Sanoista teoiksi Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua kuluttajan ympäristöystävällisen asenteen tai aikomuksen ja ympäristöystävällisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Patama, Sofia
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88120
_version_ 1828193042629132288
author Patama, Sofia
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Patama, Sofia Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Patama, Sofia Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Patama, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua kuluttajan ympäristöystävällisen asenteen tai aikomuksen ja ympäristöystävällisen kuluttamisen välillä. Tämä asenteen ja käyttäytymisen ristiriita tunnetaan globaalisti kuiluilmiönä (engl. green gap). Tutkielma pyrkii kasvattamaan tietämystä kuluttamisessa tapahtuvasta transformaatiosta sekä ympäristöystävällisyystrendin että digitalisaation näkökulmista. Nämä erittäin ajankohtaiset teemat tekevät tutkimuksesta mielenkiintoisen. Tutkielman kohdejoukko on rajattu ympäristötietoisuudestaan tunnettuun diginatiiviin Z-sukupolveen, jonka rooli tulevaisuuden kestävien kulutustottumuksien suunnannäyttäjänä on merkittävä, sillä he edustavat lähitulevaisuudessa suurinta osaa työikäisistä kuluttajista. Tutkimus toteutettiin laadullisesti, ja aineisto koostui viidestä kolmen tai neljän hengen fokusryhmähaastattelusta. Tutkimusjoukko rajattiin henkilöihin, jotka olivat ostaneet verkosta ainakin kerran viimeisen kuuden kuukauden aikana. Tutkimus osoitti, että vaikka ympäristöystävällisyys on tärkeä arvo Z-sukupolvelle, mutta erilaisten konteksti- ja tilannetekijöiden takia se ei aina johda ympäristöystävälliseen kuluttamiseen. Tulosten mukaan merkittävimmät ajurit ja esteet verkkokaupassa voidaan jakaa seuraaviin kategorioihin: hinta ja saatavuus, tuotteen ominaisuudet ja laatu, läpinäkyvä viestintä ja vastuullisuusväitteet, vaaditut resurssit sekä ympäristöystävällisyyttä tukevat palvelut.
first_indexed 2023-06-29T20:01:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Patama, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-29T06:58:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-29T06:58:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88120", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llist\u00e4 kuluttamista ja sen ajureita ja esteit\u00e4 verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n keinoja kuroa umpeen kuilua kuluttajan ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisen asenteen tai aikomuksen ja ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisen kuluttamisen v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 asenteen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ristiriita tunnetaan globaalisti kuiluilmi\u00f6n\u00e4 (engl. green gap). \n\nTutkielma pyrkii kasvattamaan tiet\u00e4myst\u00e4 kuluttamisessa tapahtuvasta transformaatiosta sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisyystrendin ett\u00e4 digitalisaation n\u00e4k\u00f6kulmista. N\u00e4m\u00e4 eritt\u00e4in ajankohtaiset teemat tekev\u00e4t tutkimuksesta mielenkiintoisen. Tutkielman kohdejoukko on rajattu ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuudestaan tunnettuun diginatiiviin Z-sukupolveen, jonka rooli tulevaisuuden kest\u00e4vien kulutustottumuksien suunnann\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 he edustavat l\u00e4hitulevaisuudessa suurinta osaa ty\u00f6ik\u00e4isist\u00e4 kuluttajista. Tutkimus toteutettiin laadullisesti, ja aineisto koostui viidest\u00e4 kolmen tai nelj\u00e4n hengen fokusryhm\u00e4haastattelusta. Tutkimusjoukko rajattiin henkil\u00f6ihin, jotka olivat ostaneet verkosta ainakin kerran viimeisen kuuden kuukauden aikana.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 vaikka ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisyys on t\u00e4rke\u00e4 arvo Z-sukupolvelle, mutta erilaisten konteksti- ja tilannetekij\u00f6iden takia se ei aina johda ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4lliseen kuluttamiseen. Tulosten mukaan merkitt\u00e4vimm\u00e4t ajurit ja esteet verkkokaupassa voidaan jakaa seuraaviin kategorioihin: hinta ja saatavuus, tuotteen ominaisuudet ja laatu, l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4 viestint\u00e4 ja vastuullisuusv\u00e4itteet, vaaditut resurssit sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisyytt\u00e4 tukevat palvelut.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-29T06:58:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-29T06:58:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llinen kuluttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppakuluttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "green gap", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transformatiivinen kuluttajatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306294225", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "2000", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "z-sukupolvi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88120
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d422df3-c106-4600-be1a-6c08feef222a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306294225.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Patama, Sofia Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa ympäristöystävällinen kuluttaminen verkkokauppakuluttaminen green gap transformatiivinen kuluttajatutkimus Markkinointi Marketing 20423 kulutus kuluttajatutkimus z-sukupolvi kuluttajakäyttäytyminen verkkokauppa ympäristötietoisuus
title Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
title_full Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
title_fullStr Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
title_full_unstemmed Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
title_short Sanoista teoiksi
title_sort sanoista teoiksi z sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
title_sub Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
title_txtP Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
topic ympäristöystävällinen kuluttaminen verkkokauppakuluttaminen green gap transformatiivinen kuluttajatutkimus Markkinointi Marketing 20423 kulutus kuluttajatutkimus z-sukupolvi kuluttajakäyttäytyminen verkkokauppa ympäristötietoisuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi green gap kuluttajakäyttäytyminen kuluttajatutkimus kulutus transformatiivinen kuluttajatutkimus verkkokauppa verkkokauppakuluttaminen ympäristötietoisuus ympäristöystävällinen kuluttaminen z-sukupolvi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88120 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306294225
work_keys_str_mv AT patamasofia sanoistateoiksizsukupolvenympäristöystävällisenkuluttamisenajuritjaesteetverkkokaupa