Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä

Markkinoinnin kirjallisuuden mukaan yritysten taloudellinen kannattavuus voidaan saavuttaa keskittymällä asiakashankinnan lisäksi olemassa olevien asiakkaiden pysyvyyden hallintaan. Kannattavuuden maksimoivassa asiakaspysyvyyden hallinnassa strategiset toimet sidotaan asiakkuuden kannattavuuteen, el...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tornberg, Vilhelmiina
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88446
_version_ 1826225684089929728
author Tornberg, Vilhelmiina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tornberg, Vilhelmiina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tornberg, Vilhelmiina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tornberg, Vilhelmiina
datasource_str_mv jyx
description Markkinoinnin kirjallisuuden mukaan yritysten taloudellinen kannattavuus voidaan saavuttaa keskittymällä asiakashankinnan lisäksi olemassa olevien asiakkaiden pysyvyyden hallintaan. Kannattavuuden maksimoivassa asiakaspysyvyyden hallinnassa strategiset toimet sidotaan asiakkuuden kannattavuuteen, eli arvoon, jota yksittäinen asiakas tuo yritykselle asiakassuhteen keston myötä. Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset Pk-verkkokaupat hallitsevat kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyttä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen, puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin valikoitui viisi verkkokauppatoimijaa sekä kolme verkkokauppojen markkinoinnin parissa työskentelevää digimarkkinoinnin asiantuntijaa. Haastateltavat valittiin hyödyntämällä harkinnanvaraista otantaa sekä lumipallo-otantaa. Aineiston analysointi toteutettiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että tutkittavat hallitsevat asiakaspysyvyyttä osittain kuuden eri strategian avulla. Kyseisten strategioiden avulla tutkittavat pyrkivät vaikuttamaan kuluttajan odotetun arvonjaon havainnon, vaihtamisen esteiden, koetun palvelun laadun sekä koetun luottamuksen kautta syntyvään asiakaspysyvyyteen. Tutkimuksesta ilmeni, että tutkittavat arvioivat jossain määrin asiakaskannattavuutta, vaikkakin tarkkojen arviointien tekeminen koettiin haastavaksi resurssien puuteen vuoksi. Yleisimmäksi tutkimuksessa ilmeneväksi asiakaskannattavuuden arvioinnin mittariksi nousi CLV eli asiakkuuden elinajanarvo. Tutkimuksesta tunnistettiin myös asiakaskannattavuuden arvioinnin toimenpiteitä, kuten asiakasdataan perustuvia arvioita. Vaikka tutkittavat pyrkivät osittain arvioimaan asiakassuhteiden kannattavuutta, odotetun arvonjaon havaintoa lukuun ottamatta asiakaspysyvyyden strategioita kohdistetaan lähtökohtaisesti kaikille asiakkaille ilman, että strategian käytössä huomioidaan erikseen asiakaskannattavuus.
first_indexed 2023-07-24T20:11:30Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tornberg, Vilhelmiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-24T05:48:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-24T05:48:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88446", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Markkinoinnin kirjallisuuden mukaan yritysten taloudellinen kannattavuus voidaan saavuttaa keskittym\u00e4ll\u00e4 asiakashankinnan lis\u00e4ksi olemassa olevien asiakkaiden pysyvyyden hallintaan. Kannattavuuden maksimoivassa asiakaspysyvyyden hallinnassa strategiset toimet sidotaan asiakkuuden kannattavuuteen, eli arvoon, jota yksitt\u00e4inen asiakas tuo yritykselle asiakassuhteen keston my\u00f6t\u00e4. T\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka suomalaiset Pk-verkkokaupat hallitsevat kannattavien asiakassuhteiden pysyvyytt\u00e4. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen, puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin valikoitui viisi verkkokauppatoimijaa sek\u00e4 kolme verkkokauppojen markkinoinnin parissa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 digimarkkinoinnin asiantuntijaa. Haastateltavat valittiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 harkinnanvaraista otantaa sek\u00e4 lumipallo-otantaa. Aineiston analysointi toteutettiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ett\u00e4 tutkittavat hallitsevat asiakaspysyvyytt\u00e4 osittain kuuden eri strategian avulla. Kyseisten strategioiden avulla tutkittavat pyrkiv\u00e4t vaikuttamaan kuluttajan odotetun arvonjaon havainnon, vaihtamisen esteiden, koetun palvelun laadun sek\u00e4 koetun luottamuksen kautta syntyv\u00e4\u00e4n asiakaspysyvyyteen. Tutkimuksesta ilmeni, ett\u00e4 tutkittavat arvioivat jossain m\u00e4\u00e4rin asiakaskannattavuutta, vaikkakin tarkkojen arviointien tekeminen koettiin haastavaksi resurssien puuteen vuoksi. Yleisimm\u00e4ksi tutkimuksessa ilmenev\u00e4ksi asiakaskannattavuuden arvioinnin mittariksi nousi CLV eli asiakkuuden elinajanarvo. Tutkimuksesta tunnistettiin my\u00f6s asiakaskannattavuuden arvioinnin toimenpiteit\u00e4, kuten asiakasdataan perustuvia arvioita. Vaikka tutkittavat pyrkiv\u00e4t osittain arvioimaan asiakassuhteiden kannattavuutta, odotetun arvonjaon havaintoa lukuun ottamatta asiakaspysyvyyden strategioita kohdistetaan l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti kaikille asiakkaille ilman, ett\u00e4 strategian k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 huomioidaan erikseen asiakaskannattavuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-07-24T05:48:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-24T05:48:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakassuhteiden hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaspysyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kannattavat asiakkaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLV", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakent\u00e4ll\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307244571", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kannattavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88446
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tornberg, Vilhelmiina Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä asiakassuhteiden hallinta asiakaspysyvyys kannattavat asiakkaat CLV Markkinointi Marketing 20423 asiakkaat kannattavuus asiakkuudenhallinta
title Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä
title_full Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä
title_fullStr Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä
title_full_unstemmed Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä
title_short Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä
title_sort kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella pk verkkokauppakentällä
title_txtP Kannattavien asiakassuhteiden pysyvyyden hallinta suomalaisella Pk-verkkokauppakentällä
topic asiakassuhteiden hallinta asiakaspysyvyys kannattavat asiakkaat CLV Markkinointi Marketing 20423 asiakkaat kannattavuus asiakkuudenhallinta
topic_facet 20423 CLV Marketing Markkinointi asiakaspysyvyys asiakassuhteiden hallinta asiakkaat asiakkuudenhallinta kannattavat asiakkaat kannattavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88446 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307244571
work_keys_str_mv AT tornbergvilhelmiina kannattavienasiakassuhteidenpysyvyydenhallintasuomalaisellapkverkkokauppaken