“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä lasten kanssa. Globaalit kriisit ovat jatkuvasti läsnä lasten elämässä, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Latvala, Karoliina, Metsäranta, Wilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88160
_version_ 1826225804769492992
author Latvala, Karoliina Metsäranta, Wilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Latvala, Karoliina Metsäranta, Wilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Latvala, Karoliina Metsäranta, Wilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Latvala, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä lasten kanssa. Globaalit kriisit ovat jatkuvasti läsnä lasten elämässä, joko välittömästi tai välillisesti digilaitteiden kautta. Varhaiskasvatuksen opettajien tulisi kuitenkin pystyä tukemaan lapsia hämmennyksen ja pelon keskellä – mutta kokevatko he pystyvänsä tähän? Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja siinä oli piirteitä fenomenologisesta tieteenfilosofiasta. Aineisto koostui kuuden varhaiskasvatuksen opettajan haastattelusta ja se analysoitiin laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Tulokset ilmaistiin taulukko- ja aineistoesimerkein. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että globaali kriisiuutisointi saa lapsissa aikaan niin sanallista kuin sanatonta ilmenemistä, joka näkyy varhaiskasvatuksen arjessa monin tavoin. Luokittelimme nämä eri ilmenemisen muodot neljään kategoriaan: lasten keskinäinen vuorovaikutus, lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus, fyysiset oireet sekä kriisien ilmeneminen leikeissä. Varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyttä kuvaavat kokemukset luokiteltiin minäpystyvyyttä vahvistaviin ja heikentäviin tekijöihin. Tulosten mukaan työtiimin ja esihenkilöiden tuki vahvistivat opettajien minäpystyyttä, kun puolestaan hallinnollisten linjausten puute, henkilökohtainen riittämättömyyden tunne, riittämätön esihenkilöiden tuki sekä puute koulutuksen sisällöissä heikensivät heidän minäpystyvyyttään.
first_indexed 2023-06-30T20:00:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Merjovaara, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Latvala, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mets\u00e4ranta, Wilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-30T09:31:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-30T09:31:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88160", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisest\u00e4 varhaiskasvatuksen arjessa. Lis\u00e4ksi tutkimme heid\u00e4n pystyvyyden kokemuksiaan n\u00e4iden kriisien k\u00e4sittelyss\u00e4 lasten kanssa. Globaalit kriisit ovat jatkuvasti l\u00e4sn\u00e4 lasten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, joko v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti tai v\u00e4lillisesti digilaitteiden kautta. Varhaiskasvatuksen opettajien tulisi kuitenkin pysty\u00e4 tukemaan lapsia h\u00e4mmennyksen ja pelon keskell\u00e4 \u2013 mutta kokevatko he pystyv\u00e4ns\u00e4 t\u00e4h\u00e4n? \n\nTutkimus toteutettiin laadullisesti ja siin\u00e4 oli piirteit\u00e4 fenomenologisesta tieteenfilosofiasta. Aineisto koostui kuuden varhaiskasvatuksen opettajan haastattelusta ja se analysoitiin laadullisen teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin mukaisesti. Tulokset ilmaistiin taulukko- ja aineistoesimerkein. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 globaali kriisiuutisointi saa lapsissa aikaan niin sanallista kuin sanatonta ilmenemist\u00e4, joka n\u00e4kyy varhaiskasvatuksen arjessa monin tavoin. Luokittelimme n\u00e4m\u00e4 eri ilmenemisen muodot nelj\u00e4\u00e4n kategoriaan: lasten keskin\u00e4inen vuorovaikutus, lapsen ja aikuisen v\u00e4linen vuorovaikutus, fyysiset oireet sek\u00e4 kriisien ilmeneminen leikeiss\u00e4. Varhaiskasvatuksen opettajien min\u00e4pystyvyytt\u00e4 kuvaavat kokemukset luokiteltiin min\u00e4pystyvyytt\u00e4 vahvistaviin ja heikent\u00e4viin tekij\u00f6ihin. Tulosten mukaan ty\u00f6tiimin ja esihenkil\u00f6iden tuki vahvistivat opettajien min\u00e4pystyytt\u00e4, kun puolestaan hallinnollisten linjausten puute, henkil\u00f6kohtainen riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunne, riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n esihenkil\u00f6iden tuki sek\u00e4 puute koulutuksen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 heikensiv\u00e4t heid\u00e4n min\u00e4pystyvyytt\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-30T09:31:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-30T09:31:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "globaali kriisiuutisointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cSe oli silmiinpist\u00e4v\u00e4\u00e4, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin\u201d : varhaiskasvatuksen opettajien min\u00e4pystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306304306", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88160
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa4e18ae-da89-49de-aac5-0f098b4a75f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306304306.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Latvala, Karoliina Metsäranta, Wilma “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta globaali kriisiuutisointi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 minäpystyvyys varhaiskasvatus opettajat kriisit päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) kokemukset osaaminen esiopetus
title “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
title_full “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
title_fullStr “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
title_full_unstemmed “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
title_short “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin”
title_sort se oli silmiinpistävää et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
title_txtP “Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
topic globaali kriisiuutisointi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 minäpystyvyys varhaiskasvatus opettajat kriisit päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) kokemukset osaaminen esiopetus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus globaali kriisiuutisointi kokemukset kriisit lapset (ikäryhmät) minäpystyvyys opettajat osaaminen päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88160 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306304306
work_keys_str_mv AT latvalakaroliina seolisilmiinpistävääetnepyssytilmestyhetiniihinleikkeihinvarhaiskasvatuksenopet