Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen

Liikenteellä on suuri merkitys lähes jokaisen ihmisen elämälle ympäri maailmaa. Sen sujuvoittamiseen kehitetään jatkuvasti uusia teknisiä ratkaisuja, joista yhtenä ajankohtaisimpana voidaan pitää erilaisten älykkäiden järjestelmien hyödyntämistä. Uusien teknologioiden käyttöön voi kuitenkin liittyä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heiskanen, Aleksi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88200
_version_ 1826225817484525568
author Heiskanen, Aleksi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heiskanen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heiskanen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heiskanen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Liikenteellä on suuri merkitys lähes jokaisen ihmisen elämälle ympäri maailmaa. Sen sujuvoittamiseen kehitetään jatkuvasti uusia teknisiä ratkaisuja, joista yhtenä ajankohtaisimpana voidaan pitää erilaisten älykkäiden järjestelmien hyödyntämistä. Uusien teknologioiden käyttöön voi kuitenkin liittyä monenlaisia haasteita. Tässä tutkielmassa pyrittiin selvittämään, millaisia nämä haasteet ovat älykkäiden tieliikennejärjestelmien osalta, ja miten kyseisiin haasteisiin voidaan vastata. Tutkielma toteutettiin kirjalliskatsauksena hyödyntäen pääosin vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja 2010- ja 2020-luvuilta. Tutkielman ensimmäisessä sisältöluvussa käytiin läpi liikenteenohjauksen ja ajoneuvojen automaatioon liittyvä teknologiaa, kuten koneoppimisen kaltaisia erilaisia tekoälymenetelmiä. Tämän jälkeen toisessa sisältöluvussa siirryttiin tarkastelemaan itse tutkimusongelmaa, eli esitellyn tieliikenneteknologian haasteita kyberturvallisista, eettisistä ja lainsäädännöllisistä näkökulmista. Kolmannessa eli viimeisessä sisältöluvussa puolestaan jatkettiin tutkimusongelman käsittelyä etsimällä erilaisia ratkaisukeinoja esiteltyihin haasteisiin. Tutkielmassa havaittiin, että tieliikenteen älyjärjestelmiin liittyy monenlaisia haasteita. Olennaisiksi ongelmiksi nousivat erilaiset kyberhyökkäykset, kerätyn datan epäeettinen käyttö, moraalien noudattaminen itseohjautuvien ajoneuvojen osalta, sekä nykyisten tieliikennelainsäädäntöjen ristiriidat ajoneuvojen automaation kanssa. Ehdotettuja ratkaisuja olivat muun muassa erilaisten tietoturvamenetelmien implementointi osaksi älykkäitä liikennejärjestelmiä, datan käsittelyn läpinäkyvyyden lisääminen esimerkiksi lainsäädännön kautta, itseohjautuvien ajoneuvojen käytöksen rajoittaminen erilaisilla moraaliviitekehyksillä, sekä nykyisten lainsäädäntöjen selventäminen ajoneuvojen automaation osalta. Tutkielman aiheen laajuuden vuoksi tutkielmassa kyettiin käymään läpi vain pieni osa erilaisista älykkäistä tieliikennejärjestelmistä ja niiden haasteista. Tutkimuksen ulkopuolelle jääneitä aihealueita olivat muun muassa esineiden internet ajoneuvoissa sekä sosiaalisten ja taloudellisten haasteiden läpikäynti. Informaatioteknologian alan ollessa jatkuvassa muutoksessa, on myös osa käytetystä lähdemateriaalista ollut mahdollisesti jo vanhentunutta tutkielmaa kirjoitettaessa. Mahdollista jatkotutkimusta ajatellen olisikin olennaista, että aihepiiriä rajattaisiin tarkemmin ja käytettäisiin tuoreempaa lähdemateriaalia, jotta tutkimuksesta saataisiin tarkempaa ja kattavampaa. This thesis aimed to explore the challenges intelligent road transport systems may face, and how they could be addressed. The thesis was conducted as a literature review, utilizing various peer-reviewed scientific publications from the 2010s and 2020s. The thesis’ second chapter examined various technologies associated with the automation of vehicles and traffic management. The third chapter covered the challenges of the presented road transportation technologies, from the standpoints of cybersecurity, ethics, and legislation. Lastly, the fourth chapter handled the research problem by finding ways to address the presented challenges. The challenges of transportation technologies identified in this study included various cyber-attacks, the misuse of collected user data, the implementation of moral standards for self-driving vehicles and the incompatibility of current road legislation with high level vehicle autonomy. Some of the proposed solutions for these challenges were, for example, the implementation of various cyber security methods for intelligent systems, the increase of data collection transparency, setting up moral constraints for vehicle behavior, and clarifying current road laws regarding autonomous vehicles. Given the extensiveness of the topic, only a small portion of all the possible intelligent road transport systems and their challenges could be covered. And due to how rapidly the field of IT tends to change, some of the material used in this thesis may already have been outdated by the time of writing. To improve the coverage and accuracy of possible future research, the scope should be tightened, and more attention should be paid to the age of the material.
