Teaching English through digital exercises a material package for upper secondary EFL teachers

Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt digitaalisesta materiaalista entistä yleisempää ja tärkeämpää. Digitaalisten tait...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saloniemi, Suvi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88121
_version_ 1828193042632278016
author Saloniemi, Suvi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saloniemi, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saloniemi, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saloniemi, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt digitaalisesta materiaalista entistä yleisempää ja tärkeämpää. Digitaalisten taitojen vaadittavuus on myös lisännyt monilukutaidon, ja siihen liittyvän digilukutaidon tarpeellisuutta. Yhdistyneiden Kansakuntien mukaan moni- ja digilukutaidot on nimetty olennaisiksi taidoiksi kaikille aikuisille vuoteen 2030 mennessä (Antony et al. 2019). Materiaalipaketin teoreettinen tausta rakentuu monilukutaidon, digilukutaidon ja digitaalisen kielenopetuksen käsitteiden ympärille. Taustoituksessa korostetaan myös opettajan asemaa digitaalisessa kieltenopetuksessa, sekä luokkahuonetta digitaalisen kieltenopetuksen ympäristönä. Digitaaliset oppimisympäristöt tarjoavat monipuolisen lähtökohdan monilukutaidon ja kielen harjoittamiseen, mutta tuovat mahdollisuuksien lisäksi myös haasteita, jotka täytyy ottaa huomioon onnistuneen oppimisen varmistamiseksi. Materiaalipaketin tavoitteena on, että lukion englannin kielen opettajat voivat hyödyntää digitaalisia oppimistehtäviä kieltenopetuksessaan, ja se tarjoaa heille monipuolisia, joustavia ja olennaisia tehtäviä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi materiaalipaketin laatimisessa on noudatettu Opetushallituksen (2022d) ja Saarisen (2020) ohjeita laadukkaasta opetusmateriaalista. Lisäksi materiaalipaketin tehtävät on rakennettu lukion englannin opetukselle olennaisiin teemoihin. Suunniteltu materiaalipaketti koostuu viidestä eri teemasta: kulttuuri, globalisaatio ja yhteiskunnalliset kysymykset; ympäristö ja kestävä kehitys; terveelliset elämäntavat, ruoka, ja ruokavalio; hyvinvointi ja onnellisuus, sekä identiteetti, perhe ja harrastukset. Nämä teemat on valittu kahden yleisimmän lukion englannin kielen oppikirjan, New Insights ja Elements, teemoista, sekä teemoista, joita painotetaan Lukion opetussuunnitelman perusteissa (2019). Jokaisessa teemasta on kolme tehtävää, jotka harjoittavat monilukutaitoja ja digilukutaitoja. Materiaalipaketti tavoitteena on olla monipuolinen, opetukseen mukautuva ja monikielisyyttä harjoittava kokonaisuus, joka sopii käytettäväksi lukion englannin kielten opettajien erilaisiin opetustarpeisiin.
