Esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyö tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä kouluun

Tämä tutkimus käsittelee esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyötä tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista yhteistyö on, ja minkälaisia onnistumisia ja haasteita siihen liittyy. Lisäksi tutkimuksessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varo, Iira
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88545
Description
Summary:Tämä tutkimus käsittelee esi- ja alkuopettajien siirtymävaiheen yhteistyötä tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista yhteistyö on, ja minkälaisia onnistumisia ja haasteita siihen liittyy. Lisäksi tutkimuksessa tuotiin esiin yhteistyön tavoitteita ja sitä, kuinka yhteistyötä voitaisiin kehittää jatkossa. Yhteistyötä tarkastellaan tutkimuksessa ekologisen ja dynaamisen kouluun siirtymisen mallin, relationaalisen toimijuuden viitekehyksen sekä tuen jatkumon näkökulmasta. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina neljälle esiopettajalle ja kolmelle alkuopettajalle. Aineiston analyysi toteutettiin sekä aineistolähtöisen että teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan siirtymävaiheen yhteistyön onnistumiset muodostuvat opettajien välisestä, lasten välisestä sekä monialaisesta yhteistyöstä. Yhteistyön haasteet tulevat esiin ajassa, vuorovaikutuksessa, yhteistyötä ohjaavissa rakenteissa, asenteissa sekä esi- ja perusopetuksen institutionaalisissa eroissa. Opettajien esiin tuomat yhteistyön tavoitteet liittyvät puolestaan relationaalisen toimijuuden viitekehyksen relationaaliseen asiantuntijuuteen, yhteiseen tietoon sekä relationaaliseen toimijuuteen.