Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta

Uusia tiloja varhaiskasvatukselle, kouluille ja päiväkotikouluille on rakennettu, rakennetaan ja tullaan rakentamaan eri puolille Suomea. Ne ovat suuria investointeja, joiden käyttöikä tulee olla pitkä ja näin myös resurssiviisas. Fyysisten oppimisympäristöjen tutkimusta on kuitenkin melko vähän, va...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hyöky, Elma, Kinnunen, Mariella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88093
Description
Summary:Uusia tiloja varhaiskasvatukselle, kouluille ja päiväkotikouluille on rakennettu, rakennetaan ja tullaan rakentamaan eri puolille Suomea. Ne ovat suuria investointeja, joiden käyttöikä tulee olla pitkä ja näin myös resurssiviisas. Fyysisten oppimisympäristöjen tutkimusta on kuitenkin melko vähän, varsinkin varhaiskasvatuksen osalta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä erityisesti päiväkotikoulujen fyysisten oppimisympäristöjen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa tulisi ottaa huomioon. Selvitimme, millaisia oppimisympäristötekijöitä varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunta pitää tärkeänä sekä sitä, miten näiden ryhmien kokemukset eroavat keskenään. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa vuonna 2022 kerättyä aineistoa oppimisympäristöistä. Tähän tutkimukseen osallistui yhteensä 73 varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunnan jäsentä, joista suurin osa on opettajia. Aineistonkeruu tapahtui kyselylomakkeella, jossa oli standardoitujen kysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Oppimisympäristötekijöiden koettua tärkeyttä tarkasteltiin muuttujien keskihajonnalla. Varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunnan välisiä eroja tarkasteltiin Mann-Whitney U -testillä. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että fyysisissä oppimisympäristöissä on useita erittäin tärkeäksi koettuja oppimisympäristötekijöitä, ja että varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilöstön välillä on eroa siinä, mitä tekijöitä he kokivat tärkeänä ja mitä he toivovat oppimisympäristöltä. Tärkeänä koettiin, että fyysisissä oppimisympäristöissä on tarpeeksi jakotiloja, henkilökunnan työtiloja ja lapsille rauhallisia soppeja ja leikkipaikkoja. Lisäksi toivottiin, että akustiikkaan panostetaan entistä enemmän, ja että tilat ovat tarpeeksi väljät. Tutkimus antaa lisäarvoa päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu- ja rakennusprosessiin sekä luo yleistä käsitystä nykyaikaisen varhaiskasvatuksen ja alakoulun fyysisestä oppimisympäristöstä.