnan tuntemisen t\u00e4rkeyden yhteiskuntapoliittisen hashtagaktivismin yhteydess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-18T05:23:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-18T05:23:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hashtagaktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakassitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkaisuajankohta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkaisun formaatti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkaisun sis\u00e4lt\u00f6tyyppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkaisun interaktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskuntapoliittinen aktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dove", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308184681", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunnalliset liikkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88581
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:40Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kemppinen, Anni Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove hashtagaktivismi asiakassitoutuminen julkaisuajankohta julkaisun formaatti julkaisun sisältötyyppi julkaisun interaktiivisuus yhteiskuntapoliittinen aktivismi Dove Markkinointi Marketing 20423 aktivismi Instagram sosiaalinen media markkinointi yritykset yhteiskunnalliset liikkeet
title Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove
title_full Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove
title_fullStr Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove
title_full_unstemmed Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove
title_short Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen
title_sort yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen case dove
title_sub case Dove
title_txtP Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove
topic hashtagaktivismi asiakassitoutuminen julkaisuajankohta julkaisun formaatti julkaisun sisältötyyppi julkaisun interaktiivisuus yhteiskuntapoliittinen aktivismi Dove Markkinointi Marketing 20423 aktivismi Instagram sosiaalinen media markkinointi yritykset yhteiskunnalliset liikkeet
topic_facet 20423 Dove Instagram Marketing Markkinointi aktivismi asiakassitoutuminen hashtagaktivismi julkaisuajankohta julkaisun formaatti julkaisun interaktiivisuus julkaisun sisältötyyppi markkinointi sosiaalinen media yhteiskunnalliset liikkeet yhteiskuntapoliittinen aktivismi yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88581 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308184681
work_keys_str_mv AT kemppinenanni yhteiskuntapoliittinenhashtagaktivismijaasiakassitoutuminencasedove