Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska från 1980-talet till 2020-talet

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla on näissä kolmessa oppikirjassa. Aineistoni koostuu tehtäväkirjoista Nya vi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Torikka, Sara
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88190
_version_ 1826225696220905472
author Torikka, Sara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Torikka, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Torikka, Sara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Torikka, Sara
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla on näissä kolmessa oppikirjassa. Aineistoni koostuu tehtäväkirjoista Nya vindar 7, Klick 7 ja Trampolin 3, jotka on julkaistu eri vuosikymmenillä ja näin ollen noudattavat myös eri aikakausien opetussuunnitelmia. Tutkin ja analysoin oppikirjoja käyttäen laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että suullisen kielitaidon harjoittelua painotetaan eniten vuoden 2020 oppikirjassa, kun taas vähiten suullista kielitaitoa painotti vuoden 2003 oppikirja. Suullisen kielitaidon painotus ei siis kehity välttämättä lineaarisesti vuosien saatossa. Vuoden 2020 oppikirja sisältää monipuolisemmin suulllista kielitaitoa kehittäviä tehtäviä. Suullisten tehtävien sisällöt ovat kehittyneet vastaamaan tämän päivän tilanteita sekä aiheita. Ääntämisen harjoittelu jäi jokaisessa oppikirjassa melko vähäiseksi verrattuna suulisten tehtävien esiintyvyyteen.
first_indexed 2023-07-03T20:12:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Torikka, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-07-03T11:06:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-07-03T11:06:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88190", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten suulliset teht\u00e4v\u00e4t ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 millainen painoarvo suullisella kielitaidolla on n\u00e4iss\u00e4 kolmessa oppikirjassa. \n\nAineistoni koostuu teht\u00e4v\u00e4kirjoista Nya vindar 7, Klick 7 ja Trampolin 3, jotka on julkaistu eri vuosikymmenill\u00e4 ja n\u00e4in ollen noudattavat my\u00f6s eri aikakausien opetussuunnitelmia. Tutkin ja analysoin oppikirjoja k\u00e4ytt\u00e4en laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n\nTutkimukseni tulokset osoittivat, ett\u00e4 suullisen kielitaidon harjoittelua painotetaan eniten vuoden 2020 oppikirjassa, kun taas v\u00e4hiten suullista kielitaitoa painotti vuoden 2003 oppikirja. Suullisen kielitaidon painotus ei siis kehity v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 lineaarisesti vuosien saatossa. Vuoden 2020 oppikirja sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monipuolisemmin suulllista kielitaitoa kehitt\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Suullisten teht\u00e4vien sis\u00e4ll\u00f6t ovat kehittyneet vastaamaan t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n tilanteita sek\u00e4 aiheita. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen harjoittelu j\u00e4i jokaisessa oppikirjassa melko v\u00e4h\u00e4iseksi verrattuna suulisten teht\u00e4vien esiintyvyyteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-07-03T11:06:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-07-03T11:06:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntliga \u00f6vningar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "utveckling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4roboksanalys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Utvecklingen av muntliga \u00f6vningar i tre l\u00e4rob\u00f6cker i svenska : fr\u00e5n 1980-talet till 2020-talet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202307034333", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoituskirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88190
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/458bdaba-72d7-4354-9a0f-d872bff6b1db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202307034333.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Torikka, Sara Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet muntliga övningar muntlig språkfärdighet utveckling läroboksanalys Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli suullinen kielitaito oppikirjat kielitaito harjoituskirjat
title Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
title_full Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
title_fullStr Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
title_full_unstemmed Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
title_short Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska
title_sort utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska från 1980 talet till 2020 talet
title_sub från 1980-talet till 2020-talet
title_txtP Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
topic muntliga övningar muntlig språkfärdighet utveckling läroboksanalys Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli suullinen kielitaito oppikirjat kielitaito harjoituskirjat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish harjoituskirjat kielitaito läroboksanalys muntlig språkfärdighet muntliga övningar oppikirjat ruotsin kieli suullinen kielitaito utveckling
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88190 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307034333
work_keys_str_mv AT torikkasara utvecklingenavmuntligaövningaritreläroböckerisvenskafrån1980talettill2020talet