Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa

Tässä tekstissä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin negatiivisia vaikutuksia sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosina noussut merkittäväksi markkinointikanavaksi ja sosiaalinen media tarjoaa tälle monia alustoja. Vaikuttajamarkkinoinnilla on omat hyötynsä, mutta myös haittapuol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Ilari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88148
_version_ 1828193199220326400
author Manninen, Ilari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Ilari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Ilari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Ilari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tekstissä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin negatiivisia vaikutuksia sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosina noussut merkittäväksi markkinointikanavaksi ja sosiaalinen media tarjoaa tälle monia alustoja. Vaikuttajamarkkinoinnilla on omat hyötynsä, mutta myös haittapuolensa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin näitä negatiivia vaikutuksia, jotta tulisimme sosiaalisen median käyttäjinä tietoisiksi niistä ja oppisimme näin ehkäisemään tai ainakin lieventämään niitä. Tutkimus tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin aikaisempia tutkimustuloksia aiheesta, vertaisarvioituja artikkeleita ja sosiaalisen median alustojen sivustoillaan antamia tietoja. Vaikuttajamarkkinoinnilla huomattiin olevan kirjallisuuden perusteella erilaisia negatiivisia vaikutuksia kuluttajiin, vaikuttajiin ja yrityksiin. Vaikuttajamarkkinointi saattaa vaikuttaa kuluttajien terveyteen haitallisesti. Epäterveellisten välipalojen mainostamisen on huomattu aiheuttavan lapsilla epäterveellisen syömisen lisääntymistä, ja kuluttajien itsensä vertaaminen vaikuttajiin voi aiheuttaa ahdistusta. Vaikuttajan eettisen säännöstön rikkominen markkinointisisällössä vaikuttaa negatiivisesti vaikuttajan luotettavuuteen seuraajien silmissä. Luotettavuuden menetys aiheuttaa todennäköisesti taloudellisia menetyksiä, sillä ihmisten vaikuttajiin kokema luottamus ja samaistuminen on yksi perimmäisistä syistä, miksi yritykset haluavat hyödyntää vaikuttajia markkinoinnissaan. Vaikuttajamarkkinoinnilla voi olla negatiivisia vaikutuksia myös kuluttajien brändistä muodostamaan kuvaan. Mikäli vaikuttajan tekemä tuotteen esittely vaikuttaa maksetulta, vaikuttajan läpinäkyvyys kärsii. Läpinäkyvyyden puuttuessa esiteltävät tuotteet ja brändit saatetaan nähdä huonompilaatuisina. Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikuttajamarkkinoinnilla on negatiivisten vaikutusten lisäksi myös hyötyjä, vaikka tässä tutkimuksessa keskityttiin lähinnä haittapuoliin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riekkinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Ilari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-30T07:40:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-30T07:40:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88148", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tekstiss\u00e4 tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin negatiivisia vaikutuksia sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosina noussut merkitt\u00e4v\u00e4ksi markkinointikanavaksi ja sosiaalinen media tarjoaa t\u00e4lle monia alustoja. Vaikuttajamarkkinoinnilla on omat hy\u00f6tyns\u00e4, mutta my\u00f6s haittapuolensa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin n\u00e4it\u00e4 negatiivia vaikutuksia, jotta tulisimme sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 tietoisiksi niist\u00e4 ja oppisimme n\u00e4in ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n tai ainakin lievent\u00e4m\u00e4\u00e4n niit\u00e4. Tutkimus tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona k\u00e4ytettiin aikaisempia tutkimustuloksia aiheesta, vertaisarvioituja artikkeleita ja sosiaalisen median alustojen sivustoillaan antamia tietoja. Vaikuttajamarkkinoinnilla huomattiin olevan kirjallisuuden perusteella erilaisia negatiivisia vaikutuksia kuluttajiin, vaikuttajiin ja yrityksiin. Vaikuttajamarkkinointi saattaa vaikuttaa kuluttajien terveyteen haitallisesti. Ep\u00e4terveellisten v\u00e4lipalojen mainostamisen on huomattu aiheuttavan lapsilla ep\u00e4terveellisen sy\u00f6misen lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4, ja kuluttajien itsens\u00e4 vertaaminen vaikuttajiin voi aiheuttaa ahdistusta. Vaikuttajan eettisen s\u00e4\u00e4nn\u00f6st\u00f6n rikkominen markkinointisis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4 vaikuttaa negatiivisesti vaikuttajan luotettavuuteen seuraajien silmiss\u00e4. Luotettavuuden menetys aiheuttaa todenn\u00e4k\u00f6isesti taloudellisia menetyksi\u00e4, sill\u00e4 ihmisten vaikuttajiin kokema luottamus ja samaistuminen on yksi perimm\u00e4isist\u00e4 syist\u00e4, miksi yritykset haluavat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 vaikuttajia markkinoinnissaan. Vaikuttajamarkkinoinnilla voi olla negatiivisia vaikutuksia my\u00f6s kuluttajien br\u00e4ndist\u00e4 muodostamaan kuvaan. Mik\u00e4li vaikuttajan tekem\u00e4 tuotteen esittely vaikuttaa maksetulta, vaikuttajan l\u00e4pin\u00e4kyvyys k\u00e4rsii. L\u00e4pin\u00e4kyvyyden puuttuessa esitelt\u00e4v\u00e4t tuotteet ja br\u00e4ndit saatetaan n\u00e4hd\u00e4 huonompilaatuisina. T\u00e4ytyy kuitenkin muistaa, ett\u00e4 vaikuttajamarkkinoinnilla on negatiivisten vaikutusten lis\u00e4ksi my\u00f6s hy\u00f6tyj\u00e4, vaikka t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin l\u00e4hinn\u00e4 haittapuoliin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-30T07:40:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-30T07:40:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haitallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306304294", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttajamarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88148
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:09Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/12592686-f357-42e3-bfca-c4be1c92a039\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306304294.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Ilari Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa haitallisuus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sosiaalinen media markkinointi vaikutukset vaikuttajamarkkinointi
title Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa
title_full Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa
title_short Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa
title_sort vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa
title_txtP Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa
topic haitallisuus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sosiaalinen media markkinointi vaikutukset vaikuttajamarkkinointi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede haitallisuus markkinointi sosiaalinen media vaikuttajamarkkinointi vaikutukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88148 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306304294
work_keys_str_mv AT manninenilari vaikuttajamarkkinoinninnegatiivisetvaikutuksetsosiaalisessamediassa