ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии

Tutkimuksessa tarkasteltiin lukion B3-venäjän oppikirjasarjan “Ponjatno!” kulttuuri- ja maantuntemuksellisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli oppikirjan sisältöjen analyysin kautta saada kuvaa kulttuuri- ja maantuntemustietojen pedagogisista menetelmistä. Tavoitteena oli saada selville, miten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Meriläinen, Nadezda
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88318
_version_ 1828193067691147264
author Meriläinen, Nadezda
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Meriläinen, Nadezda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Meriläinen, Nadezda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Meriläinen, Nadezda
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin lukion B3-venäjän oppikirjasarjan “Ponjatno!” kulttuuri- ja maantuntemuksellisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli oppikirjan sisältöjen analyysin kautta saada kuvaa kulttuuri- ja maantuntemustietojen pedagogisista menetelmistä. Tavoitteena oli saada selville, miten parhaiten oppikirjan tekijät päättävät kuvailla opiskeltavan kielen maata - Venäjää siten, että oppimateriaaleista tulisi kiinnostava, selkeä ja oppivainen ja miten he saavat opiskelijoita syventämään kiinnostusta vieraaseen kieleen ja sen maahan. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille kulttuurienvälisen kasvatuksen merkitys vieraiden kielten opetuksessa ja sen soveltaminen opetusmateriaaleissa. Maantuntemuksen teoriaosa sisältää venäjän kulttuurimaantieteellisen teorian, jolla pyritään analysoimaan ”Ponjatno!”-oppikirjassa esitellyt Venäjän alueet. Tutkimus on toteutettu laadullisena oppikirja-analyysinä ja menetelmänä sisällönanalyysin lisäksi on käytetty teemallista sisällönanalyysia. Oppikirjan tekijät kutsuvat opiskelijoita matkustamaan läpi Venäjän, Kaliningradista Siperian kautta Kamchatkaan saakka. Matkan aikana tulee paljon nähtävää ja koettavaa: luonto, kansat, kielet, perinteet, historia - moninainen Venäjä. Kun menet eteenpäin ja näet lisää kiinnostavaa, johon haluat joskus palata taas nähdäksesi omilla silmillä. Tutkimustulokset osoittavat, että oppikirjan kirjoittajat käyttävät modernistista lähestymistapaa, jolla maata ja sen kulttuuria kuvataan tosiseikkojen avulla. Kirjoittajat välttävät oppikirjoissa tavallisia päähenkilöitä, jotka kertovat maasta, ja heidän subjektiivisesta mielipiteestään. Opiskeltavien kulttuurimateriaalien sisältöä hallitsevat nuorempaa sukupolvea lähellä olevat aiheet: matkailu, urheilu, aktiivinen elämäntapa ja sosiaaliset tapahtumat.
first_indexed 2023-07-07T20:11:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leontjev, Dmitri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Meril\u00e4inen, Nadezda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-07T12:13:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-07T12:13:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88318", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin lukion B3-ven\u00e4j\u00e4n oppikirjasarjan \u201cPonjatno!\u201d kulttuuri- ja maantuntemuksellisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli oppikirjan sis\u00e4lt\u00f6jen analyysin kautta saada kuvaa kulttuuri- ja maantuntemustietojen pedagogisista menetelmist\u00e4. Tavoitteena oli saada selville, miten parhaiten oppikirjan tekij\u00e4t p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t kuvailla opiskeltavan kielen maata - Ven\u00e4j\u00e4\u00e4 siten, ett\u00e4 oppimateriaaleista tulisi kiinnostava, selke\u00e4 ja oppivainen ja miten he saavat opiskelijoita syvent\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinnostusta vieraaseen kieleen ja sen maahan. \nTeoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tuodaan esille kulttuurienv\u00e4lisen kasvatuksen merkitys vieraiden kielten opetuksessa ja sen soveltaminen opetusmateriaaleissa. Maantuntemuksen teoriaosa sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ven\u00e4j\u00e4n kulttuurimaantieteellisen teorian, jolla pyrit\u00e4\u00e4n analysoimaan \u201dPonjatno!\u201d-oppikirjassa esitellyt Ven\u00e4j\u00e4n alueet. Tutkimus on toteutettu laadullisena oppikirja-analyysin\u00e4 ja menetelm\u00e4n\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin lis\u00e4ksi on k\u00e4ytetty teemallista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nOppikirjan tekij\u00e4t kutsuvat opiskelijoita matkustamaan l\u00e4pi Ven\u00e4j\u00e4n, Kaliningradista Siperian kautta Kamchatkaan saakka. Matkan aikana tulee paljon n\u00e4ht\u00e4v\u00e4\u00e4 ja koettavaa: luonto, kansat, kielet, perinteet, historia - moninainen Ven\u00e4j\u00e4. Kun menet eteenp\u00e4in ja n\u00e4et lis\u00e4\u00e4 kiinnostavaa, johon haluat joskus palata taas n\u00e4hd\u00e4ksesi omilla silmill\u00e4.