’Unexpected and undeniably bold’ masculine presentations in men's fragrance descriptions

Kielenkäytön ja sukupuolen yhteyksiä on tutkittu useasta näkökulmasta, ja tutkimuksien tuloksia on hyödynnetty myös mainonnan saralla. Kuluttajakulttuuri on nyt vallitsevampi kuin koskaan ennen, ja brändit kehittävät jatkuvasti uusia ideoita ja taktiikoita, joilla vaikuttaa kuluttajien käyttäytymise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Katarina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88119
_version_ 1826225743991930880
author Heikkinen, Katarina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkinen, Katarina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkinen, Katarina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkinen, Katarina
datasource_str_mv jyx
description Kielenkäytön ja sukupuolen yhteyksiä on tutkittu useasta näkökulmasta, ja tutkimuksien tuloksia on hyödynnetty myös mainonnan saralla. Kuluttajakulttuuri on nyt vallitsevampi kuin koskaan ennen, ja brändit kehittävät jatkuvasti uusia ideoita ja taktiikoita, joilla vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen, ajatteluprosesseihin ja siihen, mitä pidämme tärkeänä. Kieli on yksi tärkeimmistä työkaluista, joita ihmiset käyttävät viestien välittämiseen ja vastaanottamiseen, joten on luonnollista, että brändit käyttävät tietyntyyppistä kieltä houkutellakseen asiakkaita ostamaan tuotteitaan. Tässä tutkimuksessa käsittelin kielen ja sukupuolen välisiä yhteyksiä ja analysoin Sephora.com- sivuston myydyimpien miesten hajuvesien tuoksu kuvauksia. Tavoitteeni oli saada selville käyttävätkö hajuvesibrändit tuoksujen kuvauksissa sukupuolittunutta kieltä, minkälaista mieskuvaa hajusteiden kuvaukset rakentavat ja miten maskuliinisuus tulee esiin eri sanavalinnoissa. Analyysissäni hyödynsin kriittistä diskurssianalyysiä, tekstianalyysiä ja sosiokulttuuristen rakenteiden analyysiä. Lajittelin datan neljään pääkategoriaan tekstin sisällöstä esille tulleen teeman perusteella. Tutkimuksestani selvisi, että hajuvesibrändit käyttävät sukupuolittuneita sanavalintoja, jotka korostavat maskuliinisuutta eri tavoilla. Maskuliinisia kuvia tuotiin esiin mm. luontoon liittyvillä metaforilla ja kuvauksilla. Seksuaalisuutta kuvattiin mm. viittaamalla kreikkalaisiin jumaliin ja käyttämällä adjektiivejä, jotka johdattelevat lukijan luomaan tietynlaisia mielikuvia. Menestystä kuvattiin sanavalinnoilla, jotka viittasivat rahaan, itsenäisyyteen, itsevarmuuteen ja rohkeuteen. Hajusteissa maskuliinisuus tuotiin esiin hyvin ste- reotyyppisillä kuvauksilla, jotka vahvistavat jo kauan historiassa kehittynyttä ajatusta siitä, mikä on maskuliinista ja mikä ei. Osa datasta sisälsi myös hyvin neutraalia kielenkäyttöä, joka ei erityisesti nostanut esiin maskuliinisuutta, vaan kuvaustekstit keskittyivät kertomaan, mistä hajuveden tuoksu koostuu. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vaikka sukupuolineutraalisuus on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana, miesten kosmetiikkatuotteet keskittyvät silti vahvasti markkinointi tapaan, joka korostaa maskuliinisia piirteitä ja ns. maskuliinista ihannetta.
