Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Suomen Palloliiton poikien aluevalmentajien käsityksiä lahjakkuudesta. Tarkoituksena oli selvittää aluevalmentajien keinoja ja kriteereitä lahjakkaiden pelaajien tunnistamisessa aluejoukkuetoimintaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös aluevalmentajien omia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ojala, Kalle, Purokuru, Lenni
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88478
_version_ 1826225782374006784
author Ojala, Kalle Purokuru, Lenni
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojala, Kalle Purokuru, Lenni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojala, Kalle Purokuru, Lenni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojala, Kalle
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Suomen Palloliiton poikien aluevalmentajien käsityksiä lahjakkuudesta. Tarkoituksena oli selvittää aluevalmentajien keinoja ja kriteereitä lahjakkaiden pelaajien tunnistamisessa aluejoukkuetoimintaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös aluevalmentajien omia kokemuksia, ajatuksia sekä kehitysideoita valintaprosessiin sekä yleisesti lahjakkuuden tunnistamiseen liittyen. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Suomen Palloliiton kanssa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Williamsin, Fordin ja Drustin malli mahdollisista huipputasoa ennustavista tekijöistä jalkapallossa. Tutkimukseen valittiin laadullinen lähestymistapa ja tutkimusotteeksi fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla, joihin osallistui kaikki viisi Suomen Palloliiton poikien aluevalmentajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoilla, osittain teoriaohjaavasti ja osittain aineistolähtöisesti. Suurimmiksi jalkapallolahjakkuutta selittäviksi luokiksi muodostuivat psyykkiset, fyysiset, tekniset ja taktiset tekijät. Yksittäisistä tekijöistä motivaation, nopeuden, pallonhallinnan sekä päätöksenteon koettiin erityisesti osoittavan lahjakkuutta jalkapallossa. Aluejoukkuetoimintaan liittyvät pelaajatarkkailuprosessit olivat haastateltavilla hyvin samanlaiset. Yhteistyö seurojen kanssa nousi merkittävään rooliin pelaajatarkkailuvaiheessa. Aluevalmentajien perusteet ja kriteerit pelaajavalinnoille olivat yhdensuuntaisia lahjakkaan jalkapalloilijan näkemyksen kanssa, kuitenkin erilaisilla painotuksilla. Merkittävimmiksi perusteiksi valinnoille muodostui motivaatio, läsnäolo, liikunnallisuus, pallonhallinta sekä pelikäsitys. Vahvuuden ja monipuolisuuden painotus valinnoissa jakautui aluevalmentajien välillä. Haastateltavien mukaan aluetoiminnassa on ikäluokan parhaat ja potentiaalisimmat pelaajat mukana. Kaikki aluevalmentajat kokivat työnsä merkittäväksi ja aluetoiminnan hyväksi toimintamalliksi. Aluetoimintaan liittyi kuitenkin monia haasteita, kuten biologinen ikä, ajan puute ja ennustaminen. Suurimmiksi luokiksi lahjakkuuden tunnistamisen kehitysideoista muodostui aluetoiminnan ja seuratoiminnan kehittäminen. Haastateltavien mukaan aluetoiminnassa tärkeää olisi optimoida leirien määrä sekä lisätä alueiden välistä yhteistyötä. Aluevalmentajat toivoivat seurojen kansa vuorovaikutuksen lisäämistä molempiin suuntiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Suomessa lahjakkaiden pelaajien tunnistamisprosesseissa on ehdottomia vahvuuksia. Tutkimuksesta selviää kuitenkin, että kehittymiselle on edelleen tilaa. Yhteisen suunnitelman tai kriteeristön avulla voitaisiin tehostaa objektiivisuutta pelaajavalintaprosesseissa. Tulokset vahvistavat lahjakkaiden pelaajien tunnistamiseen liittyvää ristiriitaisuutta ja johtopäätöksenä esitämmekin, että tärkeintä olisi kehittää ja luoda polkuja ja kehitysympäristöjä mahdollisimman laajasti, jolloin ei hukattaisi potentiaalisia tulevaisuuden huippuja. The purpose of this study was to investigate the perceptions of talent among the boys’ regional coaches of the Finnish Football Association. The aim was to find out the means and criteria of regional coaches in identifying talented players for regional teams. In addition, the study also examined the regional coaches’ own experiences, thoughts and development ideas related to the selection process and talent identification in general. The study has been carried out in cooperation with the Finnish Football Association. The theoretical framework of the study is a model by Williams, Ford, and Drust’s model of possible adult high-performance predictors in football. Qualitative approach was chosen for the study and a phenomenological-hermeneutic approach was chosen as the research approach. The material for the study was collected through an open interview with all five boys’ regional coaches of the Finnish Football Association. The interview data was analyzed using qualitative content analysis, partly in a theory-driven and partly in a data-driven way. The biggest sub-themes explaining football talent were mental, physical, technical, and tactical factors. Of the individual factors, motivation, speed, ball control and decision-making were especially perceived as demonstrating talent in football. The player scouting processes related to composing regional teams were very similar for the interviewees. Cooperation with clubs played a significant role in the scouting and selecting phase of talented players. The criteria for player selection by regional coaches were in line with the idea of talented football player, however, with