9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa

Haitallisten vieraslajien tehokas torjunta vaatii osaltaan myös tavallisten kansalaisten aktiivista osallistumista torjuntatyöhön. Heikko vieraslajitietämys ja vieraslajeihin liittyvät virhekäsitykset heijastuvat kuitenkin vieraslajitorjuntaan liittyviin asenteisiin ja toimiin. Tässä tutkimuksessa k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heiskanen, Marianne
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88445
_version_ 1826225730957082624
author Heiskanen, Marianne
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heiskanen, Marianne Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heiskanen, Marianne Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heiskanen, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Haitallisten vieraslajien tehokas torjunta vaatii osaltaan myös tavallisten kansalaisten aktiivista osallistumista torjuntatyöhön. Heikko vieraslajitietämys ja vieraslajeihin liittyvät virhekäsitykset heijastuvat kuitenkin vieraslajitorjuntaan liittyviin asenteisiin ja toimiin. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin nuorten vieraslajitietämystä ja vieraslajitorjuntaan liittyviä asenteita sekä yläkoulun vieraslajiopetuksen nykytilaa arvioidakseen vastaako peruskoulun biologian opetus nykyajan tarpeita kansalaisten vieraslajitietämyksen lisäämisestä ja aktivoiko se nuoria osallistumaan vieraslajitorjuntaan. Vieraslajitietämystä arvioitiin vieraskasvilajintunnistustaidoilla, taidoilla määrittää kasvit oikein vieras- ja alkuperäislajeiksi, vieraslajikäsitteen tuntemisella ja käsityksillä vieraslajeista. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä satunnaisotannalla valittujen peruskoulujen yhdeksäsluokkalaisille oppilaille ja biologian opettajille marras- joulukuussa 2022. Tutkimukseen osallistui kuusi koululuokkaa biologian opettajineen kuudesta eri maakunnasta. Yhdeksäsluokkalaisten (n = 88) havaittiin tunnistavan haitallisia vieraskasvilajeja heikosti, joskin koulujen välillä oli eroja. Oppilaat tunnistivat vieraskasvilajeja huonommin kuin alkuperäiskasvilajeja ja määrittivät kasvilajit oikein vieras- ja alkuperäislajeiksi useammin lajinimien kuin kuvien perusteella. Vieraslajin käsite sekoitettiin usein tulokaslajin käsitteeseen, ja vieraslajeihin liittyi myös muita virhekäsityksiä. Suurin osa oppilaista piti vieraslajien torjuntaa hyödyllisenä, mutta vain pieni osa oli kiinnostunut vieraslajien torjuntaan osallistumisesta. Vieraslajitorjuntaan tai biologian maasto- opetukseen osallistumisella, vieraslajitietämyksellä sekä monilla arvoilla ja asenteilla havaittiin positiivinen yhteys vieraslajitorjuntaan liittyviin myönteisempiin asenteisiin. Koulu oli yleisin oppilaiden vieraslajitiedon lähde, mutta vain noin neljännes oppilaista muisti saaneensa opetusta vieraslajeista koulussa. Vieraslajiopetuksen sisältö vaihteli suuresti opettajien välillä. Keskimääräinen opetus ei näyttäisi vastaavan nykyajan tarpeita kansalaisten vieraslajitietojen ja -taitojen lisäämisestä eikä aktivoivan nuoria vieraslajitorjuntaan osallistumiseksi. Oppikirjojen sisältöjä, opetussuunnitelmia ja opetusta kehittämällä voisi olla mahdollista vaikuttaa nuorten vieraslajitietämykseen ja halukkuuteen osallistua haitallisten vieraslajien torjuntatyöhön.
