Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset

Pro gradu -tutkielmassani tutkin luovaa kirjoittamista vapaa-ajallaan harrastavien nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta, sen oppimisesta ja sen merkityksistä heidän elämässään. Kirjoittaminen on merkittävä kansalaistaito nyky-yhteiskunnassa (Kauppinen ym. 2015), minkä vuoksi kaikki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aaltonen, Pihka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88442
_version_ 1828193042745524224
author Aaltonen, Pihka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aaltonen, Pihka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aaltonen, Pihka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aaltonen, Pihka
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassani tutkin luovaa kirjoittamista vapaa-ajallaan harrastavien nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta, sen oppimisesta ja sen merkityksistä heidän elämässään. Kirjoittaminen on merkittävä kansalaistaito nyky-yhteiskunnassa (Kauppinen ym. 2015), minkä vuoksi kaikki tutkimustieto kirjoittamisesta ja sen oppimisesta on erittäin tärkeää. Tähän saakka kirjoittamisen oppimista on tarkasteltu tutkimuksissa lähinnä formaaleissa oppimistilanteissa. Tutkimuksen keskiössä on luova kirjoittaminen, jota määrittelen laajasti kaikenlaisten luovuutta mahdollistavien tekstien tuottamiseksi. Kuitenkin tutkimuksen rajauksen vuoksi keskityn tässä ainoastaan kielellisesti kirjaimin ja sanoin tuotettuihin teksteihin. Työssäni keskeisiä käsitteitä ovat luovan kirjoittamisen lisäksi informaali, nonformaali, yhteisöllinen ja itseohjautuva oppiminen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin, ja tutkimukseen osallistui neljä tutkittavaa. Analyysin toteutin teemoittelemalla aineiston ja tarkastelemalla tutkittavien käsityksiä sosiokulttuurisen ja dialogisen käsitysanalyysin menetelmin. Käsitykset näen dialogisesti ja sosiokulttuurisesti rakentuvina, kontekstisidonnaisina ja dynaamisina ilmiöinä, jotka ovat yksilöllisiä, mutta samaan aikaan jatkuvasti vuorovaikutuksessa sosiokulttuurisen ympäristön kanssa (ks. Dufva 2006, Kalaja & Barcelos 2011). Dialogisen käsitystentutkimuksen lähtökohtana on, että käsitykset eivät koskaan ole puhtaasti yksilön omia (Wertsch 1993: 70), ja että kaikissa lausumissa on kuultavissa useita eritasoisia ääniä (Bakhtin 1981). Analysoin, millaisia ja keiden ääniä lausumista voidaan erottaa. Luovasta kirjoittamisesta piirtyy tämän aineiston perusteella laaja ja monipuolinen kuva. Tutkittavat pitävät kirjoittamista yhtäältä melko individualistisena toimintana. Toisaalta heidän kuvauksensa toiminnastaan kirjoittamisen oppimiseen liittyen paljastaa monia yhteistyöhön perustuvia toimintatapoja ja näkemyksiä kirjoittamisen yhteisöllisestä ja sosiokulttuurisesta luonteesta. Oppimisen tavoista edustettuina ovat nonformaali, informaali, itseohjautuva ja yhteisöllinen oppiminen. Kaikkia oppimisen tapoja hyödynnetään monipuolisesti. Palaute nähdään hyödyllisenä ja oppimista edistävänä, mutta toisinaan sen vastaanotto voi olla hankalaa. Luovan kirjoittamisen kuvataan antavan elämään sisältöä, iloa ja onnistumisen kokemuksia. Tämän lisäksi luovan kirjoittamisen katsotaan tukevan laajasti tekstitaitoja, kielellistä osaamista sekä näin ollen monipuolisesti opiskelua ja muuta elämää, jossa tekstitaitoja tarvitaan.
