Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laatu ensimmäisellä luokalla matematiikan oppitunneilla. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ohjausvuorovaikutus on yhteydessä oppilaiden matemaattisiin taitoihin. Tutkimus toteutettiin osana...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikkinen, Sanni, Hoffren, Tatu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88441
_version_ 1826225704224686080
author Heikkinen, Sanni Hoffren, Tatu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkinen, Sanni Hoffren, Tatu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkinen, Sanni Hoffren, Tatu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkinen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laatu ensimmäisellä luokalla matematiikan oppitunneilla. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ohjausvuorovaikutus on yhteydessä oppilaiden matemaattisiin taitoihin. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Tutkimukseen osallistui 47 luokkaa, joissa oppilaita oli 666. Oppilaiden matemaattisia taitoja selvitettiin neljällä eri tehtävällä keväällä 2021. Ohjausvuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assesment Scoring System (CLASS K-3) -havainnointimenetelmällä (Pianta ym., 2008) matematiikan tunneilta kerätyn videomateriaalin pohjalta. Ohjausvuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyksiä matemaattisiin taitoihin tarkasteltiin korrelaatiokertoimilla, parittaisella t-testillä ja lineaarisella regressio-analyysillä. Tuloksista selvisi, että ohjauksellinen tuki oli matematiikan tunneilla matalampaa kuin tunnetuki ja toiminnan organisointi. Ohjauksellinen tuki oli yhteydessä oppilaiden vähennyslaskutaitoon ja toiminnan organisoinnilla lukujen suuruussuhteiden osaamiseen. Tutkimus antoi viitteitä siitä, että alkuopetuksen matematiikan tunneilla tulisi panostaa luokan työrauhaan sekä palautteen antamiseen, sillä niillä oli myönteinen yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin. Hyvällä ohjausvuorovaikutuksen laadulla voidaan siis edistää oppilaiden matemaattisia taitoja.
first_indexed 2023-07-24T20:11:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoffren, Tatu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-24T05:31:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-24T05:31:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88441", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaista opettajan ja oppilaiden v\u00e4lisen ohjausvuorovaikutuksen laatu ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla matematiikan oppitunneilla. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, miten ohjausvuorovaikutus on yhteydess\u00e4 oppilaiden matemaattisiin taitoihin.\nTutkimus toteutettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkitt\u00e4istutkimusta. Tutkimukseen osallistui 47 luokkaa, joissa oppilaita oli 666. Oppilaiden matemaattisia taitoja selvitettiin nelj\u00e4ll\u00e4 eri teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021. Ohjausvuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assesment Scoring System (CLASS K-3) -havainnointimenetelm\u00e4ll\u00e4 (Pianta ym., 2008) matematiikan tunneilta ker\u00e4tyn videomateriaalin pohjalta. Ohjausvuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyksi\u00e4 matemaattisiin taitoihin tarkasteltiin korrelaatiokertoimilla, parittaisella t-testill\u00e4 ja lineaarisella regressio-analyysill\u00e4.\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 ohjauksellinen tuki oli matematiikan tunneilla matalampaa kuin tunnetuki ja toiminnan organisointi. Ohjauksellinen tuki oli yhteydess\u00e4 oppilaiden v\u00e4hennyslaskutaitoon ja toiminnan organisoinnilla lukujen suuruussuhteiden osaamiseen. \nTutkimus antoi viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 alkuopetuksen matematiikan tunneilla tulisi panostaa luokan ty\u00f6rauhaan sek\u00e4 palautteen antamiseen, sill\u00e4 niill\u00e4 oli my\u00f6nteinen yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin. Hyv\u00e4ll\u00e4 ohjausvuorovaikutuksen laadulla voidaan siis edist\u00e4\u00e4 oppilaiden matemaattisia taitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-07-24T05:31:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-24T05:31:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausvuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLASS", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "1. luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ja oppilaiden v\u00e4lisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307244566", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88441
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78c3cbc2-cfe7-4cec-9d0b-1f9e1f764429\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307244566.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Sanni Hoffren, Tatu Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla. ohjausvuorovaikutus CLASS 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus matemaattiset taidot opettaja-oppilassuhde
title Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
title_full Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
title_fullStr Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla. Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
title_full_unstemmed Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla. Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
title_short Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
title_sort opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1 luokalla
title_txtP Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
topic ohjausvuorovaikutus CLASS 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus matemaattiset taidot opettaja-oppilassuhde
topic_facet 1. luokka 103 CLASS Luokanopettajakoulutus Teacher Education matemaattiset taidot ohjausvuorovaikutus opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88441 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307244566
work_keys_str_mv AT heikkinensanni opettajanjaoppilaidenvälisenohjausvuorovaikutuksenlaadunyhteysoppilaidenmatemaatt