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 oppikirjan kirjoittajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t modernistista l\u00e4hestymistapaa, jolla maata ja sen kulttuuria kuvataan tosiseikkojen avulla. Kirjoittajat v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4t oppikirjoissa tavallisia p\u00e4\u00e4henkil\u00f6it\u00e4, jotka kertovat maasta, ja heid\u00e4n subjektiivisesta mielipiteest\u00e4\u00e4n. Opiskeltavien kulttuurimateriaalien sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 hallitsevat nuorempaa sukupolvea l\u00e4hell\u00e4 olevat aiheet: matkailu, urheilu, aktiivinen el\u00e4m\u00e4ntapa ja sosiaaliset tapahtumat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-07-07T12:13:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-07T12:13:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurienv\u00e4linen kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirja-analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cultural representation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u043a\u0443\u043b\u044c\u0442\u0443\u0440\u043d\u0430\u044f \u0433\u0435\u043e\u0433\u0440\u0430\u0444\u0438\u044f", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u041f\u0423\u0422\u0415\u0428\u0415\u0421\u0422\u0412\u0418\u0415 \u0412 \u0420\u041e\u0421\u0421\u0418\u042e : \u0430\u043d\u0430\u043b\u0438\u0437 \u043a\u0443\u043b\u044c\u0442\u0443\u0440\u043d\u043e-\u0433\u0435\u043e\u0433\u0440\u0430\u0444\u0438\u0447\u0435\u0441\u043a\u0438\u0445 \u043c\u0430\u0442\u0435\u0440\u0438\u0430\u043b\u043e\u0432 \u043e \u0420\u043e\u0441\u0441\u0438\u0438 \u0441\u0435\u0440\u0438\u0438 \u0443\u0447\u0435\u0431\u043d\u0438\u043a\u043e\u0432 \u201c\u041f\u043e\u043d\u044f\u0442\u043d\u043e!\u201d \u043a\u0440\u0430\u0442\u043a\u043e\u0433\u043e \u043a\u0443\u0440\u0441\u0430 \u0440\u0443\u0441\u0441\u043a\u043e\u0433\u043e \u044f\u0437\u044b\u043a\u0430 \u043a\u0430\u043a \u0438\u043d\u043e\u0441\u0442\u0440\u0430\u043d\u043d\u043e\u0433\u043e \u0434\u043b\u044f \u0441\u0442\u0443\u0434\u0435\u043d\u0442\u043e\u0432 \u0444\u0438\u043d\u0441\u043a\u043e\u0439 \u0433\u0438\u043c\u043d\u0430\u0437\u0438\u0438", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Pute\u0161estvije v Rossiju: analiz kulturno-geografit\u0161eskih materialov o Rossii serii ut\u0161ebnikov \u201cPonjatno!\u201d kratkogo\r\nkursa russkogo jazyka kak inostrannogo dlja studentov finskoj gimnasii (Kulttuurimatka Ven\u00e4j\u00e4lle: lukion\r\nB3-ven\u00e4j\u00e4n \u201cPonjatno!\u201d -oppikirjasarjan maantuntemus- ja kulttuuriosion analyysi)", "language": "", "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307074445", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88318
language rus
last_indexed 2025-03-31T20:02:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b4c6e2b-2d81-4d50-8d8e-626a11a81a8f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307074445.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Meriläinen, Nadezda ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии kulttuurienvälinen kasvatus oppikirja-analyysi culture cultural representation textbook analysis культурная география Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 representaatio sisällönanalyysi oppikirjat kieltenopetus kulttuuri venäjän kieli
title ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
title_alt Putešestvije v Rossiju: analiz kulturno-geografitšeskih materialov o Rossii serii utšebnikov “Ponjatno!” kratkogo kursa russkogo jazyka kak inostrannogo dlja studentov finskoj gimnasii (Kulttuurimatka Venäjälle: lukion B3-venäjän “Ponjatno!” -oppikirjasarjan maantuntemus- ja kulttuuriosion analyysi)
title_full ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
title_fullStr ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
title_full_unstemmed ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
title_short ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ
title_sort путешествие в россию анализ культурно географических материалов о россии серии учебников понятно краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
title_sub анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
title_txtP ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
topic kulttuurienvälinen kasvatus oppikirja-analyysi culture cultural representation textbook analysis культурная география Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 representaatio sisällönanalyysi oppikirjat kieltenopetus kulttuuri venäjän kieli
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri cultural representation culture kieltenopetus kulttuuri kulttuurienvälinen kasvatus oppikirja-analyysi oppikirjat representaatio sisällönanalyysi textbook analysis venäjän kieli культурная география
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88318 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307074445
work_keys_str_mv AT meriläinennadezda putešestvievrossiûanalizkulʹturnogeografičeskihmaterialovorossiiseriiučebnikov