#WORKINGWITHPRIDE kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa

Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat Pridea liikkeenä, tapahtumana ja yhteisönä. Tutkielmassa vastuullisuusvies...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapaniemi, Lydia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88157
_version_ 1826225746616516608
author Haapaniemi, Lydia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haapaniemi, Lydia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haapaniemi, Lydia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haapaniemi, Lydia
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat Pridea liikkeenä, tapahtumana ja yhteisönä. Tutkielmassa vastuullisuusviestintää lähestytään CSR-käsitettä hyödyntäen. CSR (Corporate Social Responsibility) eli yritysvastuu viittaa organisaation vastuuseen tuottaa yhteiskunnallista tai sosiaalista arvoa, osakkeenomistajille tuotetun arvon lisäksi. Vastuullisuusviestintä (CSR Communication) viittaa organisaation tapoihin neuvotella ja viestiä näistä vastuista ja velvollisuuksista sidosryhmien kanssa. Pride on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava kansainvälinen ihmisoikeusliike, joka näkyy ympärivuotisen ihmisoikeustyön sekä jokavuotisten Pride-kulkueiden ja -mielenosoitusten muodossa. Vuosittain järjestettävä Helsinki Pride on yksi Suomen suurimmista ihmisoikeustapahtumista, jota rahoittavat merkittävästi erilaiset yhteistyökumppaniorganisaatiot. Näiden organisaatioiden sosiaalisen median viestintää tarkastelen tutkimuksessani vastuullisuusviestintänä. Tutkimusaineisto koostuu 28 yhteistyökumppaniorganisaation Pride-aiheisista Instagram-julkaisuista kesältä 2022. Tutkielmassa aineistosta etsitään vastuullisuuden diskursseja, sekä niissä syntyviä Pride- representaatioita. Diskurssin ja representaation käsitteet luovat tutkimukseen teoreettisen kehyksen hahmottaa kielen ja vallankäytön välistä suhdetta, sekä erilaisten asiakokonaisuuksien, kuten Priden ja yritysvastuun välisiä kytköksiä. Aineiston analyysi on toteutettu multimodaalisella kriittisellä diskurssianalyysillä. Analyysin tuloksena analyysistä on löydetty neljä vastuullisuuden diskurssia: tavoitteiden ja ihanteiden diskurssi, joka hyödyntää pyrkimyspuhetta ja esittää Priden abstraktisti, yritysaktivismidiskurssi, joka representoi Priden kumouksellisena toimijana ja yrityksen kevyen poliittisena, vastuullisen työpaikan diskurssi, jossa organisaatio kuvaa konkreeettisia vastuullisuustoimiaan tuleville työnhakijoille ja Pridea näiden toimien mahdollistajana, sekä vastuullisen kuluttamisen diskurssi, jossa yritysvastuu jaetaan kuluttajan kanssa ja Pride kaupallistetaan. Diskursseja yhdistää merkittävästi tapa esittää vastuullisuus eettisesti kunnioitettavien arvojen abstraktina toteuttamisena sekä tapa representoida Pride pelkistettynä, suhteellisen homogeenisena ja heteronormatiivisena.
