Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska från 1980-talet till 2020-talet

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla on näissä kolmessa oppikirjassa. Aineistoni koostuu tehtäväkirjoista Nya vi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Torikka, Sara
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88190
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla on näissä kolmessa oppikirjassa. Aineistoni koostuu tehtäväkirjoista Nya vindar 7, Klick 7 ja Trampolin 3, jotka on julkaistu eri vuosikymmenillä ja näin ollen noudattavat myös eri aikakausien opetussuunnitelmia. Tutkin ja analysoin oppikirjoja käyttäen laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että suullisen kielitaidon harjoittelua painotetaan eniten vuoden 2020 oppikirjassa, kun taas vähiten suullista kielitaitoa painotti vuoden 2003 oppikirja. Suullisen kielitaidon painotus ei siis kehity välttämättä lineaarisesti vuosien saatossa. Vuoden 2020 oppikirja sisältää monipuolisemmin suulllista kielitaitoa kehittäviä tehtäviä. Suullisten tehtävien sisällöt ovat kehittyneet vastaamaan tämän päivän tilanteita sekä aiheita. Ääntämisen harjoittelu jäi jokaisessa oppikirjassa melko vähäiseksi verrattuna suulisten tehtävien esiintyvyyteen.