Varhaisen kielen kehityksen yhteys koulutusvalintoihin ja työttömyyteen 20-vuotiaana

Varhaisilla kielen kehityksen vaikeuksilla on todettu olevan yhteys heikompaan lukutaitoon. Lukutaidon on puolestaan todettu olevan pohjana myöhemmälle oppimiselle ja kouluttautumiselle, jotka ovat yhteydessä myös työttömyyteen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko varhaisella kielen kehityksellä su...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ilvonen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88479
Description
Summary:Varhaisilla kielen kehityksen vaikeuksilla on todettu olevan yhteys heikompaan lukutaitoon. Lukutaidon on puolestaan todettu olevan pohjana myöhemmälle oppimiselle ja kouluttautumiselle, jotka ovat yhteydessä myös työttömyyteen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko varhaisella kielen kehityksellä suoraa yhteyttä kouluttautumiseen ja työttömyyteen 20-vuotiaana. Tutkimus perustuu Jyväskylän yliopiston Lasten Kielen Kehitys -aineistoon (n=194), jossa noin puolella osallistujista on lukivaikeusriski vanhempien lukivaikeuden vuoksi. Aineistosta tunnistettiin viisi kielellistä alaryhmää: 1) ei kielen viiveitä, mutta lukivaikeusriski 2) tuottavan puheen viive ja lukivaikeusriski, 3) tuottavan ja ymmärtävän puheen viive sekä lukivaikeusriski, 4) tuottavan puheen viive, mutta ei lukivaikeusriskiä ja 5) ei kielen viiveitä eikä lukivaikeusriskiä. Ristiintaulukoinnin tulokset osoittivat, että kielelliset vaikeudet ja lukivaikeus-riski liittyvät sekä kouluttautumiseen, että työttömyyteen. Ryhmässä, jossa oli tuottavan ja ymmärtävän puheen viiveet sekä lukivaikeusriski suoritettiin odotettua useammin ammattiopistokoulutus. Ryhmässä, jossa ei ollut kielen viiveitä eikä lukivaikeusriskiä, suoritettiin sen sijaan odotettua useammin lukiokoulutus. Varhaisella kielen kehityksellä ei ollut yhteyttä toisen asteen koulutuksen suorittamatta jättämiseen tai keskeyttämiseen. Työttömyyttä esiintyi eniten ryhmässä, jolla oli tuottavan ja ymmärtävän puheen viiveet sekä lukivaikeusriski. Varhaisilla kielen kehityksen vaikeuksilla vaikuttaa siis olevan pitkäaikaisia vaikutuksia, jotka näkyvät kouluttautumisessa ja työttömyydessä 20-vuotiaana. Tarvitaan kuitenkin lisää pitkäaikaisvaikutuksia tarkastelevaa tutkimusta.