Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta

Uusia tiloja varhaiskasvatukselle, kouluille ja päiväkotikouluille on rakennettu, rakennetaan ja tullaan rakentamaan eri puolille Suomea. Ne ovat suuria investointeja, joiden käyttöikä tulee olla pitkä ja näin myös resurssiviisas. Fyysisten oppimisympäristöjen tutkimusta on kuitenkin melko vähän, va...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hyöky, Elma, Kinnunen, Mariella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88093
_version_ 1828193042118475776
author Hyöky, Elma Kinnunen, Mariella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyöky, Elma Kinnunen, Mariella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyöky, Elma Kinnunen, Mariella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyöky, Elma
datasource_str_mv jyx
description Uusia tiloja varhaiskasvatukselle, kouluille ja päiväkotikouluille on rakennettu, rakennetaan ja tullaan rakentamaan eri puolille Suomea. Ne ovat suuria investointeja, joiden käyttöikä tulee olla pitkä ja näin myös resurssiviisas. Fyysisten oppimisympäristöjen tutkimusta on kuitenkin melko vähän, varsinkin varhaiskasvatuksen osalta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä erityisesti päiväkotikoulujen fyysisten oppimisympäristöjen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa tulisi ottaa huomioon. Selvitimme, millaisia oppimisympäristötekijöitä varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunta pitää tärkeänä sekä sitä, miten näiden ryhmien kokemukset eroavat keskenään. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa vuonna 2022 kerättyä aineistoa oppimisympäristöistä. Tähän tutkimukseen osallistui yhteensä 73 varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunnan jäsentä, joista suurin osa on opettajia. Aineistonkeruu tapahtui kyselylomakkeella, jossa oli standardoitujen kysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Oppimisympäristötekijöiden koettua tärkeyttä tarkasteltiin muuttujien keskihajonnalla. Varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunnan välisiä eroja tarkasteltiin Mann-Whitney U -testillä. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että fyysisissä oppimisympäristöissä on useita erittäin tärkeäksi koettuja oppimisympäristötekijöitä, ja että varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilöstön välillä on eroa siinä, mitä tekijöitä he kokivat tärkeänä ja mitä he toivovat oppimisympäristöltä. Tärkeänä koettiin, että fyysisissä oppimisympäristöissä on tarpeeksi jakotiloja, henkilökunnan työtiloja ja lapsille rauhallisia soppeja ja leikkipaikkoja. Lisäksi toivottiin, että akustiikkaan panostetaan entistä enemmän, ja että tilat ovat tarpeeksi väljät. Tutkimus antaa lisäarvoa päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu- ja rakennusprosessiin sekä luo yleistä käsitystä nykyaikaisen varhaiskasvatuksen ja alakoulun fyysisestä oppimisympäristöstä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hy\u00f6ky, Elma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Mariella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-28T04:28:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-28T04:28:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uusia tiloja varhaiskasvatukselle, kouluille ja p\u00e4iv\u00e4kotikouluille on rakennettu, rakennetaan ja tullaan rakentamaan eri puolille Suomea. Ne ovat suuria investointeja, joiden k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4 tulee olla pitk\u00e4 ja n\u00e4in my\u00f6s resurssiviisas. Fyysisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen tutkimusta on kuitenkin melko v\u00e4h\u00e4n, varsinkin varhaiskasvatuksen osalta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, mit\u00e4 erityisesti p\u00e4iv\u00e4kotikoulujen fyysisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa tulisi ottaa huomioon. Selvitimme, millaisia oppimisymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00f6it\u00e4 varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkil\u00f6kunta pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, miten n\u00e4iden ryhmien kokemukset eroavat kesken\u00e4\u00e4n. Tutkimus toteutettiin monimenetelm\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena. Aineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa vuonna 2022 ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 73 varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkil\u00f6kunnan j\u00e4sent\u00e4, joista suurin osa on opettajia. Aineistonkeruu tapahtui kyselylomakkeella, jossa oli standardoitujen kysymysten lis\u00e4ksi avoimia kysymyksi\u00e4. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00f6iden koettua t\u00e4rkeytt\u00e4 tarkasteltiin muuttujien keskihajonnalla. Varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkil\u00f6kunnan v\u00e4lisi\u00e4 eroja tarkasteltiin Mann-Whitney U -testill\u00e4. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 fyysisiss\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 on useita eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4ksi koettuja oppimisymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00f6it\u00e4, ja ett\u00e4 varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkil\u00f6st\u00f6n v\u00e4lill\u00e4 on eroa siin\u00e4, mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 he kokivat t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja mit\u00e4 he toivovat oppimisymp\u00e4rist\u00f6lt\u00e4. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 koettiin, ett\u00e4 fyysisiss\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 on tarpeeksi jakotiloja, henkil\u00f6kunnan ty\u00f6tiloja ja lapsille rauhallisia soppeja ja leikkipaikkoja. Lis\u00e4ksi toivottiin, ett\u00e4 akustiikkaan panostetaan entist\u00e4 enemm\u00e4n, ja ett\u00e4 tilat ovat tarpeeksi v\u00e4lj\u00e4t. Tutkimus antaa lis\u00e4arvoa p\u00e4iv\u00e4kotikouluhankkeiden suunnittelu- ja rakennusprosessiin sek\u00e4 luo yleist\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 nykyaikaisen varhaiskasvatuksen ja alakoulun fyysisest\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-28T04:28:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-28T04:28:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kotikoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kotikoulujen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n rakentuminen : p\u00e4iv\u00e4kotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edelt\u00e4v\u00e4 toiminta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306284162", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rakennussuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88093
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:06Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b4f5fd1-fa30-4a41-a8b4-14670427fee9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306284162.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyöky, Elma Kinnunen, Mariella Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta päiväkotikoulu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 rakennussuunnittelu varhaiskasvatus oppimisympäristö päiväkodit alakoulu suunnittelu esiopetus
title Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
title_full Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
title_fullStr Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
title_full_unstemmed Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
title_short Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen
title_sort päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
title_sub päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
title_txtP Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
topic päiväkotikoulu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 rakennussuunnittelu varhaiskasvatus oppimisympäristö päiväkodit alakoulu suunnittelu esiopetus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alakoulu esiopetus oppimisympäristö päiväkodit päiväkotikoulu rakennussuunnittelu suunnittelu varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88093 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306284162
work_keys_str_mv AT hyökyelma päiväkotikoulujenoppimisympäristönrakentuminenpäiväkotikouluhankkeidensuunnittelujarak