first_indexed 2023-06-29T20:01:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Katarina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-29T06:43:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-29T06:43:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88119", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielenk\u00e4yt\u00f6n ja sukupuolen yhteyksi\u00e4 on tutkittu useasta n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja tutkimuksien tuloksia on hy\u00f6dynnetty my\u00f6s mainonnan saralla. Kuluttajakulttuuri on nyt vallitsevampi kuin koskaan ennen, ja br\u00e4ndit kehitt\u00e4v\u00e4t jatkuvasti uusia ideoita ja taktiikoita, joilla vaikuttaa kuluttajien k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, ajatteluprosesseihin ja siihen, mit\u00e4 pid\u00e4mme t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Kieli on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 ty\u00f6kaluista, joita ihmiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t viestien v\u00e4litt\u00e4miseen ja vastaanottamiseen, joten on luonnollista, ett\u00e4 br\u00e4ndit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tietyntyyppist\u00e4 kielt\u00e4 houkutellakseen asiakkaita ostamaan tuotteitaan.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sittelin kielen ja sukupuolen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ja analysoin Sephora.com- sivuston myydyimpien miesten hajuvesien tuoksu kuvauksia. Tavoitteeni oli saada selville k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 hajuvesibr\u00e4ndit tuoksujen kuvauksissa sukupuolittunutta kielt\u00e4, mink\u00e4laista mieskuvaa hajusteiden kuvaukset rakentavat ja miten maskuliinisuus tulee esiin eri sanavalinnoissa. Analyysiss\u00e4ni hy\u00f6dynsin kriittist\u00e4 diskurssianalyysi\u00e4, tekstianalyysi\u00e4 ja sosiokulttuuristen rakenteiden analyysi\u00e4.\nLajittelin datan nelj\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4kategoriaan tekstin sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 esille tulleen teeman perusteella. Tutkimuksestani selvisi, ett\u00e4 hajuvesibr\u00e4ndit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sukupuolittuneita sanavalintoja, jotka korostavat maskuliinisuutta eri tavoilla. Maskuliinisia kuvia tuotiin esiin mm. luontoon liittyvill\u00e4 metaforilla ja kuvauksilla. Seksuaalisuutta kuvattiin mm. viittaamalla kreikkalaisiin jumaliin ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 adjektiivej\u00e4, jotka johdattelevat lukijan luomaan tietynlaisia mielikuvia. Menestyst\u00e4 kuvattiin sanavalinnoilla, jotka viittasivat rahaan, itsen\u00e4isyyteen, itsevarmuuteen ja rohkeuteen. Hajusteissa maskuliinisuus tuotiin esiin hyvin ste- reotyyppisill\u00e4 kuvauksilla, jotka vahvistavat jo kauan historiassa kehittynytt\u00e4 ajatusta siit\u00e4, mik\u00e4 on maskuliinista ja mik\u00e4 ei. Osa datasta sis\u00e4lsi my\u00f6s hyvin neutraalia kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4, joka ei erityisesti nostanut esiin maskuliinisuutta, vaan kuvaustekstit keskittyiv\u00e4t kertomaan, mist\u00e4 hajuveden tuoksu koostuu. Tutkimuksen tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 vaikka sukupuolineutraalisuus on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana, miesten kosmetiikkatuotteet keskittyv\u00e4t silti vahvasti markkinointi tapaan, joka korostaa maskuliinisia piirteit\u00e4 ja ns. maskuliinista ihannetta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-29T06:43:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-29T06:43:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gendered discourse", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "masculine discourse", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u2019Unexpected and undeniably bold\u2019 : masculine presentations in men's fragrance descriptions", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306294224", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maskuliinisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "masculinity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "use of language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender differences", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender roles", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88119
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7f640d6-1631-49c8-a009-4b4771ad31f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306294224.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Katarina ’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions language gendered discourse masculine discourse Englannin kieli English 301 mainonta sukupuoli maskuliinisuus englannin kieli kielenkäyttö sukupuolierot sukupuoliroolit viestintä kieli ja kielet advertising gender masculinity English language use of language gender differences gender roles communication languages
title ’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
title_full ’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
title_fullStr ’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions ’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
title_full_unstemmed ’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions ’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
title_short ’Unexpected and undeniably bold’
title_sort unexpected and undeniably bold masculine presentations in men s fragrance descriptions
title_sub masculine presentations in men's fragrance descriptions
title_txtP ’Unexpected and undeniably bold’ : masculine presentations in men's fragrance descriptions
topic language gendered discourse masculine discourse Englannin kieli English 301 mainonta sukupuoli maskuliinisuus englannin kieli kielenkäyttö sukupuolierot sukupuoliroolit viestintä kieli ja kielet advertising gender masculinity English language use of language gender differences gender roles communication languages
topic_facet 301 Englannin kieli English English language advertising communication englannin kieli gender gender differences gender roles gendered discourse kielenkäyttö kieli ja kielet language languages mainonta masculine discourse masculinity maskuliinisuus sukupuoli sukupuolierot sukupuoliroolit use of language viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88119 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306294224
work_keys_str_mv AT heikkinenkatarina unexpectedandundeniablyboldmasculinepresentationsinmensfragrancedescriptions