Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto

Ihmiskunnan tulevaisuutta uhkaa ekologinen kestävyyskriisi, jota kuvastavat ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen. Suuren vaikutuksen ilmiön ympärille luo ilmailuala, sen ollessa yksi maailman saastuttavimmista kulutusmuodoista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kakkonen, Saara-Liina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88133
_version_ 1826225730956034048
author Kakkonen, Saara-Liina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kakkonen, Saara-Liina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kakkonen, Saara-Liina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kakkonen, Saara-Liina
datasource_str_mv jyx
description Ihmiskunnan tulevaisuutta uhkaa ekologinen kestävyyskriisi, jota kuvastavat ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen. Suuren vaikutuksen ilmiön ympärille luo ilmailuala, sen ollessa yksi maailman saastuttavimmista kulutusmuodoista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä ekologinen yhteiskuntavastuu ja kestävyysmurros tarkoittavat ilmailualalla ja miten lentoyhtiöt viestivät ekologisesta yhteiskuntavastuusta sosiaalisessa mediassa sekä minkälainen vastaanotto sisällöllä on kuluttajien keskuudessa ottaen myös huomioon, onko sillä yhteyttä julkaisumuodon kanssa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Instagramista ja TikTokista netnografiaa hyödyntämällä. Tutkimusjoukko rajattiin 13:ta molemmissa sosiaalisen median kanavissa aktiivisesti julkaisevaan luotettavaksi koettuun lentoyhtiöön. Aineistonkeruu toteutettiin aikavälillä 24.10.2022-24.4.2023, mikä tuotti yhteensä 49 julkaisua. Tutkimukseen mukaan otettu kestävyysviestintä oli kohdistettu kuluttajille. Aineistonanalyysi tehtiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan lentoyhtiöt tekevät kestävyysviestintää kohtuullisen vähän ja erot julkaisuiden määrissä lentoyhtiöiden kesken ovat nähtävissä. Lentoyhtiöiden kestävyysviestinnän yleisimmät lähestymistavat olivat tietoisuuden lisääminen yrityksen vastuullisista toimista ja tuotteista viestittynä niin, että aihe oli julkaisun ensisijaisena tarkoituksena. Tällaisissa informatiivisissa sisällöissä oli myös yhteys korkeampaan sitoutumisasteeseen. Teemat minkä alle aiheet menivät, olivat ekotehokkuus, eko-oikeudenmukaisuus ja ekovaikuttavuus, joista vahvimpana nousi ekotehokkuus. Kestävyysviestintää tehtiin eniten Instagramiin niin videoina kuin kuvinakin toteutettuina. Kuluttajien yleisin tapa reagoina lentoyhtiöiden kestävyysviestintään oli kommentoida positiiviseksi miellettävä emoji tai lyhyt aiheeseen liittyvä kirjoitettu kommentti. Viestin sitoutumista nosti esimerkiksi sen positiivinen kehystäminen ja henkilökohtaisuuden tunteen herääminen.
first_indexed 2023-06-29T20:01:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kakkonen, Saara-Liina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-29T11:55:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-29T11:55:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88133", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ihmiskunnan tulevaisuutta uhkaa ekologinen kest\u00e4vyyskriisi, jota kuvastavat ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden k\u00f6yhtyminen. Suuren vaikutuksen ilmi\u00f6n ymp\u00e4rille luo ilmailuala, sen ollessa yksi maailman saastuttavimmista kulutusmuodoista. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mit\u00e4 ekologinen yhteiskuntavastuu ja kest\u00e4vyysmurros tarkoittavat ilmailualalla ja miten lentoyhti\u00f6t viestiv\u00e4t ekologisesta yhteiskuntavastuusta sosiaalisessa mediassa sek\u00e4 mink\u00e4lainen vastaanotto sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 on kuluttajien keskuudessa ottaen my\u00f6s huomioon, onko sill\u00e4 yhteytt\u00e4 julkaisumuodon kanssa.\nTutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin Instagramista ja TikTokista netnografiaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Tutkimusjoukko rajattiin 13:ta molemmissa sosiaalisen median kanavissa aktiivisesti julkaisevaan luotettavaksi koettuun lentoyhti\u00f6\u00f6n. Aineistonkeruu toteutettiin aikav\u00e4lill\u00e4 24.10.2022-24.4.2023, mik\u00e4 tuotti yhteens\u00e4 49 julkaisua. Tutkimukseen mukaan otettu kest\u00e4vyysviestint\u00e4 oli kohdistettu kuluttajille. Aineistonanalyysi tehtiin teoriasidonnaisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksen tulosten mukaan lentoyhti\u00f6t tekev\u00e4t kest\u00e4vyysviestint\u00e4\u00e4 kohtuullisen v\u00e4h\u00e4n ja erot julkaisuiden m\u00e4\u00e4riss\u00e4 lentoyhti\u00f6iden kesken ovat n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4. Lentoyhti\u00f6iden kest\u00e4vyysviestinn\u00e4n yleisimm\u00e4t l\u00e4hestymistavat olivat tietoisuuden lis\u00e4\u00e4minen yrityksen vastuullisista toimista ja tuotteista viestittyn\u00e4 niin, ett\u00e4 aihe oli julkaisun ensisijaisena tarkoituksena. T\u00e4llaisissa informatiivisissa sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 oli my\u00f6s yhteys korkeampaan sitoutumisasteeseen. Teemat mink\u00e4 alle aiheet meniv\u00e4t, olivat ekotehokkuus, eko-oikeudenmukaisuus ja ekovaikuttavuus, joista vahvimpana nousi ekotehokkuus. Kest\u00e4vyysviestint\u00e4\u00e4 tehtiin eniten Instagramiin niin videoina kuin kuvinakin toteutettuina. Kuluttajien yleisin tapa reagoina lentoyhti\u00f6iden kest\u00e4vyysviestint\u00e4\u00e4n oli kommentoida positiiviseksi miellett\u00e4v\u00e4 emoji tai lyhyt aiheeseen liittyv\u00e4 kirjoitettu kommentti. Viestin sitoutumista nosti esimerkiksi sen positiivinen kehyst\u00e4minen ja henkil\u00f6kohtaisuuden tunteen her\u00e4\u00e4minen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-29T11:55:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-29T11:55:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekologinen yhteiskuntavastuu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4vyysviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lentoyhti\u00f6iden kest\u00e4vyysviestint\u00e4 ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306294263", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lentoyhti\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ekotehokkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88133
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3bbd8f4-fda5-435f-b282-fb708f64065e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306294263.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kakkonen, Saara-Liina Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto ekologinen yhteiskuntavastuu kestävyysviestintä Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media yhteiskuntavastuu lentoyhtiöt kestävä kehitys ympäristövaikutukset viestintä kuluttajat markkinointi ekotehokkuus
title Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
title_full Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
title_fullStr Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
title_full_unstemmed Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
title_short Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu
title_sort lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
title_sub sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
title_txtP Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
topic ekologinen yhteiskuntavastuu kestävyysviestintä Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media yhteiskuntavastuu lentoyhtiöt kestävä kehitys ympäristövaikutukset viestintä kuluttajat markkinointi ekotehokkuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi ekologinen yhteiskuntavastuu ekotehokkuus kestävyysviestintä kestävä kehitys kuluttajat lentoyhtiöt markkinointi sosiaalinen media viestintä yhteiskuntavastuu ympäristövaikutukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88133 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306294263
work_keys_str_mv AT kakkonensaaraliina lentoyhtiöidenkestävyysviestintäjaekologinenyhteiskuntavastuusosiaalisenmedia