Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa

Tutkielmassa käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoitteita kohdennetun mainonnan näkökulmasta. Tekoäly on viimeiset vuodet ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologia-alalla. Tekoäly on kehittynyt paljon muun muassa tietokoneiden kehittymisen seurauksena, ja sitä käytetään enemmän ja enem...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosola, Ville
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88139
_version_ 1826225817482428416
author Kosola, Ville
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kosola, Ville Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kosola, Ville Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kosola, Ville
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoitteita kohdennetun mainonnan näkökulmasta. Tekoäly on viimeiset vuodet ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologia-alalla. Tekoäly on kehittynyt paljon muun muassa tietokoneiden kehittymisen seurauksena, ja sitä käytetään enemmän ja enemmän erilaisissa liiketoimintaan liittyvissä tehtävissä, kuten markkinoinnissa ja mainonnassa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavoilla tekoälyä hyödynnetään kohdennetussa mainonnassa, ja mitkä asiat rajoittavat sen hyödyntämistä siinä. Tutkimuksen yhteenvedossa tehtiin johtopäätöksiä tutkimusten tulosten perusteella ja ehdotettiin mahdollisia jatkotutkimusaiheita. Tutkielma pyrki vastaamaan kysymyksiin: ”Mitä mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa kohdennetussa mainonnassa?” ja ”Mitä rajoittavia tekijöitä on tekoälyn käytössä kohdennetussa mainonnassa?” Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaa tehdessä on hyödynnetty aiheeseen liittyviä kirjoja, artikkeleita ja muuta kirjallisuutta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käyttö luo uusia mahdollisuuksia kohdennetun mainonnan tehostamisessa, mutta tekoälyn käyttö sisältää myös rajoittavia tekijöitä varsinkin tietoturvaan ja eettisyyteen liittyen. The study discusses the possibilities and limitations of artificial intelligence in targeted advertising. In recent years, artificial intelligence has been one of the biggest topics of discussion in the technology sector. Artificial intelligence has evolved significantly, partly due to the development of computers, and is increasingly being used in various business-related tasks, such as marketing and advertising. The purpose of the study was to find out how artificial intelligence is utilized in targeted advertising, and what factors limit its exploitation in this context. In the summary of the study, conclusions were drawn based on the research findings, and possible future research topics were suggested. The study sought to answer the questions: "What opportunities does artificial intelligence offer in targeted advertising?" and "What are the limiting factors in the use of artificial intelligence in advertising?" The study was conducted as a liter ature review. Books, articles, and other literature related to the subject were used in the research. The study revealed that the use of artificial intelligence creates new opportunities in targeted advertising, but it also includes limiting factors, especially related to data security and ethics.
first_indexed 2023-06-30T20:00:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riekkinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosola, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-30T05:25:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-30T05:25:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88139", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n teko\u00e4lyn mahdollisuuksia ja rajoitteita kohdennetun mainonnan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teko\u00e4ly on viimeiset vuodet ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologia-alalla. Teko\u00e4ly on kehittynyt paljon muun muassa tietokoneiden kehittymisen seurauksena, ja sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n ja enemm\u00e4n erilaisissa liiketoimintaan liittyviss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4, kuten markkinoinnissa ja mainonnassa. Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoilla teko\u00e4ly\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n kohdennetussa mainonnassa, ja mitk\u00e4 asiat rajoittavat sen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 siin\u00e4. Tutkimuksen yhteenvedossa tehtiin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 tutkimusten tulosten perusteella ja ehdotettiin mahdollisia jatkotutkimusaiheita. Tutkielma pyrki vastaamaan kysymyksiin: \u201dMit\u00e4 mahdollisuuksia teko\u00e4ly tarjoaa kohdennetussa mainonnassa?\u201d ja \u201dMit\u00e4 rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4 on teko\u00e4lyn k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kohdennetussa mainonnassa?\u201d Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaa tehdess\u00e4 on hy\u00f6dynnetty aiheeseen liittyvi\u00e4 kirjoja, artikkeleita ja muuta kirjallisuutta. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 luo uusia mahdollisuuksia kohdennetun mainonnan tehostamisessa, mutta teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4 varsinkin tietoturvaan ja eettisyyteen liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The study discusses the possibilities and limitations of artificial intelligence in targeted advertising. In recent years, artificial intelligence has been one of the biggest topics of discussion in the technology sector. Artificial intelligence has evolved significantly, partly due to the development of computers, and is increasingly being used in various business-related tasks, such as marketing and advertising. The purpose of the study was to find out how artificial intelligence is utilized in targeted advertising, and what factors limit its exploitation in this context. In the summary of the study, conclusions were drawn based on the research findings, and possible future research topics were suggested. The \nstudy sought to answer the questions: \"What opportunities does artificial intelligence offer in targeted advertising?\" and \"What are the limiting factors in the use of artificial intelligence in advertising?\" The study was conducted as a liter ature review. Books, articles, and other literature related to the subject were used in the research. The study revealed that the use of artificial intelligence creates new opportunities in targeted advertising, but it also includes limiting factors, especially related to data security and ethics.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-30T05:25:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-30T05:25:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kohdennettu mainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306304285", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4sm\u00e4markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88139
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6ad0d00e-2623-41f8-9743-0952090c3716\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306304285.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosola, Ville Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa kohdennettu mainonta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly mainonta koneoppiminen täsmämarkkinointi
title Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa
title_full Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa
title_fullStr Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa
title_full_unstemmed Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa
title_short Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa
title_sort tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa
title_txtP Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa
topic kohdennettu mainonta Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly mainonta koneoppiminen täsmämarkkinointi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kohdennettu mainonta koneoppiminen mainonta tekoäly täsmämarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88139 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306304285
work_keys_str_mv AT kosolaville tekoälynmahdollisuudetjarajoituksetkohdennetussamainonnassa