Tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset kohdennetussa mainonnassa

Tutkielmassa käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoitteita kohdennetun mainonnan näkökulmasta. Tekoäly on viimeiset vuodet ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologia-alalla. Tekoäly on kehittynyt paljon muun muassa tietokoneiden kehittymisen seurauksena, ja sitä käytetään enemmän ja enem...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kosola, Ville
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88139
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoitteita kohdennetun mainonnan näkökulmasta. Tekoäly on viimeiset vuodet ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologia-alalla. Tekoäly on kehittynyt paljon muun muassa tietokoneiden kehittymisen seurauksena, ja sitä käytetään enemmän ja enemmän erilaisissa liiketoimintaan liittyvissä tehtävissä, kuten markkinoinnissa ja mainonnassa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavoilla tekoälyä hyödynnetään kohdennetussa mainonnassa, ja mitkä asiat rajoittavat sen hyödyntämistä siinä. Tutkimuksen yhteenvedossa tehtiin johtopäätöksiä tutkimusten tulosten perusteella ja ehdotettiin mahdollisia jatkotutkimusaiheita. Tutkielma pyrki vastaamaan kysymyksiin: ”Mitä mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa kohdennetussa mainonnassa?” ja ”Mitä rajoittavia tekijöitä on tekoälyn käytössä kohdennetussa mainonnassa?” Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaa tehdessä on hyödynnetty aiheeseen liittyviä kirjoja, artikkeleita ja muuta kirjallisuutta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tekoälyn käyttö luo uusia mahdollisuuksia kohdennetun mainonnan tehostamisessa, mutta tekoälyn käyttö sisältää myös rajoittavia tekijöitä varsinkin tietoturvaan ja eettisyyteen liittyen. The study discusses the possibilities and limitations of artificial intelligence in targeted advertising. In recent years, artificial intelligence has been one of the biggest topics of discussion in the technology sector. Artificial intelligence has evolved significantly, partly due to the development of computers, and is increasingly being used in various business-related tasks, such as marketing and advertising. The purpose of the study was to find out how artificial intelligence is utilized in targeted advertising, and what factors limit its exploitation in this context. In the summary of the study, conclusions were drawn based on the research findings, and possible future research topics were suggested. The study sought to answer the questions: "What opportunities does artificial intelligence offer in targeted advertising?" and "What are the limiting factors in the use of artificial intelligence in advertising?" The study was conducted as a liter ature review. Books, articles, and other literature related to the subject were used in the research. The study revealed that the use of artificial intelligence creates new opportunities in targeted advertising, but it also includes limiting factors, especially related to data security and ethics.