Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa

Ihmisten ympäristöön liittyvien perusoikeuksien historiallinen kehitys on tuonut ympäristöperusoikeuden osaksi Suomen perustuslakia, mikä on vaikuttanut Suomen vuonna 2000 voimaan tulleeseen maankäyttö- ja rakennuslakiin antaen ihmisille aiempaa enemmän mahdollisuuksiin vaikuttaa elinympäristöönsä....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kelavirta, Taina
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88496
_version_ 1826225725087154176
author Kelavirta, Taina
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kelavirta, Taina Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kelavirta, Taina Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kelavirta, Taina
datasource_str_mv jyx
description Ihmisten ympäristöön liittyvien perusoikeuksien historiallinen kehitys on tuonut ympäristöperusoikeuden osaksi Suomen perustuslakia, mikä on vaikuttanut Suomen vuonna 2000 voimaan tulleeseen maankäyttö- ja rakennuslakiin antaen ihmisille aiempaa enemmän mahdollisuuksiin vaikuttaa elinympäristöönsä. Elinympäristön suunnitteluun vaikuttaminen tuli osaksi myös Opetushallituksen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004. Tämä tutkimus kertoo, miten ympäristömme suunnittelujärjestelmään on sijoitettu uusia lakisääteisiä arvoja ja tavoitteita, ja millä tavoin yhteiskuntamme opetusjärjestelmä on pystynyt niitä tavoittamaan kaikille kansalaisille kuuluvina oikeuksina. Tutkimusta varten laatimani kysely selvitti nuorten mahdollisuuksia toteuttaa ympäristöperusoikeuden ympäristöön liittyviä vastuitaan ja oikeuksiaan perusopetuksessa saadun osaamisen pohjalta oppivelvollisuuden päätyttyä, ja oliko kyselyyn vastanneilla nuorilla heidän vastaustensa perusteella kansalaistaitoja vaikuttaa elinympäristöönsä liittyvään päätöksentekoon. Maan-käytön suunnittelun teorian ja tutkimuksen pohjalta laatimani kysymykset selvittävät muun muassa, ovatko suomalaisen kaupungin nuoret oppineet, kuten Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004 vaativat, ”tietämään, miten Suomessa jokainen kansalainen voi vaikuttaa oman elinympäristönsä suunnitteluun ja kehittymiseen”. Vertailukohtana tutkimuksessa ovat olleet ympäristö- ja arkkitehtuurikasvatusta harrastuksessaan saaneet nuoret, joiden vastausten kautta selviää, onko aiheesta erityistä oppia saaneiden nuorten ollut mahdollista ymmärtää ja sisäistää elinympäristön suunnitteluun osallistumisen taitoja paremmin kuin niiden nuorten, jotka ovat saaneet vain koulun perusopetusta aiheesta. Kyselyvastausten perusteella nuoret eivät olleet saaneet perus-opetuksessa riittäviä kansalaistaitoja ympäristöperusoikeuden toteutumiseksi mahdollisuudessa vaikuttaa elinympäristöön liittyvään päätöksentekoon heidän elinympäristönsä suunnittelussa. Lisäoppia saaneiden nuorten kansalaistaidot olivat parempia. Saatuihin tuloksiin löytyi kasvatustieteellisen, ympäristö- ja yhdyskuntasuunnittelun tutkimuksen valossa monia syitä, kuten resurssivajeet opetuksessa, nuorten elämänvaihe ja sen uskonpuute vaikutusmahdollisuuksiin. Historical development of environmental rights have brought constitutional right to environment to the Finnish Constitution and to Finnish Land Use and Building Act, which game into force on January 2000. This gave to everyone in Finland more possibilities to influence the decisions that concern their living environment. Influencing to environmental planning game also into Finnish National Core Curriculum for Basic Education 2004. This research tells how new values and goals of environmental rights came into Finnish system of land-use planning and Finnish system of education. I have prepared a survey to find out what kind of skills young people have to participate in environmental planning after finishing their compulsory school, and how teaching has succeeded in achieving its goals to teach the student, that in Finland everyone can influence the planning of their own living environment. The comparison point has been young people who have received architectural and environmental education in their hobby, which can tell what kind of skills can be achieved with education in environmental planning at the age of 16 years. Based on the answers to the survey questions, young people have not received sufficient civic skills in basic education to have an opportunity to influence desicion-making in the planning of their living environment. Those who had received more education in these subjects had better opportunities to do so. In the light of previous educational, environmental and community planning research, many different reasons were found for the results, such as the poor resources available in school teaching, the life stage of young people, and a lack of faith in their influencing opportunities.