first_indexed 2023-06-29T20:01:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saloniemi, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-29T07:08:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-29T07:08:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88121", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4 digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt digitaalisesta materiaalista entist\u00e4 yleisemp\u00e4\u00e4 ja t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4. Digitaalisten taitojen vaadittavuus on my\u00f6s lis\u00e4nnyt monilukutaidon, ja siihen liittyv\u00e4n digilukutaidon tarpeellisuutta. Yhdistyneiden Kansakuntien mukaan moni- ja digilukutaidot on nimetty olennaisiksi taidoiksi kaikille aikuisille vuoteen 2030 menness\u00e4 (Antony et al. 2019). \n\nMateriaalipaketin teoreettinen tausta rakentuu monilukutaidon, digilukutaidon ja digitaalisen kielenopetuksen k\u00e4sitteiden ymp\u00e4rille. Taustoituksessa korostetaan my\u00f6s opettajan asemaa digitaalisessa kieltenopetuksessa, sek\u00e4 luokkahuonetta digitaalisen kieltenopetuksen ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Digitaaliset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t tarjoavat monipuolisen l\u00e4ht\u00f6kohdan monilukutaidon ja kielen harjoittamiseen, mutta tuovat mahdollisuuksien lis\u00e4ksi my\u00f6s haasteita, jotka t\u00e4ytyy ottaa huomioon onnistuneen oppimisen varmistamiseksi. Materiaalipaketin tavoitteena on, ett\u00e4 lukion englannin kielen opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 digitaalisia oppimisteht\u00e4vi\u00e4 kieltenopetuksessaan, ja se tarjoaa heille monipuolisia, joustavia ja olennaisia teht\u00e4vi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tavoitteen saavuttamiseksi materiaalipaketin laatimisessa on noudatettu Opetushallituksen (2022d) ja Saarisen (2020) ohjeita laadukkaasta opetusmateriaalista. Lis\u00e4ksi materiaalipaketin teht\u00e4v\u00e4t on rakennettu lukion englannin opetukselle olennaisiin teemoihin.\n\nSuunniteltu materiaalipaketti koostuu viidest\u00e4 eri teemasta: kulttuuri, globalisaatio ja yhteiskunnalliset kysymykset; ymp\u00e4rist\u00f6 ja kest\u00e4v\u00e4 kehitys; terveelliset el\u00e4m\u00e4ntavat, ruoka, ja ruokavalio; hyvinvointi ja onnellisuus, sek\u00e4 identiteetti, perhe ja harrastukset. N\u00e4m\u00e4 teemat on valittu kahden yleisimm\u00e4n lukion englannin kielen oppikirjan, New Insights ja Elements, teemoista, sek\u00e4 teemoista, joita painotetaan Lukion opetussuunnitelman perusteissa (2019). Jokaisessa teemasta on kolme teht\u00e4v\u00e4\u00e4, jotka harjoittavat monilukutaitoja ja digilukutaitoja. Materiaalipaketti tavoitteena on olla monipuolinen, opetukseen mukautuva ja monikielisyytt\u00e4 harjoittava kokonaisuus, joka sopii k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi lukion englannin kielten opettajien erilaisiin opetustarpeisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-29T07:08:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-29T07:08:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital exercises", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306294226", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalitekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiliteracy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer-assisted teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literacy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer-assisted learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88121
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:00:53Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6ca14f55-58c6-41a9-a608-8692d76d5356\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306294226.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saloniemi, Suvi Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers digital exercises material package digital language learning Englannin kieli English 301 monilukutaito oppimateriaali englannin kieli opetus lukio tietokoneavusteinen opetus digitaalitekniikka lukutaito tietokoneavusteinen oppiminen opettajat multiliteracy study material English language teaching and instruction general upper secondary school computer-assisted teaching digital technology literacy computer-assisted learning teachers
title Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
title_full Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
title_fullStr Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
title_full_unstemmed Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
title_short Teaching English through digital exercises
title_sort teaching english through digital exercises a material package for upper secondary efl teachers
title_sub a material package for upper secondary EFL teachers
title_txtP Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
topic digital exercises material package digital language learning Englannin kieli English 301 monilukutaito oppimateriaali englannin kieli opetus lukio tietokoneavusteinen opetus digitaalitekniikka lukutaito tietokoneavusteinen oppiminen opettajat multiliteracy study material English language teaching and instruction general upper secondary school computer-assisted teaching digital technology literacy computer-assisted learning teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language computer-assisted learning computer-assisted teaching digitaalitekniikka digital exercises digital language learning digital technology englannin kieli general upper secondary school literacy lukio lukutaito material package monilukutaito multiliteracy opettajat opetus oppimateriaali study material teachers teaching and instruction tietokoneavusteinen opetus tietokoneavusteinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88121 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306294226
work_keys_str_mv AT saloniemisuvi teachingenglishthroughdigitalexercisesamaterialpackageforuppersecondaryeflteachers