7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa

Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja varsinkin vapaavalintaisen ja omaehtoisen musiikkiharrastuksen merkitys hyvinvoin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lepistö, Oona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88257
_version_ 1828193042705678336
author Lepistö, Oona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lepistö, Oona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lepistö, Oona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lepistö, Oona
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja varsinkin vapaavalintaisen ja omaehtoisen musiikkiharrastuksen merkitys hyvinvoinnille tunnistetaan. Koulussa tällainen vapaavalintaisuus voi joskus jäädä vähemmälle ja oppilaiden motivaatio voi olla hukassa musiikin ollessa 7.-luokalla pakollinen oppiaine. Tätä taustaa vasten on kiinnostavaa selvittää, onko musiikilla positiivisia mielialavaikutuksia oppilaisiin myös musiikin oppitunneilla. Tutkielma perustuu Deci & Ryan (1985; 2000) itsemääräämisteorialle, jonka mukaan ihminen tarvitsee yhteenkuuluvuutta (relatedness), kompetenssia eli kyvykkyyttä (competence) ja toimijuutta (autonomy), jotta hänen psykologiset perustarpeensa täyttyvät. Näiden tarpeiden täyttyessä mahdollistuu myös motivoituminen ja mielekkäät oppimiskokemukset. Siksi tutkielmassa kartoitetaan myös psykologisten perustarpeiden toteutumista musiikintunnilla. Tähän tutkielmaan osallistui 125 oppilasta kahdesta eri yläkoulusta. Tutkimus on määrällinen kyselytutkimus, jossa selvitetään 7.-luokkalaisten mielialaa musiikintunnin alussa ja lopussa. Lisäksi kartoitetaan kyselyn avulla oppilaiden tunnekokemuksia ennen tuntia ja tunnin jälkeen, sekä tunnilla koettuja sisältökokemuksia ja niiden mahdollista vaikutusta mielialaan. Lisäksi kyselyssä kartoitetaan oppilaiden yleistä motivoitumista ja mielialaa musiikintunneilla, musiikin tärkeyttä vapaa-ajalla sekä sitä, onko motivoitumisella ja musiikin tärkeydellä vapaa-ajalla yhteyttä musiikintuntien mielekkyyteen. Tutkielma on analysoitu IBM SPSS- tilasto-ohjelmalla. Tulosten mukaan mieliala musiikintunnin lopussa kasvoi tunnin alkuun verrattuna keskiarvollisesti hieman. Musiikintunnin jälkeen väsymystä raportoitiin yleisesti vähemmän, iloisuutta ja onnistumisenkokemuksia taas raportoi useampi kuin tunnin alussa. Regressioanalyysin perusteella musiikin-tunnin tehtävien, opetusmenetelmien ja harjoiteltavien kappaleiden mielekkyys ennusti positiivista mielialaa tunnin jälkeen eniten. Musiikintuntien tärkeys on vahvasti yhteydessä tuntien positiivisiin mielialavaikutuksiin ja motivoitumiseen. Jatkossa aiheesta voitaisiin tehdä pitkittäistutkimusta ja selvittää enemmän yhteenkuuluvuuden, toimijuuden ja kompetenssin vaikutusta musiikintunnilla koettuun mielialaan ja motivaatioon.
