Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajaksi opiskelevien tunneälyä ja sitä, kehittyykö se heidän ensimmäisen opintovuotensa aikana. Kyselylomakeaineisto on kerätty luokanopettajaopiskelijoilta ensimmäisen opintovuoden syksyllä (2021) ja keväällä (2022). Tutkimuksessa käytettiin SREIS (Self...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Örmälä, Jaakko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88553
_version_ 1826225688960565248
author Örmälä, Jaakko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Örmälä, Jaakko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Örmälä, Jaakko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Örmälä, Jaakko
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajaksi opiskelevien tunneälyä ja sitä, kehittyykö se heidän ensimmäisen opintovuotensa aikana. Kyselylomakeaineisto on kerätty luokanopettajaopiskelijoilta ensimmäisen opintovuoden syksyllä (2021) ja keväällä (2022). Tutkimuksessa käytettiin SREIS (Self Rated Emotional Intelligence Scale) kyselyä, jolla opiskelijat (N = 63) itsearvioivat tunteiden havaitsemisen, tunteiden hyödyntämisen, tunteiden ymmärtämisen ja tunteiden säätelyn taitoja. SREIS-mittarin alaskaalat mittaavat yksilön kykyä: havaita toisten kokemia tunteita, ymmärtää miksi tunteita koetaan, hyödyntää tunteita omassa ja muiden toiminnassa, sekä säädellä omia ja muiden tunteita. Tuloksista selvitettiin, tapahtuuko tunneälyssä, tai sen osa-alueissa, muutosta opiskelijoiden ensimmäisen lukuvuoden aikana. Tunneälyä tutkittiin tarkastelemalla aineistosta saatuja tilastollisia tunnuslukuja. Tunneälyn muutoksien selvittämiseen käytettiin Wilcoxonin merkittyjen järjestyslukujen testiä. Kävi ilmi, että opiskelijat arvioivat sekä tunneälynsä tason kokonaisuutena että sen osa-alueet melko korkeiksi. Asteikolla 1–5 tunneälyä kokonaisuutena kuvaavan summamuuttujan keskiarvo koko aineistossa oli lukuvuoden alussa syksyllä 3.64 (keskihajonta = .48) ja saman lukuvuoden keväällä 3.69 (keskihajonta = .53). Korkeimmaksi opiskelijat arvioivat tunteiden havaitsemisen tason ensimmäisen opiskeluvuoden syksyllä (ka = 4.11, kh = .68) ja ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä (ka = 4.16, kh = .77). Opiskelijoiden tunneälyä mittaavassa kokonaispistemäärässä tai tunneälyn osa-alueissa tunteiden ymmärtäminen, tunteiden havaitseminen ja tunteiden hyödyntäminen, ei tapahtunut muutoksia. Sen sijaan osa-alue, tunteiden säätely, kasvoi ensimmäisen opintovuoden aikana tilastollisesti merkitsevästi (Z=2.673, p = 0.008).
first_indexed 2023-08-17T20:23:19Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00d6rm\u00e4l\u00e4, Jaakko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-17T05:53:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-17T05:53:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88553", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajaksi opiskelevien tunne\u00e4ly\u00e4 ja sit\u00e4, kehittyyk\u00f6 se heid\u00e4n ensimm\u00e4isen opintovuotensa aikana.\nKyselylomakeaineisto on ker\u00e4tty luokanopettajaopiskelijoilta ensimm\u00e4isen opintovuoden syksyll\u00e4 (2021) ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 (2022). Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin SREIS (Self Rated Emotional Intelligence Scale) kysely\u00e4, jolla opiskelijat (N = 63) itsearvioivat tunteiden havaitsemisen, tunteiden hy\u00f6dynt\u00e4misen, tunteiden ymm\u00e4rt\u00e4misen ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyn taitoja. SREIS-mittarin alaskaalat mittaavat yksil\u00f6n kyky\u00e4: havaita toisten kokemia tunteita, ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 miksi tunteita koetaan, hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tunteita omassa ja muiden toiminnassa, sek\u00e4 s\u00e4\u00e4dell\u00e4 omia ja muiden tunteita. Tuloksista selvitettiin, tapahtuuko tunne\u00e4lyss\u00e4, tai sen osa-alueissa, muutosta opiskelijoiden ensimm\u00e4isen lukuvuoden aikana.\nTunne\u00e4ly\u00e4 tutkittiin tarkastelemalla aineistosta saatuja tilastollisia tunnuslukuja. Tunne\u00e4lyn muutoksien selvitt\u00e4miseen k\u00e4ytettiin Wilcoxonin merkittyjen j\u00e4rjestyslukujen testi\u00e4. K\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijat arvioivat sek\u00e4 tunne\u00e4lyns\u00e4 tason kokonaisuutena ett\u00e4 sen osa-alueet melko korkeiksi. Asteikolla 1\u20135 tunne\u00e4ly\u00e4 kokonaisuutena kuvaavan summamuuttujan keskiarvo koko aineistossa oli lukuvuoden alussa syksyll\u00e4 3.64 (keskihajonta = .48) ja saman lukuvuoden kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 3.69 (keskihajonta = .53). Korkeimmaksi opiskelijat arvioivat tunteiden havaitsemisen tason ensimm\u00e4isen opiskeluvuoden syksyll\u00e4 (ka = 4.11, kh = .68) ja ensimm\u00e4isen opiskeluvuoden kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 (ka = 4.16, kh = .77). Opiskelijoiden tunne\u00e4ly\u00e4 mittaavassa kokonaispistem\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 tai tunne\u00e4lyn osa-alueissa tunteiden ymm\u00e4rt\u00e4minen, tunteiden havaitseminen ja tunteiden hy\u00f6dynt\u00e4minen, ei tapahtunut muutoksia. Sen sijaan osa-alue, tunteiden s\u00e4\u00e4tely, kasvoi ensimm\u00e4isen opintovuoden aikana tilastollisesti merkitsev\u00e4sti (Z=2.673, p = 0.008).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-17T05:53:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-17T05:53:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SREIS", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden tunne\u00e4ly ja sen kehitys ensimm\u00e4isen opintovuoden aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308174662", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://www.jyu.fi/fi/osc/kirjasto/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#toc-jyx-ty-asema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://www.jyu.fi/fi/osc/kirjasto/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#toc-jyx-ty-asema\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88553
language fin
last_indexed 2025-02-25T21:00:52Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Örmälä, Jaakko Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana SREIS Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunneäly opiskelijat opettajankoulutus opettajat
title Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden tunneäly ja sen kehitys ensimmäisen opintovuoden aikana
topic SREIS Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunneäly opiskelijat opettajankoulutus opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus SREIS Teacher Education opettajankoulutus opettajat opiskelijat tunneäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88553 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308174662
work_keys_str_mv AT örmäläjaakko luokanopettajaopiskelijoidentunneälyjasenkehitysensimmäisenopintovuodenaikana