first_indexed 2024-09-11T08:52:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heiskanen, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-24T05:46:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-24T05:46:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88445", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Haitallisten vieraslajien tehokas torjunta vaatii osaltaan my\u00f6s tavallisten\nkansalaisten aktiivista osallistumista torjuntaty\u00f6h\u00f6n. Heikko vieraslajitiet\u00e4mys ja\nvieraslajeihin liittyv\u00e4t virhek\u00e4sitykset heijastuvat kuitenkin vieraslajitorjuntaan\nliittyviin asenteisiin ja toimiin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kartoitettiin nuorten\nvieraslajitiet\u00e4myst\u00e4 ja vieraslajitorjuntaan liittyvi\u00e4 asenteita sek\u00e4 yl\u00e4koulun\nvieraslajiopetuksen nykytilaa arvioidakseen vastaako peruskoulun biologian\nopetus nykyajan tarpeita kansalaisten vieraslajitiet\u00e4myksen lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 ja\naktivoiko se nuoria osallistumaan vieraslajitorjuntaan. Vieraslajitiet\u00e4myst\u00e4\narvioitiin vieraskasvilajintunnistustaidoilla, taidoilla m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 kasvit oikein vieras-\nja alkuper\u00e4islajeiksi, vieraslajik\u00e4sitteen tuntemisella ja k\u00e4sityksill\u00e4 vieraslajeista.\nTutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn\u00e4 satunnaisotannalla valittujen\nperuskoulujen yhdeks\u00e4sluokkalaisille oppilaille ja biologian opettajille marras-\njoulukuussa 2022. Tutkimukseen osallistui kuusi koululuokkaa biologian\nopettajineen kuudesta eri maakunnasta. Yhdeks\u00e4sluokkalaisten (n = 88) havaittiin\ntunnistavan haitallisia vieraskasvilajeja heikosti, joskin koulujen v\u00e4lill\u00e4 oli eroja.\nOppilaat tunnistivat vieraskasvilajeja huonommin kuin alkuper\u00e4iskasvilajeja ja\nm\u00e4\u00e4rittiv\u00e4t kasvilajit oikein vieras- ja alkuper\u00e4islajeiksi useammin lajinimien kuin\nkuvien perusteella. Vieraslajin k\u00e4site sekoitettiin usein tulokaslajin k\u00e4sitteeseen, ja\nvieraslajeihin liittyi my\u00f6s muita virhek\u00e4sityksi\u00e4. Suurin osa oppilaista piti\nvieraslajien torjuntaa hy\u00f6dyllisen\u00e4, mutta vain pieni osa oli kiinnostunut\nvieraslajien torjuntaan osallistumisesta. Vieraslajitorjuntaan tai biologian maasto-\nopetukseen osallistumisella, vieraslajitiet\u00e4myksell\u00e4 sek\u00e4 monilla arvoilla ja\nasenteilla havaittiin positiivinen yhteys vieraslajitorjuntaan liittyviin\nmy\u00f6nteisempiin asenteisiin. Koulu oli yleisin oppilaiden vieraslajitiedon l\u00e4hde,\nmutta vain noin nelj\u00e4nnes oppilaista muisti saaneensa opetusta vieraslajeista\nkoulussa. Vieraslajiopetuksen sis\u00e4lt\u00f6 vaihteli suuresti opettajien v\u00e4lill\u00e4.\nKeskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen opetus ei n\u00e4ytt\u00e4isi vastaavan nykyajan tarpeita kansalaisten\nvieraslajitietojen ja -taitojen lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 eik\u00e4 aktivoivan nuoria vieraslajitorjuntaan\nosallistumiseksi. Oppikirjojen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, opetussuunnitelmia ja opetusta\nkehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voisi olla mahdollista vaikuttaa nuorten vieraslajitiet\u00e4mykseen ja\nhalukkuuteen osallistua haitallisten vieraslajien torjuntaty\u00f6h\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-07-24T05:46:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-24T05:46:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "198", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "9.-luokkalaisten vieraslajitiet\u00e4mys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sek\u00e4 opetus vieraslajeista yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307244570", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraslajit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "torjunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88445
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf329b30-019d-429c-af44-e4add3d58ea9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307244570.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heiskanen, Marianne 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 vieraslajit opetus asenteet yläkoulu torjunta
title 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa
title_full 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa
title_fullStr 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa
title_full_unstemmed 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa
title_short 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa
title_sort 9 luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa
title_txtP 9.-luokkalaisten vieraslajitietämys ja asenteet vieraslajitorjuntaa kohtaan sekä opetus vieraslajeista yläkoulussa
topic Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 vieraslajit opetus asenteet yläkoulu torjunta
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology asenteet opetus torjunta vieraslajit yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88445 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307244570
work_keys_str_mv AT heiskanenmarianne 9luokkalaistenvieraslajitietämysjaasenteetvieraslajitorjuntaakohtaansekäopetus