Yhteenveto: | Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajaksi opiskelevien tunneälyä ja sitä, kehittyykö se heidän ensimmäisen opintovuotensa aikana.
Kyselylomakeaineisto on kerätty luokanopettajaopiskelijoilta ensimmäisen opintovuoden syksyllä (2021) ja keväällä (2022). Tutkimuksessa käytettiin SREIS (Self Rated Emotional Intelligence Scale) kyselyä, jolla opiskelijat (N = 63) itsearvioivat tunteiden havaitsemisen, tunteiden hyödyntämisen, tunteiden ymmärtämisen ja tunteiden säätelyn taitoja. SREIS-mittarin alaskaalat mittaavat yksilön kykyä: havaita toisten kokemia tunteita, ymmärtää miksi tunteita koetaan, hyödyntää tunteita omassa ja muiden toiminnassa, sekä säädellä omia ja muiden tunteita. Tuloksista selvitettiin, tapahtuuko tunneälyssä, tai sen osa-alueissa, muutosta opiskelijoiden ensimmäisen lukuvuoden aikana.
Tunneälyä tutkittiin tarkastelemalla aineistosta saatuja tilastollisia tunnuslukuja. Tunneälyn muutoksien selvittämiseen käytettiin Wilcoxonin merkittyjen järjestyslukujen testiä. Kävi ilmi, että opiskelijat arvioivat sekä tunneälynsä tason kokonaisuutena että sen osa-alueet melko korkeiksi. Asteikolla 1–5 tunneälyä kokonaisuutena kuvaavan summamuuttujan keskiarvo koko aineistossa oli lukuvuoden alussa syksyllä 3.64 (keskihajonta = .48) ja saman lukuvuoden keväällä 3.69 (keskihajonta = .53). Korkeimmaksi opiskelijat arvioivat tunteiden havaitsemisen tason ensimmäisen opiskeluvuoden syksyllä (ka = 4.11, kh = .68) ja ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä (ka = 4.16, kh = .77). Opiskelijoiden tunneälyä mittaavassa kokonaispistemäärässä tai tunneälyn osa-alueissa tunteiden ymmärtäminen, tunteiden havaitseminen ja tunteiden hyödyntäminen, ei tapahtunut muutoksia. Sen sijaan osa-alue, tunteiden säätely, kasvoi ensimmäisen opintovuoden aikana tilastollisesti merkitsevästi (Z=2.673, p = 0.008).
|