Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon

Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, mutta toisille musiikki saattaa olla vain yksi pakollinen oppiaine, jonka opiske...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Taija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88464
_version_ 1826225738389389312
author Lahtinen, Taija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahtinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahtinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahtinen, Taija
datasource_str_mv jyx
description Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, mutta toisille musiikki saattaa olla vain yksi pakollinen oppiaine, jonka opiskeluun ei ole suurta motivaatiota. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään saavatko oppilaat vaikuttaa itse musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja mikä on sen vaikutus motivaatioon opiskella musiikkia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineistonkeruutapa oli lukion 1. vuosikurssin opiskelijoille teettämä kysely aiheen tiimoilta. Otoskoko oli suhteellisen pieni (N=70), joten tulosten perusteella ei voida tehdä selkeitä päätelmiä, mutta tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla. Lisäksi tutkittiin musiikkia harrastavien ja musiikkia ei harrastavien vastausten keskiarvoeroja sekä kysymysten välisiä korrelaatioita. Aihetta ei ole tutkittu aiemmin sellaisenaan ja lukion musiikinopetuksesta on tehty vähemmän tutkimuksia. Halusin rajata tutkimuksen lukion 1. vuosikurssiin, koska silloin yleensä käydään lukion ensimmäinen pakollinen musiikinkurssi. Moni opiskelija tekee jo ensimmäisen kurssin aikana varmasti päätöksen siitä, valitseeko musiikkia valinnaisaineeksi lukiossa. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys painottuu musiikkikasvatuksen merkitykseen ja tärkeisiin käsitteisiin, jotka vaikuttavat merkittävästi musiikin opiskeluun. Näitä tärkeitä käsitteitä ovat muun muassa identiteetti, musiikillinen minäkäsitys ja motivaatio. Tutkimuksen merkittävimmiksi havainnoiksi nousivat se, että musiikintuntien ohjelmisto vaikuttaa melko paljon motivaatioon opiskella musiikkia. Oppilaiden mielestä olisi melko tärkeää saada vaikuttaa musiikintuntien ohjelmistoon ja ohjelmistolla on ainakin osittain merkitystä siihen, valitaanko musiikkia valinnaisaineeksi vai ei.
first_indexed 2023-07-27T20:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Taija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-27T05:23:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-27T05:23:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88464", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, mutta toisille musiikki saattaa olla vain yksi pakollinen oppiaine, jonka opiskeluun ei ole suurta motivaatiota. T\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n saavatko oppilaat vaikuttaa itse musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja mik\u00e4 on sen vaikutus motivaatioon opiskella musiikkia. Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena, jonka aineistonkeruutapa oli lukion 1. vuosikurssin opiskelijoille teett\u00e4m\u00e4 kysely aiheen tiimoilta. Otoskoko oli suhteellisen pieni (N=70), joten tulosten perusteella ei voida tehd\u00e4 selkeit\u00e4 p\u00e4\u00e4telmi\u00e4, mutta tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla. Lis\u00e4ksi tutkittiin musiikkia harrastavien ja musiikkia ei harrastavien vastausten keskiarvoeroja sek\u00e4 kysymysten v\u00e4lisi\u00e4 korrelaatioita. \n\nAihetta ei ole tutkittu aiemmin sellaisenaan ja lukion musiikinopetuksesta on tehty v\u00e4hemm\u00e4n tutkimuksia. Halusin rajata tutkimuksen lukion 1. vuosikurssiin, koska silloin yleens\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n lukion ensimm\u00e4inen pakollinen musiikinkurssi. Moni opiskelija tekee jo ensimm\u00e4isen kurssin aikana varmasti p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen siit\u00e4, valitseeko musiikkia valinnaisaineeksi lukiossa. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys painottuu musiikkikasvatuksen merkitykseen ja t\u00e4rkeisiin k\u00e4sitteisiin, jotka vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti musiikin opiskeluun. N\u00e4it\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat muun muassa identiteetti, musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys ja motivaatio. \n\nTutkimuksen merkitt\u00e4vimmiksi havainnoiksi nousivat se, ett\u00e4 musiikintuntien ohjelmisto vaikuttaa melko paljon motivaatioon opiskella musiikkia. Oppilaiden mielest\u00e4 olisi melko t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada vaikuttaa musiikintuntien ohjelmistoon ja ohjelmistolla on ainakin osittain merkityst\u00e4 siihen, valitaanko musiikkia valinnaisaineeksi vai ei.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-07-27T05:23:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-27T05:23:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvattaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307274580", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkimaku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88464
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db92976a-9b87-4c61-a8ba-a5821f8a92ff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307274580.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Taija Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon musiikkikasvattaja musiikillinen minäkäsitys Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkimaku musiikki musiikkikasvatus motivaatio opetus lukio opiskelu opiskelijat identiteetti
title Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
title_full Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
title_fullStr Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
title_full_unstemmed Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
title_short Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
title_sort oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
title_txtP Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
topic musiikkikasvattaja musiikillinen minäkäsitys Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkimaku musiikki musiikkikasvatus motivaatio opetus lukio opiskelu opiskelijat identiteetti
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus identiteetti lukio motivaatio musiikillinen minäkäsitys musiikki musiikkikasvattaja musiikkikasvatus musiikkimaku opetus opiskelijat opiskelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88464 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307274580
work_keys_str_mv AT lahtinentaija oppilaidenosallistuminenmusiikintuntienohjelmistovalintaanjasenvaikutusmotivaatioo