different emphases. The most significant criteria for selection were motivation, game presence, athleticism, ball control and game intelligence. According to the interviewees ‘the best’ and ‘the most potential’ in the age group are involved in the regional teams. All the regional coaches felt that their work is important, and that the system of regional teams is generally a good model. However, there were many challenges associated with regional team activities, such as biological maturity, lack of time and prediction of the level of players in the future. The biggest sub-themes of talent identification development ideas consisted of the development of regional activities and club activities. According to the interviewees, it would be important to optimize the number of camps and increase cooperation between the regions. The regional coaches hoped to increase the interaction between the clubs in both directions. The results of the study indicate that there are absolute strengths in the processes of identifying talented players in Finland. However, the study shows that there is still room improvement. A collective plan or set of criteria could be used to enhance objectivity in player selection processes. The results reinforce the contradiction in identifying talented players, and we conclude that the most important thing would be to develop and create paths and environments as widely as possible. This would allow young players to stay in football, so as not to miss out on potential top players of the future.
first_indexed 2023-07-31T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokkonen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Purokuru, Lenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-31T06:40:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-31T06:40:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88478", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Suomen Palloliiton poikien aluevalmentajien k\u00e4sityksi\u00e4 lahjakkuudesta. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 aluevalmentajien keinoja ja kriteereit\u00e4 lahjakkaiden pelaajien tunnistamisessa aluejoukkuetoimintaan. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s aluevalmentajien omia kokemuksia, ajatuksia sek\u00e4 kehitysideoita valintaprosessiin sek\u00e4 yleisesti lahjakkuuden tunnistamiseen liittyen. Tutkimus on toteutettu yhteisty\u00f6ss\u00e4 Suomen Palloliiton kanssa. \n\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii Williamsin, Fordin ja Drustin malli mahdollisista huipputasoa ennustavista tekij\u00f6ist\u00e4 jalkapallossa. Tutkimukseen valittiin laadullinen l\u00e4hestymistapa ja tutkimusotteeksi fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin avoimilla haastatteluilla, joihin osallistui kaikki viisi Suomen Palloliiton poikien aluevalmentajaa. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoilla, osittain teoriaohjaavasti ja osittain aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. \n\nSuurimmiksi jalkapallolahjakkuutta selitt\u00e4viksi luokiksi muodostuivat psyykkiset, fyysiset, tekniset ja taktiset tekij\u00e4t. Yksitt\u00e4isist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 motivaation, nopeuden, pallonhallinnan sek\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon koettiin erityisesti osoittavan lahjakkuutta jalkapallossa. Aluejoukkuetoimintaan liittyv\u00e4t pelaajatarkkailuprosessit olivat haastateltavilla hyvin samanlaiset. Yhteisty\u00f6 seurojen kanssa nousi merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n rooliin pelaajatarkkailuvaiheessa. Aluevalmentajien perusteet ja kriteerit pelaajavalinnoille olivat yhdensuuntaisia lahjakkaan jalkapalloilijan n\u00e4kemyksen kanssa, kuitenkin erilaisilla painotuksilla. Merkitt\u00e4vimmiksi perusteiksi valinnoille muodostui motivaatio, l\u00e4sn\u00e4olo, liikunnallisuus, pallonhallinta sek\u00e4 pelik\u00e4sitys. Vahvuuden ja monipuolisuuden painotus valinnoissa jakautui aluevalmentajien v\u00e4lill\u00e4. Haastateltavien mukaan aluetoiminnassa on ik\u00e4luokan parhaat ja potentiaalisimmat pelaajat mukana. Kaikki aluevalmentajat kokivat ty\u00f6ns\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4ksi ja aluetoiminnan hyv\u00e4ksi toimintamalliksi. Aluetoimintaan liittyi kuitenkin monia haasteita, kuten biologinen ik\u00e4, ajan puute ja ennustaminen. Suurimmiksi luokiksi lahjakkuuden tunnistamisen kehitysideoista muodostui aluetoiminnan ja seuratoiminnan kehitt\u00e4minen. Haastateltavien mukaan aluetoiminnassa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi optimoida leirien m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 alueiden v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4. Aluevalmentajat toivoivat seurojen kansa vuorovaikutuksen lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 molempiin suuntiin. