Huoli-ilmoitusten ja organisaatiokulttuurin merkitys ikääntyneiden kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, millainen merkitys huoli-ilmoituksella ja organisaatiokulttuurilla sekä organisatorisilla käytännöillä on ikääntyneiden lähisuhteissa tapahtuvan kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys perustuu ikäänty...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rahikainen, Veera
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88444
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, millainen merkitys huoli-ilmoituksella ja organisaatiokulttuurilla sekä organisatorisilla käytännöillä on ikääntyneiden lähisuhteissa tapahtuvan kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys perustuu ikääntymisen, kaltoinkohtelun, organisaatiokulttuurin ja organisatoristen käytäntöjen sekä huoli-ilmoituksen käsitteisiin. Aineistoni koostuu kuudelle saman organisaation sosiaalityöntekijälle tekemästäni teemahaastattelusta, jotka olen analysoinut teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysini jakaantuu kahteen pääteemaan. Ensimmäinen on huoli-ilmoitus ikääntyneiden kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Toinen teema on sosiaalihuollon palvelujärjestelmän organisaatiokulttuuri ja organisatoriset käytännöt. Molemmat pääteemat olen jakanut omiin alateemoihinsa. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että organisaation tulee laatia huoli-ilmoitusten sisällölliseen käsittelyyn yhteneväinen toimintaohje. Huoli-ilmoituksen tietoisuuden lisäämiseen tulee kiinnittää huomiota. Lisäksi eri hyvinvointialueiden tulee huomioida huoli-ilmoituksen mahdollisimman helppo löytäminen ja mutkaton tekeminen. Keskeinen osa ikääntyneiden kaltoinkohtelun tunnistamisessa on väkivallan systemaattinen kysyminen kaikilta asiakkailta. Ikääntyneiden lähisuhteissa tapahtuvaan kaltoinkohteluun tunnistaminen ja siihen puuttuminen vaatii riittävästi aikaa ja ikääntyneille kohdennettuja palveluita. Lisäksi gerontologisen sosiaalityön tulee tulevaisuudessa saada oma vakiintunut paikkansa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä, jotta ikääntyneiden kohtaamat asiat ja ongelmat ovat esillä organisaatiossa.