Googlen hakuvolyymien arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyhtiöissä

Internet ja sosiaalinen media mahdollistavat uusia tapoja ennustaa osakkeiden hintojen muutoksia. Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkimme Google Trends - applikaation arvojen yhteyttä suomalaisten pörssiyhtiöiden osaketuottoihin ja osakkeiden volatiliteettiin. Tutkimuksessa analysoimme, voiko Google...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laitinen, Elias, Valkonen, Lauri
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88117
Description
Summary:Internet ja sosiaalinen media mahdollistavat uusia tapoja ennustaa osakkeiden hintojen muutoksia. Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkimme Google Trends - applikaation arvojen yhteyttä suomalaisten pörssiyhtiöiden osaketuottoihin ja osakkeiden volatiliteettiin. Tutkimuksessa analysoimme, voiko Google Trends – applikaation dataa hyödyntää osaketuottojen ja osakkeiden volatiliteetin ennustamisessa kolmen kuukauden aikajänteellä. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu yhteys Google Trends -arvojen ja osakkeiden volatiliteetin sekä osakkeiden vaihdon välillä. Sen sijaan osaketuoton ja Google Trends -arvojen yhteydelle ei ole yhtä vahvaa näyttöä aikaisempien tutkimusten perusteella. Tutkimuksen kohteena on yhteensä 97 suomalaista pörssiyhtiötä. Osakedatan ja Google Trends –datan lisäksi käytämme analyysissä kontrollimuuttujina yhtiöiden tilinpäätöstietoja sekä taloudellisia tunnuslukuja. Analyysi toteutettiin tilastollisten menetelmien avulla SPSS-ohjelmistolla. Aineistolle suoritettiin lineaarinen monimuuttujaregressioanalyysi ja lisäksi suoritettiin korrelaatiolaskelmia. Tulosten perusteella Google Trends -lukujen avulla voidaan ennustaa yhtiöiden osaketuottoja kolmen kuukauden aikajänteellä. Tulokset myös osoittavat, että osakkeiden volatiliteetin ja Google Trends -lukujen välillä on heikko positiivinen yhteys.