first_indexed 2023-07-04T20:11:42Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riekkinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heiskanen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-04T05:21:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-04T05:21:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88200", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Liikenteell\u00e4 on suuri merkitys l\u00e4hes jokaisen ihmisen el\u00e4m\u00e4lle ymp\u00e4ri maailmaa. Sen sujuvoittamiseen kehitet\u00e4\u00e4n jatkuvasti uusia teknisi\u00e4 ratkaisuja, joista yhten\u00e4 ajankohtaisimpana voidaan pit\u00e4\u00e4 erilaisten \u00e4lykk\u00e4iden j\u00e4rjestelmien hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4. Uusien teknologioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n voi kuitenkin liitty\u00e4 monenlaisia haasteita. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia n\u00e4m\u00e4 haasteet ovat \u00e4lykk\u00e4iden tieliikennej\u00e4rjestelmien osalta, ja miten kyseisiin haasteisiin voidaan vastata. \nTutkielma toteutettiin kirjalliskatsauksena hy\u00f6dynt\u00e4en p\u00e4\u00e4osin vertaisarvioituja tieteellisi\u00e4 julkaisuja 2010- ja 2020-luvuilta. Tutkielman ensimm\u00e4isess\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6luvussa k\u00e4ytiin l\u00e4pi liikenteenohjauksen ja ajoneuvojen automaatioon liittyv\u00e4 teknologiaa, kuten koneoppimisen kaltaisia erilaisia teko\u00e4lymenetelmi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen toisessa sis\u00e4lt\u00f6luvussa siirryttiin tarkastelemaan itse tutkimusongelmaa, eli esitellyn tieliikenneteknologian haasteita kyberturvallisista, eettisist\u00e4 ja lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6llisist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmista. Kolmannessa eli viimeisess\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6luvussa puolestaan jatkettiin tutkimusongelman k\u00e4sittely\u00e4 etsim\u00e4ll\u00e4 erilaisia ratkaisukeinoja esiteltyihin haasteisiin. \nTutkielmassa havaittiin, ett\u00e4 tieliikenteen \u00e4lyj\u00e4rjestelmiin liittyy monenlaisia haasteita. Olennaisiksi ongelmiksi nousivat erilaiset kyberhy\u00f6kk\u00e4ykset, ker\u00e4tyn datan ep\u00e4eettinen k\u00e4ytt\u00f6, moraalien noudattaminen itseohjautuvien ajoneuvojen osalta, sek\u00e4 nykyisten tieliikennelains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6jen ristiriidat ajoneuvojen automaation kanssa. Ehdotettuja ratkaisuja olivat muun muassa erilaisten tietoturvamenetelmien implementointi osaksi \u00e4lykk\u00e4it\u00e4 liikennej\u00e4rjestelmi\u00e4, datan k\u00e4sittelyn l\u00e4pin\u00e4kyvyyden lis\u00e4\u00e4minen esimerkiksi lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n kautta, itseohjautuvien ajoneuvojen k\u00e4yt\u00f6ksen rajoittaminen erilaisilla moraaliviitekehyksill\u00e4, sek\u00e4 nykyisten lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6jen selvent\u00e4minen ajoneuvojen automaation osalta. \nTutkielman aiheen laajuuden vuoksi tutkielmassa kyettiin k\u00e4ym\u00e4\u00e4n l\u00e4pi vain pieni osa erilaisista \u00e4lykk\u00e4ist\u00e4 tieliikennej\u00e4rjestelmist\u00e4 ja niiden haasteista. Tutkimuksen ulkopuolelle j\u00e4\u00e4neit\u00e4 aihealueita olivat muun muassa esineiden internet ajoneuvoissa sek\u00e4 sosiaalisten ja taloudellisten haasteiden l\u00e4pik\u00e4ynti. Informaatioteknologian alan ollessa jatkuvassa muutoksessa, on my\u00f6s osa k\u00e4ytetyst\u00e4 l\u00e4hdemateriaalista ollut mahdollisesti jo vanhentunutta tutkielmaa kirjoitettaessa. Mahdollista jatkotutkimusta ajatellen olisikin olennaista, ett\u00e4 aihepiiri\u00e4 rajattaisiin tarkemmin ja k\u00e4ytett\u00e4isiin tuoreempaa l\u00e4hdemateriaalia, jotta tutkimuksesta saataisiin tarkempaa ja kattavampaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis aimed to explore the challenges