Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun

Tämä tutkimus käsittelee esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyötä tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista yhteistyö on, ja minkälaisia onnistumisia ja haasteita siihen liittyy. Lisäksi tutkimuksessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varo, Iira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88545
_version_ 1826225696221954049
author Varo, Iira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Varo, Iira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Varo, Iira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Varo, Iira
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyötä tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista yhteistyö on, ja minkälaisia onnistumisia ja haasteita siihen liittyy. Lisäksi tutkimuksessa tuotiin esiin yhteistyön tavoitteita ja sitä, kuinka yhteistyötä voitaisiin kehittää jatkossa. Yhteistyötä tarkastellaan tutkimuksessa ekologisen ja dynaamisen kouluun siirtymisen mallin, relationaalisen toimijuuden viitekehyksen sekä tuen jatkumon näkökulmasta. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina neljälle esiopettajalle ja kolmelle alkuopettajalle. Aineiston analyysi toteutettiin sekä aineistolähtöisen että teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan siirtymävaiheen yhteistyön onnistumiset muodostuvat opettajien välisestä, lasten välisestä sekä monialaisesta yhteistyöstä. Yhteistyön haasteet tulevat esiin ajassa, vuorovaikutuksessa, yhteistyötä ohjaavissa rakenteissa, asenteissa sekä esi- ja perusopetuksen institutionaalisissa eroissa. Opettajien esiin tuomat yhteistyön tavoitteet liittyvät puolestaan relationaalisen toimijuuden viitekehyksen relationaaliseen asiantuntijuuteen, yhteiseen tietoon sekä relationaaliseen toimijuuteen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Varo, Iira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-16T05:39:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-16T05:39:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88545", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee esi- ja alkuopettajien siirtym\u00e4vaiheen yhteisty\u00f6t\u00e4 tehostettua ja erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen siirtyess\u00e4 esiopetuksesta perusopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista yhteisty\u00f6 on, ja mink\u00e4laisia onnistumisia ja haasteita siihen liittyy. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tuotiin esiin yhteisty\u00f6n tavoitteita ja sit\u00e4, kuinka yhteisty\u00f6t\u00e4 voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 jatkossa. Yhteisty\u00f6t\u00e4 tarkastellaan tutkimuksessa ekologisen ja dynaamisen kouluun siirtymisen mallin, relationaalisen toimijuuden viitekehyksen sek\u00e4 tuen jatkumon n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen l\u00e4hestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina nelj\u00e4lle esiopettajalle ja kolmelle alkuopettajalle. Aineiston analyysi toteutettiin sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isen ett\u00e4 teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan siirtym\u00e4vaiheen yhteisty\u00f6n onnistumiset muodostuvat opettajien v\u00e4lisest\u00e4, lasten v\u00e4lisest\u00e4 sek\u00e4 monialaisesta yhteisty\u00f6st\u00e4. Yhteisty\u00f6n haasteet tulevat esiin ajassa, vuorovaikutuksessa, yhteisty\u00f6t\u00e4 ohjaavissa rakenteissa, asenteissa sek\u00e4 esi- ja perusopetuksen institutionaalisissa eroissa. Opettajien esiin tuomat yhteisty\u00f6n tavoitteet liittyv\u00e4t puolestaan relationaalisen toimijuuden viitekehyksen relationaaliseen asiantuntijuuteen, yhteiseen tietoon sek\u00e4 relationaaliseen toimijuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-16T05:39:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-16T05:39:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esi- ja alkuopettajien siirtym\u00e4vaiheen yhteisty\u00f6 tukea tarvitsevan lapsen siirtyess\u00e4 kouluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308164655", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88545
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/054e2e6e-2f58-4062-81c0-bbaf70c3f822\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202308164655.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varo, Iira Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö esiopetus alkuopetus opettajat siirtymävaihe perusopetus
title Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
title_full Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
title_fullStr Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
title_full_unstemmed Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
title_short Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
title_sort esi ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
title_txtP Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö esiopetus alkuopetus opettajat siirtymävaihe perusopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus esiopetus opettajat perusopetus siirtymävaihe yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88545 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308164655
work_keys_str_mv AT varoiira esijaalkuopettajiensiirtymävaiheenyhteistyötukeatarvitsevanlapsensiirtyessäkouluun