Oppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa

Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin näkemyksiin ajattelun taitojen vuorovaikutteisista osa-alueista ja moniulot...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rantanen, Terhi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88180
Kuvaus
Yhteenveto:Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin näkemyksiin ajattelun taitojen vuorovaikutteisista osa-alueista ja moniulotteisesta ajattelusta, jonka ulottuvuuksia kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu ovat. Tutkielman tutkimusaineisto muodostuu Opetushallituksen julkaisemasta Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita koskevasta määräyksestä vuodelta 2014 (2014:96). Tutkielma on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä on teo-rialähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysia ohjaa strukturoitu analyysirunko, joka on muodostettu kriittiseen, luovaan ja huolehtivaan ajatteluun liittyvän teorian pohjalta. Käsittelin analyysirungon avulla luokiteltua tutkimusaineistoa lopuksi aineistolähtöisesti, jolloin tutkimusaineistosta nousi esiin kriittisen, luovan ja huolehtivan ajattelun eri ulottuvuuksia. Ajattelun taidot näkyvät kuvataiteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monipuolisesti. Kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu esiintyvät paikoin myös tutkimusaineistossa toisiinsa nivoutuvina käsitteinä ja ilmiöinä, mikä ilmentää moniulotteisen ajattelun käsitettä. Huolehtivan ajattelun käsite ei esiinny aineistossa, vaikka siihen liittyvää sisältöä tutkimusaineistossa onkin.