Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla

Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välistä yhteyttä lukiolaisilla. Tutkielmassa tarkasteltiin erityisesti sitä, eroavatko nuorten tietoisuustaidot liikunnan määrän ja intensiteetin sekä seurassa harrastamisen ja omaehtoisen liikunnan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Koskinen, Vilma, Kärkelä, Anmariia
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88469
_version_ 1826225779527122944
author Koskinen, Vilma Kärkelä, Anmariia
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskinen, Vilma Kärkelä, Anmariia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskinen, Vilma Kärkelä, Anmariia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskinen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välistä yhteyttä lukiolaisilla. Tutkielmassa tarkasteltiin erityisesti sitä, eroavatko nuorten tietoisuustaidot liikunnan määrän ja intensiteetin sekä seurassa harrastamisen ja omaehtoisen liikunnan harrastamisen suhteen. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sukupuolten välisiä eroavaisuuksia sekä liikunta-aktiivisudessa, tietoisuustaidoissa että niiden välisessä yhteydessä. Tietoisuus-taidot ovat tärkeitä nuorille, koska taitojen harjoittelun on havaittu vähentävän stressiä ja masennusoireita sekä tukevan tunteiden säätelyä ja itsesäätelykyvyn kehittymistä. Tutkimusten perusteella on myös todettu, että paremmat tietoisuustaidot omaavat ihmiset sitoutuvat yleisemmin terveellisiin käyttäytymismalleihin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 196 17–19-vuotiasta opiskelijaa kolmesta eri Suomen lukiosta. Tutkimuksen aineisto kerättiin tietoisuus-taitoja ja liikunta-aktiivisuutta mittaavalla sähköisellä kyselylomakkeella marraskuun 2022 sekä helmikuun 2023 välisenä aikana. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla (IBM SPSS Statistics 24). Tutkimusaineiston kuvailuun käytettiin prosenttiosuuksia (%), keskiarvoja (ka) sekä keskihajontaa (kh). Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa (r), ristiintaulukointia sekä kahden riippumattoman otoksen t-testiä. Tutkimustulokset osoittivat, että 13,8 prosenttia lukiolaisista liikkui suositusten mukaisesti vähintään tunnin verran päivittäin. Miesten päivittäinen liikunta-aktiivisuus ja rasittavan liikunnan määrä oli merkitsevästi suurempaa kuin naisten (p<0,001). Naisten tietoisuustaitojen summapistemäärien keskiarvo (ka 121,4) oli hieman alhaisempi miehiin verrattuna (ka=125,8), mutta ero ei ollut tilastollisesti merkitsevä. Naiset saivat kuitenkin merkitsevästi miehiä paremmat keskiarvopisteet tietoisuustaitojen havainnointia mittaavassa osiossa (p<0,001). Liikunta-aktiivisuuden osa-alueista voimakkain yhteys tietoisuustaitoihin havaittiin olevan oma-ehtoisella liikunnalla (r=,303). Tietoisuustaitojen osa-alueista erityisesti tietoisesti toimiminen oli yhteydessä päivittäiseen liikunta-aktiivisuuteen (r=,329), rasittavan liikunnan määrään (r=,307) ja omaehtoiseen liikuntaan (r= ,340). Miehillä tietoisuustaitojen osa-alueista kuvailu oli voimakkaimmin yhteydessä omaehtoiseen liikuntaan (r=,514). Naisilla voimakkain yhteys havaittiin tietoisesti toimimisen ja omaehtoisen liikunnan (r=,393) välillä. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että lukiolaisten liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välillä oli positiivinen yhteys. Vaikka tässä tutkimuksessa ei saatu tietoa siitä, edistääkö liikunta-aktiivisuus tietoisuustaitoja vai tietoisuustaidot liikunta-aktiivisuutta, on todennäköistä, että liikunta-aktiivisuus ja tietoisuustaidot tukevat toinen toisiaan. Onkin suositeltavaa, että lukio-opinnoissa kiinnitettäisiin huomiota tietoisuustaitojen harjoittelun mahdollisuuksiin osana nuorten hyvinvointia ja terveellisen elämäntavan edistämistä. The aim of this thesis was to find out the connection between physical activity and mindfulness. The study examined whether the connection differs based on daily physical activity, vigorous exercise, sports club and self-motivated exercise. In addition, the aim was to examine differences between genders in both physical activity, mindfulness and the connection be-tween them. Mindfulness skills are essential for youngsters because studies suggest that mindfulness practices can help people reduce stress, anxiety and the symptoms of depression and improve emotion regulation. Based on research, it has also been found that people with better mindfulness skills are more likely to adopt healthy behaviour patterns. The study was conducted as quantitative study. A total of 196 upper secondary school students age between 17-19 from four Finnish upper secondary schools participated in the study. The data was collected with an electronic questionnaire between December 2022 and February 2023. The data was analysed with IBM SPSS Statistics 24. Percentages (%), means (M) and standard deviations (SD) were used to describe the data. The method of analysis was Pearson`s correlation coefficient (r), cross-tabulation and t-test of two independent samples. According to the results, 13.8 percent of students reached the level of national recommend physical activity by exercising at least one hour per day. Daily physical activity and amount of vigorous exercise were significantly greater in men than women (p<0.001). Women`s mean score of mindfulness (M=121.4) were lower in comparison with men (M=125.8). Women achieved significantly higher mean scores than men in observe (p=<0.001). Among the physical activity, the strongest connection with mindfulness was found to be self-motivated exercise (r=.303). Act with awareness predicted daily physical activity (r=.329), vigorous exercise (r=.307) and self-motivated exercise (r=.340). A significant association between describe and self-motivated exercise was observed in men (r=.541). In women, the strongest connection was shown between act with awareness and self-motivated exercise (r=.393). The study concludes that there is a positive connection between physical activity and mindfulness. Although the direction of the connection is not certain, the results suggest that mindfulness might offer a way to support and promote active and healthy lifestyles in upper secondary school students.
first_indexed 2023-07-28T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lauritsalo, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkel\u00e4, Anmariia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-28T05:53:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-28T05:53:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88469", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 lukiolaisilla. Tutkielmassa tarkasteltiin erityisesti sit\u00e4, eroavatko nuorten tietoisuustaidot liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja intensiteetin sek\u00e4 seurassa harrastamisen ja omaehtoisen liikunnan harrastamisen suhteen. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli tutkia sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroavaisuuksia sek\u00e4 liikunta-aktiivisudessa, tietoisuustaidoissa ett\u00e4 niiden v\u00e4lisess\u00e4 yhteydess\u00e4. Tietoisuus-taidot ovat t\u00e4rkeit\u00e4 nuorille, koska taitojen harjoittelun on havaittu v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n stressi\u00e4 ja masennusoireita sek\u00e4 tukevan tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 ja itses\u00e4\u00e4telykyvyn kehittymist\u00e4. Tutkimusten perusteella on my\u00f6s todettu, ett\u00e4 paremmat tietoisuustaidot omaavat ihmiset sitoutuvat yleisemmin terveellisiin k\u00e4ytt\u00e4ytymismalleihin.\n\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 kyselytutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 196 17\u201319-vuotiasta opiskelijaa kolmesta eri Suomen lukiosta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin tietoisuus-taitoja ja liikunta-aktiivisuutta mittaavalla s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella marraskuun 2022 sek\u00e4 helmikuun 2023 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla (IBM SPSS Statistics 24). Tutkimusaineiston kuvailuun k\u00e4ytettiin prosenttiosuuksia (%), keskiarvoja (ka) sek\u00e4 keskihajontaa (kh). Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa (r), ristiintaulukointia sek\u00e4 kahden riippumattoman otoksen t-testi\u00e4. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 13,8 prosenttia lukiolaisista liikkui suositusten mukaisesti v\u00e4hint\u00e4\u00e4n tunnin verran p\u00e4ivitt\u00e4in. Miesten p\u00e4ivitt\u00e4inen liikunta-aktiivisuus ja rasittavan liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli merkitsev\u00e4sti suurempaa kuin naisten (p<0,001). Naisten tietoisuustaitojen summapistem\u00e4\u00e4rien keskiarvo (ka 121,4) oli hieman alhaisempi miehiin verrattuna (ka=125,8), mutta ero ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4. Naiset saivat kuitenkin merkitsev\u00e4sti miehi\u00e4 paremmat keskiarvopisteet tietoisuustaitojen havainnointia mittaavassa osiossa (p<0,001). Liikunta-aktiivisuuden osa-alueista voimakkain yhteys tietoisuustaitoihin havaittiin olevan oma-ehtoisella liikunnalla (r=,303). Tietoisuustaitojen osa-alueista erityisesti tietoisesti toimiminen oli yhteydess\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4iseen liikunta-aktiivisuuteen (r=,329), rasittavan liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n (r=,307) ja omaehtoiseen liikuntaan (r= ,340). Miehill\u00e4 tietoisuustaitojen osa-alueista kuvailu oli voimakkaimmin yhteydess\u00e4 omaehtoiseen liikuntaan (r=,514). Naisilla voimakkain yhteys havaittiin tietoisesti toimimisen ja omaehtoisen liikunnan (r=,393) v\u00e4lill\u00e4. \n\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 lukiolaisten liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen v\u00e4lill\u00e4 oli positiivinen yhteys. Vaikka t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ei saatu tietoa siit\u00e4, edist\u00e4\u00e4k\u00f6 liikunta-aktiivisuus tietoisuustaitoja vai tietoisuustaidot liikunta-aktiivisuutta, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 liikunta-aktiivisuus ja tietoisuustaidot tukevat toinen toisiaan. Onkin suositeltavaa, ett\u00e4 lukio-opinnoissa kiinnitett\u00e4isiin huomiota tietoisuustaitojen harjoittelun mahdollisuuksiin osana nuorten hyvinvointia ja terveellisen el\u00e4m\u00e4ntavan edist\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this thesis was to find out the connection between physical activity and mindfulness. The study examined whether the connection differs based on daily physical activity, vigorous exercise, sports club and self-motivated exercise. In addition, the aim was to examine differences between genders in both physical activity, mindfulness and the connection be-tween them. Mindfulness skills are essential for youngsters because studies suggest that mindfulness practices can help people reduce stress, anxiety and the symptoms of depression and improve emotion regulation. Based on research, it has also been found that people with better mindfulness skills are more likely to adopt healthy behaviour patterns. \n \nThe study was conducted as quantitative study. A total of 196 upper secondary school students age between 17-19 from four Finnish upper secondary schools participated in the study. The data was collected with an electronic questionnaire between December 2022 and February 2023. The data was analysed with IBM SPSS Statistics 24. Percentages (%), means (M) and standard deviations (SD) were used to describe the data. The method of analysis was Pearson`s correlation coefficient (r), cross-tabulation and t-test of two independent samples. \n\nAccording to the results, 13.8 percent of students reached the level of national recommend physical activity by exercising at least one hour per day. Daily physical activity and amount of vigorous exercise were significantly greater in men than women (p<0.001). Women`s mean score of mindfulness (M=121.4) were lower in comparison with men (M=125.8). Women achieved significantly higher mean scores than men in observe (p=<0.001). Among the physical activity, the strongest connection with mindfulness was found to be self-motivated exercise (r=.303). Act with awareness predicted daily physical activity (r=.329), vigorous exercise (r=.307) and self-motivated exercise (r=.340). A significant association between describe and self-motivated exercise was observed in men (r=.541). In women, the strongest connection was shown between act with awareness and self-motivated exercise (r=.393).\n\nThe study concludes that there is a positive connection between physical activity and mindfulness. Although the direction of the connection is not certain, the results suggest that mindfulness might offer a way to support and promote active and healthy lifestyles in upper secondary school students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-07-28T05:53:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-28T05:53:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta-aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen v\u00e4linen yhteys lukiolaisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307284585", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88469
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/93675eca-2f2d-4e7b-8f47-6750ee740b89\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307284585.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Vilma Kärkelä, Anmariia Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla liikunta-aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukiolaiset liikunta nuoret tietoinen läsnäolo fyysinen aktiivisuus tietoisuus opiskelijat
title Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla
title_full Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla
title_fullStr Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla
title_full_unstemmed Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla
title_short Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla
title_sort liikunta aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla
title_txtP Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla
topic liikunta-aktiivisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukiolaiset liikunta nuoret tietoinen läsnäolo fyysinen aktiivisuus tietoisuus opiskelijat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus liikunta liikunta-aktiivisuus lukiolaiset nuoret opiskelijat tietoinen läsnäolo tietoisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88469 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307284585
work_keys_str_mv AT koskinenvilma liikuntaaktiivisuudenjatietoisuustaitojenvälinenyhteyslukiolaisilla