Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa

Musiikki ja kieli kulkevat käsi kädessä ja niillä on paljon yhteistä: Molemmissa on melodia, rytmi, intonaatio ja molemmilla välitetään viestiä sekä suullisesti että merkkijärjestelmän avulla. Kielen ja musiikin siirtovaikutus on havaittu useassa tutkimuksessa. Aivotutkimuksen puolelta suositellaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ivars, Hilda
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88104
_version_ 1826225743990882304
author Ivars, Hilda
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ivars, Hilda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ivars, Hilda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ivars, Hilda
datasource_str_mv jyx
description Musiikki ja kieli kulkevat käsi kädessä ja niillä on paljon yhteistä: Molemmissa on melodia, rytmi, intonaatio ja molemmilla välitetään viestiä sekä suullisesti että merkkijärjestelmän avulla. Kielen ja musiikin siirtovaikutus on havaittu useassa tutkimuksessa. Aivotutkimuksen puolelta suositellaan musiikin ja laulamisen hyödyntämistä kielen oppimisessa ja sitä onkin hyödynnetty jo pitkään. Kielten asema ja merkitys on kasvanut vuoden 2014 opetussuunnitelman voimaantulon jälkeen ja opetusta on varhennettu alkamaan heti ensimmäiseltä luokalta vuonna 2019. Myös opetussuunnitelmassa näkyy musiikin merkitys ja se kulkee mukana kielten kohdalla läpi opetussuunnitelman. Oppikirjat kootaan ensisijaisesti opetussuunnitelman perusteella ja tutkimukseni kannalta on tärkeä lähtökohta, että musiikin merkitys on nostettu esille myös opetussuunnitelmassa. Tässä tutkielmassa selvitän, millä tavoin musiikkia hyödynnetään 2020-luvun oppikirjoissa. Aineistona ovat alakoulun A1- englannin ja -ruotsin oppikirjasarjat High five!, Fram! ja Allihopa!. Analysoin aineiston musiikkisisältöjä niiden määrän ja tavoitteellisen hyödyntämisen kannalta. Tulevana musiikin- ja kielenopettajana minua kiinnostaa myös se, miten kielten oppikirjojen musiikkeja voi integroida musiikinopetukseen ja toisaalta kuinka helppoa tai vaikeaa opettajan on tarttua musiikkitehtäviin, mikäli musiikkitaustaa ei ole. Tuloksista käy ilmi, että musiikki on oppikirjoissa läsnä koko alakoulun ajan. Molemmissa kirjasarjoissa käytettiin lauluja, joihin oli tehty joko sanoitukset tai sekä sävellys että sanoitus oppimistarkoituksessa. Molemmissa kirjasarjoissa oli lisäksi listattu teemoihin sopivia musiikkivinkkejä opettajan materiaaliin. Englannin kirjasarja High five! käyttää ruotsia enemmän musiikkia ja laulujen lisäksi runsaasti rytmikkäitä loruja, jotka tukevat kielen oppimista niin sanaston, lausumisen kuin kielitiedonkin osalta. Englannin kirja kannustaa myös integraatioon ja varhennetun englannin oppikirja sisältää musiikkikappaleiden nuotit.
first_indexed 2023-06-28T20:11:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ivars, Hilda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-28T10:15:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-28T10:15:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88104", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikki ja kieli kulkevat k\u00e4si k\u00e4dess\u00e4 ja niill\u00e4 on paljon yhteist\u00e4: Molemmissa on melodia, rytmi, intonaatio ja molemmilla v\u00e4litet\u00e4\u00e4n viesti\u00e4 sek\u00e4 suullisesti ett\u00e4 merkkij\u00e4rjestelm\u00e4n avulla. Kielen ja musiikin siirtovaikutus on havaittu useassa tutkimuksessa. Aivotutkimuksen puolelta suositellaan musiikin ja laulamisen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 kielen oppimisessa ja sit\u00e4 onkin hy\u00f6dynnetty jo pitk\u00e4\u00e4n.\nKielten asema ja merkitys on kasvanut vuoden 2014 opetussuunnitelman voimaantulon j\u00e4lkeen ja opetusta on varhennettu alkamaan heti ensimm\u00e4iselt\u00e4 luokalta vuonna 2019. My\u00f6s opetussuunnitelmassa n\u00e4kyy musiikin merkitys ja se kulkee mukana kielten kohdalla l\u00e4pi opetussuunnitelman. Oppikirjat kootaan ensisijaisesti opetussuunnitelman perusteella ja tutkimukseni kannalta on t\u00e4rke\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohta, ett\u00e4 musiikin merkitys on nostettu esille my\u00f6s opetussuunnitelmassa.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvit\u00e4n, mill\u00e4 tavoin musiikkia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n 2020-luvun oppikirjoissa. Aineistona ovat alakoulun A1- englannin ja -ruotsin oppikirjasarjat High five!, Fram! ja Allihopa!. Analysoin aineiston musiikkisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 niiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja tavoitteellisen hy\u00f6dynt\u00e4misen kannalta. Tulevana musiikin- ja kielenopettajana minua kiinnostaa my\u00f6s se, miten kielten oppikirjojen musiikkeja voi integroida musiikinopetukseen ja toisaalta kuinka helppoa tai vaikeaa opettajan on tarttua musiikkiteht\u00e4viin, mik\u00e4li musiikkitaustaa ei ole.\nTuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 musiikki on oppikirjoissa l\u00e4sn\u00e4 koko alakoulun ajan. Molemmissa kirjasarjoissa k\u00e4ytettiin lauluja, joihin oli tehty joko sanoitukset tai sek\u00e4 s\u00e4vellys ett\u00e4 sanoitus oppimistarkoituksessa. Molemmissa kirjasarjoissa oli lis\u00e4ksi listattu teemoihin sopivia musiikkivinkkej\u00e4 opettajan materiaaliin. Englannin kirjasarja High five! k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ruotsia enemm\u00e4n musiikkia ja laulujen lis\u00e4ksi runsaasti rytmikk\u00e4it\u00e4 loruja, jotka tukevat kielen oppimista niin sanaston, lausumisen kuin kielitiedonkin osalta. Englannin kirja kannustaa my\u00f6s integraatioon ja varhennetun englannin oppikirja sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 musiikkikappaleiden nuotit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-28T10:15:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-28T10:15:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikilliset oppimismenetelm\u00e4t alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306284199", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88104
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7da7c17b-71f7-4ba1-aa78-50a4daeb5d33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306284199.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ivars, Hilda Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa Musiikkikasvatus Music Education 3052 kielen oppiminen musiikki oppikirjat musiikkikasvatus alakoulu englannin kieli
title Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
title_full Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
title_fullStr Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
title_full_unstemmed Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
title_short Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
title_sort musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
title_txtP Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 kielen oppiminen musiikki oppikirjat musiikkikasvatus alakoulu englannin kieli
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus alakoulu englannin kieli kielen oppiminen musiikki musiikkikasvatus oppikirjat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88104 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306284199
work_keys_str_mv AT ivarshilda musiikillisetoppimismenetelmätalakoulunenglanninjaruotsinoppikirjoissa