intelligent road transport systems may face, and how they could be addressed. The thesis was conducted as a literature review, utilizing various peer-reviewed scientific publications from the 2010s and 2020s. The thesis\u2019 second chapter examined various technologies associated with the automation of vehicles and traffic management. The third chapter covered the challenges of the presented road transportation technologies, from the standpoints of cybersecurity, ethics, and legislation. Lastly, the fourth chapter handled the research problem by finding ways to address the presented challenges.\nThe challenges of transportation technologies identified in this study included various cyber-attacks, the misuse of collected user data, the implementation of moral standards for self-driving vehicles and the incompatibility of current road legislation with high level vehicle autonomy. Some of the proposed solutions for these challenges were, for example, the implementation of various cyber security methods for intelligent systems, the increase of data collection transparency, setting up moral constraints for vehicle behavior, and clarifying current road laws regarding autonomous vehicles.\nGiven the extensiveness of the topic, only a small portion of all the possible intelligent road transport systems and their challenges could be covered. And due to how rapidly the field of IT tends to change, some of the material used in this thesis may already have been outdated by the time of writing. To improve the coverage and accuracy of possible future research, the scope should be tightened, and more attention should be paid to the age of the material.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-07-04T05:21:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-04T05:21:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teko\u00e4lyn haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4lykk\u00e4iden tieliikennej\u00e4rjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307044342", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyberturvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikennej\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajoneuvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "automaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieliikenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88200
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc8a41f1-21c6-4c4d-a13a-55a954a8138f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307044342.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heiskanen, Aleksi Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen tekoälyn haasteet Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 eettisyys lainsäädäntö kyberturvallisuus liikennejärjestelmät tekoäly ajoneuvot automaatio tieliikenne
title Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen
title_full Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen
title_fullStr Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen
title_full_unstemmed Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen
title_short Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen
title_sort älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen
title_txtP Älykkäiden tieliikennejärjestelmien haasteet ja niiden ratkaiseminen
topic tekoälyn haasteet Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 eettisyys lainsäädäntö kyberturvallisuus liikennejärjestelmät tekoäly ajoneuvot automaatio tieliikenne
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ajoneuvot automaatio eettisyys kyberturvallisuus lainsäädäntö liikennejärjestelmät tekoäly tekoälyn haasteet tieliikenne
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88200 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307044342
work_keys_str_mv AT heiskanenaleksi älykkäidentieliikennejärjestelmienhaasteetjaniidenratkaiseminen