first_indexed 2024-09-11T08:49:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepist\u00f6, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-06T09:45:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-06T09:45:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88257", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa etsit\u00e4\u00e4n vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkist\u00e4 hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yl\u00e4koulun musiikintunneilla. Musiikin yleisi\u00e4 hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja varsinkin vapaavalintaisen ja omaehtoisen musiikkiharrastuksen merkitys hyvinvoinnille tunnistetaan. Koulussa t\u00e4llainen vapaavalintaisuus voi joskus j\u00e4\u00e4d\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle ja oppilaiden motivaatio voi olla hukassa musiikin ollessa 7.-luokalla pakollinen oppiaine. T\u00e4t\u00e4 taustaa vasten on kiinnostavaa selvitt\u00e4\u00e4, onko musiikilla positiivisia mielialavaikutuksia oppilaisiin my\u00f6s musiikin oppitunneilla.\n\nTutkielma perustuu Deci & Ryan (1985; 2000) itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorialle, jonka mukaan ihminen tarvitsee yhteenkuuluvuutta (relatedness), kompetenssia eli kyvykkyytt\u00e4 (competence) ja toimijuutta (autonomy), jotta h\u00e4nen psykologiset perustarpeensa t\u00e4yttyv\u00e4t. N\u00e4iden tarpeiden t\u00e4yttyess\u00e4 mahdollistuu my\u00f6s motivoituminen ja mielekk\u00e4\u00e4t oppimiskokemukset. Siksi tutkielmassa kartoitetaan my\u00f6s psykologisten perustarpeiden toteutumista musiikintunnilla.\n\nT\u00e4h\u00e4n tutkielmaan osallistui 125 oppilasta kahdesta eri yl\u00e4koulusta. Tutkimus on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen kyselytutkimus, jossa selvitet\u00e4\u00e4n 7.-luokkalaisten mielialaa musiikintunnin alussa ja lopussa. Lis\u00e4ksi kartoitetaan kyselyn avulla oppilaiden tunnekokemuksia ennen tuntia ja tunnin j\u00e4lkeen, sek\u00e4 tunnilla koettuja sis\u00e4lt\u00f6kokemuksia ja niiden mahdollista vaikutusta mielialaan. Lis\u00e4ksi kyselyss\u00e4 kartoitetaan oppilaiden yleist\u00e4 motivoitumista ja mielialaa musiikintunneilla, musiikin t\u00e4rkeytt\u00e4 vapaa-ajalla sek\u00e4 sit\u00e4, onko motivoitumisella ja musiikin t\u00e4rkeydell\u00e4 vapaa-ajalla yhteytt\u00e4 musiikintuntien mielekkyyteen. Tutkielma on analysoitu IBM SPSS- tilasto-ohjelmalla.\n\nTulosten mukaan mieliala musiikintunnin lopussa kasvoi tunnin alkuun verrattuna keskiarvollisesti hieman. Musiikintunnin j\u00e4lkeen v\u00e4symyst\u00e4 raportoitiin yleisesti v\u00e4hemm\u00e4n, iloisuutta ja onnistumisenkokemuksia taas raportoi useampi kuin tunnin alussa. Regressioanalyysin perusteella musiikin-tunnin teht\u00e4vien, opetusmenetelmien ja harjoiteltavien kappaleiden mielekkyys ennusti positiivista mielialaa tunnin j\u00e4lkeen eniten. Musiikintuntien t\u00e4rkeys on vahvasti yhteydess\u00e4 tuntien positiivisiin mielialavaikutuksiin ja motivoitumiseen. Jatkossa aiheesta voitaisiin tehd\u00e4 pitkitt\u00e4istutkimusta ja selvitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n yhteenkuuluvuuden, toimijuuden ja kompetenssin vaikutusta musiikintunnilla koettuun mielialaan ja motivaatioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-07-06T09:45:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-06T09:45:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307064392", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mieliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88257
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:59Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c40ce27-8bbd-4d4f-a262-67efd9bccbb0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307064392.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lepistö, Oona 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki musiikkikasvatus tunteet mieliala motivaatio nuoret opetus yläkoulu henkinen hyvinvointi
title 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
title_full 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
title_fullStr 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
title_full_unstemmed 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
title_short 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla
title_sort 7 luokkalaisten mieliala ja tunnekokemukset musiikintunnilla musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
title_sub musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
title_txtP 7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki musiikkikasvatus tunteet mieliala motivaatio nuoret opetus yläkoulu henkinen hyvinvointi
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus henkinen hyvinvointi mieliala motivaatio musiikki musiikkikasvatus nuoret opetus tunteet yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88257 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307064392
work_keys_str_mv AT lepistöoona 7luokkalaistenmielialajatunnekokemuksetmusiikintunnillamusiikinyhteysnuorenpsyykkise