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 Suomessa lahjakkaiden pelaajien tunnistamisprosesseissa on ehdottomia vahvuuksia. Tutkimuksesta selvi\u00e4\u00e4 kuitenkin, ett\u00e4 kehittymiselle on edelleen tilaa. Yhteisen suunnitelman tai kriteerist\u00f6n avulla voitaisiin tehostaa objektiivisuutta pelaajavalintaprosesseissa. Tulokset vahvistavat lahjakkaiden pelaajien tunnistamiseen liittyv\u00e4\u00e4 ristiriitaisuutta ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 esit\u00e4mmekin, ett\u00e4 t\u00e4rkeint\u00e4 olisi kehitt\u00e4\u00e4 ja luoda polkuja ja kehitysymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 mahdollisimman laajasti, jolloin ei hukattaisi potentiaalisia tulevaisuuden huippuja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to investigate the perceptions of talent among the boys\u2019 regional coaches of the Finnish Football Association. The aim was to find out the means and criteria of regional coaches in identifying talented players for regional teams. In addition, the study also examined the regional coaches\u2019 own experiences, thoughts and development ideas related to the selection process and talent identification in general. The study has been carried out in cooperation with the Finnish Football Association.\n\nThe theoretical framework of the study is a model by Williams, Ford, and Drust\u2019s model of possible adult high-performance predictors in football. Qualitative approach was chosen for the study and a phenomenological-hermeneutic approach was chosen as the research approach. The material for the study was collected through an open interview with all five boys\u2019 regional coaches of the Finnish Football Association. The interview data was analyzed using qualitative content analysis, partly in a theory-driven and partly in a data-driven way.\n\nThe biggest sub-themes explaining football talent were mental, physical, technical, and tactical factors. Of the individual factors, motivation, speed, ball control and decision-making were especially perceived as demonstrating talent in football. The player scouting processes related to composing regional teams were very similar for the interviewees. Cooperation with clubs played a significant role in the scouting and selecting phase of talented players. The criteria for player selection by regional coaches were in line with the idea of talented football player, however, with different emphases. The most significant criteria for selection were motivation, game presence, athleticism, ball control and game intelligence. According to the interviewees \u2018the best\u2019 and \u2018the most potential\u2019 in the age group are involved in the regional teams. All the regional coaches felt that their work is important, and that the system of regional teams is generally a good model. However, there were many challenges associated with regional team activities, such as biological maturity, lack of time and prediction of the level of players in the future. The biggest sub-themes of talent identification development ideas consisted of the development of regional activities and club activities. According to the interviewees, it would be important to optimize the number of camps and increase cooperation between the regions. The regional coaches hoped to increase the interaction between the clubs in both directions.\n\nThe results of the study indicate that there are absolute strengths in the processes of identifying talented players in Finland. However, the study shows that there is still room improvement. A collective plan or set of criteria could be used to enhance objectivity in player selection processes. The results reinforce the contradiction in identifying talented players, and we conclude that the most important thing would be to develop and create paths and environments as widely as possible. This would allow young players to stay in football, so as not to miss out on potential top players of the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-07-31T06:40:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-31T06:40:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "112", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "potentiaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lahjakkuuden tunnistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307314593", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "1000 e", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jalkapallo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88478
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8c3c26c1-458a-4621-94fa-b3b38c562601\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307314593.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojala, Kalle Purokuru, Lenni Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa potentiaali lahjakkuuden tunnistaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 jalkapallo lahjakkuus urheilu valmennus arviointi liikunta pelaajat kokemukset valmentajat
title Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa
title_full Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa
title_fullStr Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa
title_full_unstemmed Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa
title_short Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa
title_sort lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa
title_txtP Lahjakkuuden tunnistaminen jalkapallossa
topic potentiaali lahjakkuuden tunnistaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 jalkapallo lahjakkuus urheilu valmennus arviointi liikunta pelaajat kokemukset valmentajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arviointi jalkapallo kokemukset lahjakkuuden tunnistaminen lahjakkuus liikunta pelaajat potentiaali urheilu valmennus valmentajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88478 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307314593
work_keys_str_mv AT ojalakalle lahjakkuudentunnistaminenjalkapallossa