Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita neuropsykiatriset häiriöt, kuten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) sekä autismikirjon häiriöt, voivat aiheuttaa saksan kielen oppimisessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin neuropsykiatristen häiriöiden vaikutuksia niin opiskeluun kuin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aronen, Sirke
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88466
_version_ 1826225738391486464
author Aronen, Sirke
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aronen, Sirke Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aronen, Sirke Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aronen, Sirke
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita neuropsykiatriset häiriöt, kuten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) sekä autismikirjon häiriöt, voivat aiheuttaa saksan kielen oppimisessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin neuropsykiatristen häiriöiden vaikutuksia niin opiskeluun kuin muuhun arkielämään sekä häiriöiden liitännäisdiagnooseja, kuten mielenterveyden häiriöitä. Aihetta ei ole tutkittu paljoa, koska neuropsykiatriset häiriöt ovat käsitteenä vielä melko uusi. Tutkimusten mukaan kaikilla opettajilla ei välttämättä ole aiheesta riittävästi tietoa. Tutkimukseen osallistui pääosin yliopisto-opiskelijoita eri puolilta Suomea. Osallistujat opiskelevat tai ovat opiskelleet saksaa jollain kouluasteella, ja heillä on yksi tai useampi neuropsykiatrinen diagnoosi. Aineisto kerättiin kyselyn avulla ja lisäksi muutama haastateltava suostui henkilökohtaiseen tutkimushaastatteluun. Koska tutkimuksen kohderyhmä on melko pieni, halusin hyödyntää aineistonkeruussa myös sosiaalista mediaa, tarkemmin Instagramia. Litteroin kyselyn ja haastattelut sekä analysoin niitä käyttäen menetelmänä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvisi, että neuropsykiatriset häiriöt aiheuttavat yllättävän paljon erilaisia vaikeuksia opiskelussa. Diagnooseissa on myös paljon komorbiditeettia eli samalla henkilöllä voidaan todeta useampi neuropsykiatrinen häiriö. Myös riittämätön tuki ja puutteellinen tai yksipuolinen opetus voivat aiheuttaa isoa oppimisvajetta neuropsykiatrisista häiriöistä kärsiville oppijoille. Haastateltujen kertoman perusteella voi kuitenkin todeta, että tietoisuus neuropsykiatrisista häiriöistä on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Myös omassa suvussani esiintyy neuropsykiatrisia häiriöitä sekä niiden liitännäissairauksia, kuten mielenterveyden ongelmia ja päihderiippuvuutta. Tästä syystä koin tutkimukseni aiheen tärkeäksi ja henkilökohtaisesti kiinnostavaksi.
first_indexed 2023-07-27T20:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aronen, Sirke", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-27T05:28:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-27T05:28:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88466", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia haasteita neuropsykiatriset h\u00e4iri\u00f6t, kuten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden h\u00e4iri\u00f6 (ADHD) sek\u00e4 autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t, voivat aiheuttaa saksan kielen oppimisessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin neuropsykiatristen h\u00e4iri\u00f6iden vaikutuksia niin opiskeluun kuin muuhun arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 h\u00e4iri\u00f6iden liit\u00e4nn\u00e4isdiagnooseja, kuten mielenterveyden h\u00e4iri\u00f6it\u00e4. Aihetta ei ole tutkittu paljoa, koska neuropsykiatriset h\u00e4iri\u00f6t ovat k\u00e4sitteen\u00e4 viel\u00e4 melko uusi. Tutkimusten mukaan kaikilla opettajilla ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole aiheesta riitt\u00e4v\u00e4sti tietoa. \nTutkimukseen osallistui p\u00e4\u00e4osin yliopisto-opiskelijoita eri puolilta Suomea. Osallistujat opiskelevat tai ovat opiskelleet saksaa jollain kouluasteella, ja heill\u00e4 on yksi tai useampi neuropsykiatrinen diagnoosi. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselyn avulla ja lis\u00e4ksi muutama haastateltava suostui henkil\u00f6kohtaiseen tutkimushaastatteluun. Koska tutkimuksen kohderyhm\u00e4 on melko pieni, halusin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 aineistonkeruussa my\u00f6s sosiaalista mediaa, tarkemmin Instagramia. Litteroin kyselyn ja haastattelut sek\u00e4 analysoin niit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en menetelm\u00e4n\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 neuropsykiatriset h\u00e4iri\u00f6t aiheuttavat yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n paljon erilaisia vaikeuksia opiskelussa. Diagnooseissa on my\u00f6s paljon komorbiditeettia eli samalla henkil\u00f6ll\u00e4 voidaan todeta useampi neuropsykiatrinen h\u00e4iri\u00f6. My\u00f6s riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n tuki ja puutteellinen tai yksipuolinen opetus voivat aiheuttaa isoa oppimisvajetta neuropsykiatrisista h\u00e4iri\u00f6ist\u00e4 k\u00e4rsiville oppijoille. Haastateltujen kertoman perusteella voi kuitenkin todeta, ett\u00e4 tietoisuus neuropsykiatrisista h\u00e4iri\u00f6ist\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt viime vuosikymmenin\u00e4. \nMy\u00f6s omassa suvussani esiintyy neuropsykiatrisia h\u00e4iri\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 niiden liit\u00e4nn\u00e4issairauksia, kuten mielenterveyden ongelmia ja p\u00e4ihderiippuvuutta. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 koin tutkimukseni aiheen t\u00e4rke\u00e4ksi ja henkil\u00f6kohtaisesti kiinnostavaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-07-27T05:28:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-27T05:28:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "deutsch", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Neuropsychiatrische St\u00f6rungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307274582", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neuropsykiatriset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88466
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/825293be-b129-45e1-a589-4d371c02535e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307274582.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aronen, Sirke Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen deutsch Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli kielen oppiminen neuropsykiatriset häiriöt ADHD autismikirjon häiriöt oppimisvaikeudet
title Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen
title_full Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen
title_fullStr Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen
title_full_unstemmed Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen
title_short Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen
title_sort neuropsychiatrische störungen und ihre auswirkungen auf das deutschlernen
title_txtP Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen
topic deutsch Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli kielen oppiminen neuropsykiatriset häiriöt ADHD autismikirjon häiriöt oppimisvaikeudet
topic_facet 308 ADHD German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri autismikirjon häiriöt deutsch kielen oppiminen neuropsykiatriset häiriöt oppimisvaikeudet saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88466 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307274582
work_keys_str_mv AT aronensirke neuropsychiatrischestörungenundihreauswirkungenaufdasdeutschlernen