Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten 3. luokan suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa draamakasvatus näyttäytyy. Draamakasvatus ei ole Suomessa oma oppiaineensa, mutta se näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) laaja-alaisissa tavoitteissa sekä suomen kielen ja kirjallisuuden oppiaineen vuorovaikutustilanteissa toimimisen osiossa.
Tutkimusaineistona toimii kolmen kirjasarjan fyysiset opettajan oppaat kahdelta eri kustantajalta. Tutkimusaineistosta on rajattu pois kirjasarjojen oppilaan kirjat ja digimateriaalit. Tutkimusaineisto on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla, ja ymmärtämisen tukena käytämme hermeneuttista tieteenfilosofiaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaat ohjaavat opettajia draamakasvatuksen toteuttamiseen pääosin yksittäisten draamaharjoitteiden avulla, joissa on selkeät ohjeistukset toiminnan toteuttamiselle. Harjoitteissa oli tunnistettavissa osallistavan ja esittävän draaman genret. Lisäksi draaman toteutuksen tueksi tarjotaan lisämateriaalia, mutta opettajan oppaat ohjaavat niukasti kokonaisten draamatuntien pitämiseen. Draamakasvatus näkyy opettajan oppaissa erityisesti vuorovaikutuksen edistämisen näkökulmasta, jolloin oppaat ohjaavat draamakasvatuksen toteuttamiseen vuorovaikutuksen tavoittein.
|