Vocabulary learning strategies of adult learners of English

Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston oppimisstrategioilla tarkoitetaan erilaisia menetelmiä, joita oppijat käyttävät oppimis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pietiläinen, Virpi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88483
_version_ 1826225772499566592
author Pietiläinen, Virpi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pietiläinen, Virpi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pietiläinen, Virpi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pietiläinen, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston oppimisstrategioilla tarkoitetaan erilaisia menetelmiä, joita oppijat käyttävät oppimisen ja muistamisen tukena. Ulkomainenkaan oppimisstrategiatutkimus ei ole yleensä kohdistunut aikuisopiskelijoihin, ja erityisen vähän tutkimustietoa on ikääntyneiden oppijoiden oppimisstrategioista kielten opiskelussa. Pyrin täyttämään tutkielmallani tätä tutkimusaukkoa. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia sanaston oppimisstrategioita aikuiset englannin oppijat käyttävät. Tutkimus kohdistui Jyväskylän kansalaisopiston englannin opiskelijoihin. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, johon keräsin aineiston strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen pohjana oli Pavičić Takačin (2008: 157˗158) VOLSQES-kysely, johon tein joitakin muutoksia. Kyselyyn vastasi 94 opiskelijaa kolmelta eri taitotasolta. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1) Millaisia sanaston oppimisstrategioita aikuiset englanninopiskelijat käyttävät eniten? 2) Miten oppijan ikä, sukupuoli, syyt opiskella ja kielitaito vaikuttavat strategioiden käyttöön? 3) Mitkä ovat aikuisten englanninopiskelijoiden mielestä tehokkaimmat oppimisstrategiat? Vastaajien yleisimmät sanaston oppimisstrategiat olivat sanan muistaminen paremmin kirjoitettuna, sanojen kääntäminen, ääneen toistaminen, mielessä toistaminen, avun pyytäminen, synonyymien käyttö keskustelussa, merkityksen arvaaminen kontekstin avulla, säännöllinen kertaaminen, sanojen oppiminen elokuvista ja televisiosta sekä vieraiden sanojen huomiotta jättäminen tekstissä. Tulokset eivät ole yllättäviä, sillä samoja strategioita on todettu yleisimmiksi strategioiksi myös aiemmissa tutkimuksissa. Kysyttäessä hyödyllisimpiä strategioita vastaukset olivat osittain samoja kuin yleisimpiä strategioita kysyttäessä. Myös nämä tulokset vastasivat aiempia tutkimuksia. Merkille pantavaa on, että useimmat vastaajien hyödyllisimmiksi kokemat strategiat olivat dekontekstualisoituja, mikä tarkoittaa sanan opiskelua irrallaan kontekstista. Tulosten mukaan ikä ei vaikuttanut merkittävästi strategiavalintoihin, ja tämä tulos vastaa aiempien tutkimusten havaintoja. Myöskään sukupuoli ei juuri vaikuttanut strategiavalintoihin tässä tutkimuksessa. Tämä tulos puolestaan eroaa aiemmista tutkimustuloksista. Oppijoiden yleisimmät syyt opiskella englantia olivat matkustaminen ja henkinen hyvinvointi. Syyt opiskella ja sanaston oppimisstrategiat korreloivat keskenään niin, että eri syistä opiskelevat suosivat eri strategioita. Myös kielitaidon tason ja strategiavalintojen välillä ilmeni hieman korrelaatioita. Oppijat, jotka arvioivat kielitaitonsa paremmaksi, käyttivät muita enemmän joitakin kontekstualisoituja sanaston oppimisstrategioita. Aiemmin on todettu, että strategiaopetus voi parantaa merkittävästi oppijan kielitaitoa. Erityisen hyödyllisiä ovat strategiat, jotka sisältävät sanaston kontekstualisointia ja syväprosessointia. Strategiaopetus voisi hyödyttää myös tämän tutkimuksen kohderyhmää strategiavalikoiman monipuolistamisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4inen, Virpi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-08-01T05:27:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-08-01T05:27:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88483", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja t\u00e4sm\u00e4llist\u00e4 kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain v\u00e4h\u00e4n. Sanaston oppimisstrategioilla tarkoitetaan erilaisia menetelmi\u00e4, joita oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t oppimisen ja muistamisen tukena. Ulkomainenkaan oppimisstrategiatutkimus ei ole yleens\u00e4 kohdistunut aikuisopiskelijoihin, ja erityisen v\u00e4h\u00e4n tutkimustietoa on ik\u00e4\u00e4ntyneiden oppijoiden oppimisstrategioista kielten opiskelussa. Pyrin t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tutkielmallani t\u00e4t\u00e4 tutkimusaukkoa. Tutkimukseni tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia sanaston oppimisstrategioita aikuiset englannin oppijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Tutkimus kohdistui Jyv\u00e4skyl\u00e4n kansalaisopiston englannin opiskelijoihin. Kyseess\u00e4 on kvantitatiivinen tutkimus, johon ker\u00e4sin aineiston strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen pohjana oli Pavi\u010di\u0107 Taka\u010din (2008: 157\u02d7158) VOLSQES-kysely, johon tein joitakin muutoksia. Kyselyyn vastasi 94 opiskelijaa kolmelta eri taitotasolta.\nTutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1) Millaisia sanaston oppimisstrategioita aikuiset englanninopiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t eniten? 2) Miten oppijan ik\u00e4, sukupuoli, syyt opiskella ja kielitaito vaikuttavat strategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n? \n3) Mitk\u00e4 ovat aikuisten englanninopiskelijoiden mielest\u00e4 tehokkaimmat oppimisstrategiat?\nVastaajien yleisimm\u00e4t sanaston oppimisstrategiat olivat sanan muistaminen paremmin kirjoitettuna, sanojen k\u00e4\u00e4nt\u00e4minen, \u00e4\u00e4neen toistaminen, mieless\u00e4 toistaminen, avun pyyt\u00e4minen, synonyymien k\u00e4ytt\u00f6 keskustelussa, merkityksen arvaaminen kontekstin avulla, s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen kertaaminen, sanojen oppiminen elokuvista ja televisiosta sek\u00e4 vieraiden sanojen huomiotta j\u00e4tt\u00e4minen tekstiss\u00e4. Tulokset eiv\u00e4t ole yll\u00e4tt\u00e4vi\u00e4, sill\u00e4 samoja strategioita on todettu yleisimmiksi strategioiksi my\u00f6s aiemmissa tutkimuksissa.\nKysytt\u00e4ess\u00e4 hy\u00f6dyllisimpi\u00e4 strategioita vastaukset olivat osittain samoja kuin yleisimpi\u00e4 strategioita kysytt\u00e4ess\u00e4. My\u00f6s n\u00e4m\u00e4 tulokset vastasivat aiempia tutkimuksia. Merkille pantavaa on, ett\u00e4 useimmat vastaajien hy\u00f6dyllisimmiksi kokemat strategiat olivat dekontekstualisoituja, mik\u00e4 tarkoittaa sanan opiskelua irrallaan kontekstista.\nTulosten mukaan ik\u00e4 ei vaikuttanut merkitt\u00e4v\u00e4sti strategiavalintoihin, ja t\u00e4m\u00e4 tulos vastaa aiempien tutkimusten havaintoja. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n sukupuoli ei juuri vaikuttanut strategiavalintoihin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. T\u00e4m\u00e4 tulos puolestaan eroaa aiemmista tutkimustuloksista.\nOppijoiden yleisimm\u00e4t syyt opiskella englantia olivat matkustaminen ja henkinen hyvinvointi. Syyt opiskella ja sanaston oppimisstrategiat korreloivat kesken\u00e4\u00e4n niin, ett\u00e4 eri syist\u00e4 opiskelevat suosivat eri strategioita. My\u00f6s kielitaidon tason ja strategiavalintojen v\u00e4lill\u00e4 ilmeni hieman korrelaatioita. Oppijat, jotka arvioivat kielitaitonsa paremmaksi, k\u00e4yttiv\u00e4t muita enemm\u00e4n joitakin kontekstualisoituja sanaston oppimisstrategioita. \nAiemmin on todettu, ett\u00e4 strategiaopetus voi parantaa merkitt\u00e4v\u00e4sti oppijan kielitaitoa. Erityisen hy\u00f6dyllisi\u00e4 ovat strategiat, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t sanaston kontekstualisointia ja syv\u00e4prosessointia. Strategiaopetus voisi hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohderyhm\u00e4\u00e4 strategiavalikoiman monipuolistamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-08-01T05:27:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-08-01T05:27:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "depth of processing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "contextualisation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vocabulary learning strategies of adult learners of English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202308014598", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "adults", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "glossaries", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88483
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06caea4c-c634-4462-876d-8a675e4f6698\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202308014598.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietiläinen, Virpi Vocabulary learning strategies of adult learners of English vocabulary learning strategies language learning strategies depth of processing contextualisation Englannin kieli English 301 englannin kieli kielen oppiminen aikuiset sanastot English language language learning adults glossaries
title Vocabulary learning strategies of adult learners of English
title_full Vocabulary learning strategies of adult learners of English
title_fullStr Vocabulary learning strategies of adult learners of English Vocabulary learning strategies of adult learners of English
title_full_unstemmed Vocabulary learning strategies of adult learners of English Vocabulary learning strategies of adult learners of English
title_short Vocabulary learning strategies of adult learners of English
title_sort vocabulary learning strategies of adult learners of english
title_txtP Vocabulary learning strategies of adult learners of English
topic vocabulary learning strategies language learning strategies depth of processing contextualisation Englannin kieli English 301 englannin kieli kielen oppiminen aikuiset sanastot English language language learning adults glossaries
topic_facet 301 Englannin kieli English English language adults aikuiset contextualisation depth of processing englannin kieli glossaries kielen oppiminen language learning language learning strategies sanastot vocabulary learning strategies
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88483 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308014598
work_keys_str_mv AT pietiläinenvirpi vocabularylearningstrategiesofadultlearnersofenglish