Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska från 1980-talet till 2020-talet

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla on näissä kolmessa oppikirjassa. Aineistoni koostuu tehtäväkirjoista Nya vi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Torikka, Sara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88190
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla on näissä kolmessa oppikirjassa. Aineistoni koostuu tehtäväkirjoista Nya vindar 7, Klick 7 ja Trampolin 3, jotka on julkaistu eri vuosikymmenillä ja näin ollen noudattavat myös eri aikakausien opetussuunnitelmia. Tutkin ja analysoin oppikirjoja käyttäen laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että suullisen kielitaidon harjoittelua painotetaan eniten vuoden 2020 oppikirjassa, kun taas vähiten suullista kielitaitoa painotti vuoden 2003 oppikirja. Suullisen kielitaidon painotus ei siis kehity välttämättä lineaarisesti vuosien saatossa. Vuoden 2020 oppikirja sisältää monipuolisemmin suulllista kielitaitoa kehittäviä tehtäviä. Suullisten tehtävien sisällöt ovat kehittyneet vastaamaan tämän päivän tilanteita sekä aiheita. Ääntämisen harjoittelu jäi jokaisessa oppikirjassa melko vähäiseksi verrattuna suulisten tehtävien esiintyvyyteen.