first_indexed 2024-09-11T08:49:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuismin, Ari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapaniemi, Lydia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-30T09:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-30T09:19:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88157", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinn\u00e4st\u00e4, auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sek\u00e4 mill\u00e4 tavoin n\u00e4m\u00e4 diskurssit representoivat Pridea liikkeen\u00e4, tapahtumana ja yhteis\u00f6n\u00e4.\n\nTutkielmassa vastuullisuusviestint\u00e4\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n CSR-k\u00e4sitett\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. CSR (Corporate Social Responsibility) eli yritysvastuu viittaa organisaation vastuuseen tuottaa yhteiskunnallista tai sosiaalista arvoa, osakkeenomistajille tuotetun arvon lis\u00e4ksi. Vastuullisuusviestint\u00e4 (CSR Communication) viittaa organisaation tapoihin neuvotella ja viesti\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 vastuista ja velvollisuuksista sidosryhmien kanssa.\n\nPride on seksuaali- ja sukupuoliv\u00e4hemmist\u00f6jen oikeuksia ajava kansainv\u00e4linen ihmisoikeusliike, joka n\u00e4kyy ymp\u00e4rivuotisen ihmisoikeusty\u00f6n sek\u00e4 jokavuotisten Pride-kulkueiden ja -mielenosoitusten muodossa. Vuosittain j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4 Helsinki Pride on yksi Suomen suurimmista ihmisoikeustapahtumista, jota rahoittavat merkitt\u00e4v\u00e4sti erilaiset yhteisty\u00f6kumppaniorganisaatiot. N\u00e4iden organisaatioiden sosiaalisen median viestint\u00e4\u00e4 tarkastelen tutkimuksessani vastuullisuusviestint\u00e4n\u00e4. Tutkimusaineisto koostuu 28 yhteisty\u00f6kumppaniorganisaation Pride-aiheisista Instagram-julkaisuista kes\u00e4lt\u00e4 2022. Tutkielmassa aineistosta etsit\u00e4\u00e4n vastuullisuuden diskursseja, sek\u00e4 niiss\u00e4 syntyvi\u00e4 Pride- representaatioita. Diskurssin ja representaation k\u00e4sitteet luovat tutkimukseen teoreettisen kehyksen hahmottaa kielen ja vallank\u00e4yt\u00f6n v\u00e4list\u00e4 suhdetta, sek\u00e4 erilaisten asiakokonaisuuksien, kuten Priden ja yritysvastuun v\u00e4lisi\u00e4 kytk\u00f6ksi\u00e4.\n\nAineiston analyysi on toteutettu multimodaalisella kriittisell\u00e4 diskurssianalyysill\u00e4. Analyysin tuloksena analyysist\u00e4 on l\u00f6ydetty nelj\u00e4 vastuullisuuden diskurssia: tavoitteiden ja ihanteiden diskurssi, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 pyrkimyspuhetta ja esitt\u00e4\u00e4 Priden abstraktisti, yritysaktivismidiskurssi, joka representoi Priden kumouksellisena toimijana ja yrityksen kevyen poliittisena, vastuullisen ty\u00f6paikan diskurssi, jossa organisaatio kuvaa konkreeettisia vastuullisuustoimiaan tuleville ty\u00f6nhakijoille ja Pridea n\u00e4iden toimien mahdollistajana, sek\u00e4 vastuullisen kuluttamisen diskurssi, jossa yritysvastuu jaetaan kuluttajan kanssa ja Pride kaupallistetaan. Diskursseja yhdist\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti tapa esitt\u00e4\u00e4 vastuullisuus eettisesti kunnioitettavien arvojen abstraktina toteuttamisena sek\u00e4 tapa representoida Pride pelkistettyn\u00e4, suhteellisen homogeenisena ja heteronormatiivisena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-30T09:19:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-30T09:19:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastuullisuusviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CSR", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pride", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "#WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteisty\u00f6kumppaneiden vastuullisuusviestinn\u00e4st\u00e4 Instagramissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306304303", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysvastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidosryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88157
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0e849afd-fdef-45b9-88b6-c1df8e133fe0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306304303.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapaniemi, Lydia #WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa vastuullisuusviestintä CSR Pride multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi Viestintä Communication 3135 Instagram yritysvastuu vastuullisuus diskurssi viestintä yhteiskuntavastuu sidosryhmät representaatio yritykset sosiaalinen media
title #WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
title_full #WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
title_fullStr #WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa #WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
title_full_unstemmed #WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa #WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
title_short #WORKINGWITHPRIDE
title_sort workingwithpride kriittinen diskurssianalyysi helsinki pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä instagramissa
title_sub kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
title_txtP #WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
topic vastuullisuusviestintä CSR Pride multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi Viestintä Communication 3135 Instagram yritysvastuu vastuullisuus diskurssi viestintä yhteiskuntavastuu sidosryhmät representaatio yritykset sosiaalinen media
topic_facet 3135 CSR Communication Instagram Pride Viestintä diskurssi multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi representaatio sidosryhmät sosiaalinen media vastuullisuus vastuullisuusviestintä viestintä yhteiskuntavastuu yritykset yritysvastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88157 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306304303
work_keys_str_mv AT haapaniemilydia workingwithpridekriittinendiskurssianalyysihelsinkiprideyhteistyökumppaneidenvas