first_indexed 2023-07-24T20:11:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aaltonen, Pihka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-24T05:33:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-24T05:33:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassani tutkin luovaa kirjoittamista vapaa-ajallaan harrastavien nuorten aikuisten k\u00e4sityksi\u00e4 luovasta kirjoittamisesta, sen oppimisesta ja sen merkityksist\u00e4 heid\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Kirjoittaminen on merkitt\u00e4v\u00e4 kansalaistaito nyky-yhteiskunnassa (Kauppinen ym. 2015), mink\u00e4 vuoksi kaikki tutkimustieto kirjoittamisesta ja sen oppimisesta on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4. T\u00e4h\u00e4n saakka kirjoittamisen oppimista on tarkasteltu tutkimuksissa l\u00e4hinn\u00e4 formaaleissa oppimistilanteissa. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 on luova kirjoittaminen, jota m\u00e4\u00e4rittelen laajasti kaikenlaisten luovuutta mahdollistavien tekstien tuottamiseksi. Kuitenkin tutkimuksen rajauksen vuoksi keskityn t\u00e4ss\u00e4 ainoastaan kielellisesti kirjaimin ja sanoin tuotettuihin teksteihin. Ty\u00f6ss\u00e4ni keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat luovan kirjoittamisen lis\u00e4ksi informaali, nonformaali, yhteis\u00f6llinen ja itseohjautuva oppiminen. \nAineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluin, ja tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 tutkittavaa. Analyysin toteutin teemoittelemalla aineiston ja tarkastelemalla tutkittavien k\u00e4sityksi\u00e4 sosiokulttuurisen ja dialogisen k\u00e4sitysanalyysin menetelmin. K\u00e4sitykset n\u00e4en dialogisesti ja sosiokulttuurisesti rakentuvina, kontekstisidonnaisina ja dynaamisina ilmi\u00f6in\u00e4, jotka ovat yksil\u00f6llisi\u00e4, mutta samaan aikaan jatkuvasti vuorovaikutuksessa sosiokulttuurisen ymp\u00e4rist\u00f6n kanssa (ks. Dufva 2006, Kalaja & Barcelos 2011). Dialogisen k\u00e4sitystentutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on, ett\u00e4 k\u00e4sitykset eiv\u00e4t koskaan ole puhtaasti yksil\u00f6n omia (Wertsch 1993: 70), ja ett\u00e4 kaikissa lausumissa on kuultavissa useita eritasoisia \u00e4\u00e4ni\u00e4 (Bakhtin 1981). Analysoin, millaisia ja keiden \u00e4\u00e4ni\u00e4 lausumista voidaan erottaa.\nLuovasta kirjoittamisesta piirtyy t\u00e4m\u00e4n aineiston perusteella laaja ja monipuolinen kuva. Tutkittavat pit\u00e4v\u00e4t kirjoittamista yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 melko individualistisena toimintana. Toisaalta heid\u00e4n kuvauksensa toiminnastaan kirjoittamisen oppimiseen liittyen paljastaa monia yhteisty\u00f6h\u00f6n perustuvia toimintatapoja ja n\u00e4kemyksi\u00e4 kirjoittamisen yhteis\u00f6llisest\u00e4 ja sosiokulttuurisesta luonteesta. Oppimisen tavoista edustettuina ovat nonformaali, informaali, itseohjautuva ja yhteis\u00f6llinen oppiminen. Kaikkia oppimisen tapoja hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n monipuolisesti. Palaute n\u00e4hd\u00e4\u00e4n hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja oppimista edist\u00e4v\u00e4n\u00e4, mutta toisinaan sen vastaanotto voi olla hankalaa. Luovan kirjoittamisen kuvataan antavan el\u00e4m\u00e4\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, iloa ja onnistumisen kokemuksia. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi luovan kirjoittamisen katsotaan tukevan laajasti tekstitaitoja, kielellist\u00e4 osaamista sek\u00e4 n\u00e4in ollen monipuolisesti opiskelua ja muuta el\u00e4m\u00e4\u00e4, jossa tekstitaitoja tarvitaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-07-24T05:33:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-24T05:33:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307244567", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88442
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:44Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e0d2ddeb-e345-401c-9d09-4b89f3273a41\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307244567.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aaltonen, Pihka Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset Suomen kieli Finnish 309 kirjoittaminen oppiminen luova kirjoittaminen luovuus yhteisöllinen oppiminen käsitykset
title Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
title_full Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
title_fullStr Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
title_full_unstemmed Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
title_short Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla
title_sort luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa ajalla tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
title_sub tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
title_txtP Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
topic Suomen kieli Finnish 309 kirjoittaminen oppiminen luova kirjoittaminen luovuus yhteisöllinen oppiminen käsitykset
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kirjoittaminen käsitykset luova kirjoittaminen luovuus oppiminen yhteisöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88442 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307244567
work_keys_str_mv AT aaltonenpihka luovakirjoittaminenjasenoppiminenvapaaajallatarkastelussaluovaakirjoittamistaharra