first_indexed 2023-08-04T20:00:27Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kelavirta, Taina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-04T05:26:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-04T05:26:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88496", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ihmisten ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyvien perusoikeuksien historiallinen kehitys on tuonut ymp\u00e4rist\u00f6perusoikeuden osaksi Suomen perustuslakia, mik\u00e4 on vaikuttanut Suomen vuonna 2000 voimaan tulleeseen maank\u00e4ytt\u00f6- ja rakennuslakiin antaen ihmisille aiempaa enemm\u00e4n mahdollisuuksiin vaikuttaa elinymp\u00e4rist\u00f6\u00f6ns\u00e4. Elinymp\u00e4rist\u00f6n suunnitteluun vaikuttaminen tuli osaksi my\u00f6s Opetushallituksen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004. T\u00e4m\u00e4 tutkimus kertoo, miten ymp\u00e4rist\u00f6mme suunnitteluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n on sijoitettu uusia lakis\u00e4\u00e4teisi\u00e4 arvoja ja tavoitteita, ja mill\u00e4 tavoin yhteiskuntamme opetusj\u00e4rjestelm\u00e4 on pystynyt niit\u00e4 tavoittamaan kaikille kansalaisille kuuluvina oikeuksina. Tutkimusta varten laatimani kysely selvitti nuorten mahdollisuuksia toteuttaa ymp\u00e4rist\u00f6perusoikeuden ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 vastuitaan ja oikeuksiaan perusopetuksessa saadun osaamisen pohjalta oppivelvollisuuden p\u00e4\u00e4tytty\u00e4, ja oliko kyselyyn vastanneilla nuorilla heid\u00e4n vastaustensa perusteella kansalaistaitoja vaikuttaa elinymp\u00e4rist\u00f6\u00f6ns\u00e4 liittyv\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon. Maan-k\u00e4yt\u00f6n suunnittelun teorian ja tutkimuksen pohjalta laatimani kysymykset selvitt\u00e4v\u00e4t muun muassa, ovatko suomalaisen kaupungin nuoret oppineet, kuten Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004 vaativat, \u201dtiet\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten Suomessa jokainen kansalainen voi vaikuttaa oman elinymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 suunnitteluun ja kehittymiseen\u201d. Vertailukohtana tutkimuksessa ovat olleet ymp\u00e4rist\u00f6- ja arkkitehtuurikasvatusta harrastuksessaan saaneet nuoret, joiden vastausten kautta selvi\u00e4\u00e4, onko aiheesta erityist\u00e4 oppia saaneiden nuorten ollut mahdollista ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja sis\u00e4ist\u00e4\u00e4 elinymp\u00e4rist\u00f6n suunnitteluun osallistumisen taitoja paremmin kuin niiden nuorten, jotka ovat saaneet vain koulun perusopetusta aiheesta. Kyselyvastausten perusteella nuoret eiv\u00e4t olleet saaneet perus-opetuksessa riitt\u00e4vi\u00e4 kansalaistaitoja ymp\u00e4rist\u00f6perusoikeuden toteutumiseksi mahdollisuudessa vaikuttaa elinymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon heid\u00e4n elinymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 suunnittelussa. Lis\u00e4oppia saaneiden nuorten kansalaistaidot olivat parempia. Saatuihin tuloksiin l\u00f6ytyi kasvatustieteellisen, ymp\u00e4rist\u00f6- ja yhdyskuntasuunnittelun tutkimuksen valossa monia syit\u00e4, kuten resurssivajeet opetuksessa, nuorten el\u00e4m\u00e4nvaihe ja sen uskonpuute vaikutusmahdollisuuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Historical development of environmental rights have brought constitutional right to environment to the Finnish Constitution and to Finnish Land Use and Building Act, which game into force on January 2000. This gave to everyone in Finland more possibilities to influence the decisions that concern their living environment. Influencing to environmental planning game also into Finnish National Core Curriculum for Basic Education 2004. This research tells how new values and goals of environmental rights came into Finnish system of land-use planning and Finnish system of education. I have prepared a survey to find out what kind of skills young people have to participate in environmental planning after finishing their compulsory school, and how teaching has succeeded in achieving its goals to teach the student, that in Finland everyone can influence the planning of their own living environment. The comparison point has been young people who have received architectural and environmental education in their hobby, which can tell what kind of skills can be achieved with education in environmental planning at the age of 16 years. Based on the answers to the survey questions, young people have not received sufficient civic skills in basic education to have an opportunity to influence desicion-making in the planning of their living environment. Those who had received more education in these subjects had better opportunities to do so. In the light of previous educational, environmental and community planning research, many different reasons were found for the results, such as the poor resources available in school teaching, the life stage of young people, and a lack of faith in their influencing opportunities.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-04T05:26:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-04T05:26:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "129", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6perusoikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinymp\u00e4rist\u00f6n suunnitteluun osallistumisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308044611", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aluesuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maank\u00e4yt\u00f6n suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88496
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kelavirta, Taina Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa ympäristöperusoikeus Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 aluesuunnittelu maankäytön suunnittelu osallistuminen elinympäristö
title Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa
title_full Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa
title_fullStr Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa
title_full_unstemmed Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa
title_short Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa
title_sort nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa
title_txtP Nuorten kansalaistaitojen tarkastelua elinympäristön suunnitteluun osallistumisessa
topic ympäristöperusoikeus Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 aluesuunnittelu maankäytön suunnittelu osallistuminen elinympäristö
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology aluesuunnittelu elinympäristö maankäytön suunnittelu osallistuminen ympäristöperusoikeus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88496 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308044611
work_keys_str_mv AT kelavirtataina nuortenkansalaistaitojentarkasteluaelinympäristönsuunnitteluunosallistumisessa