Summary: | Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella koululiikuntaa kuulovammaisen oppilaan
näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää olemassa olevien tutkimusten perusteella, miten
kuulovammaiset oppilaat kokevat koululiikunnan yleisopetuksessa, sekä verrata sitä
kuulovammaisten koulujen liikunnanopetukseen.
Tutkielman perusteella kuulovammaiset pärjäävät hyvin koululiikunnassa, eikä vamma rajoita
osallistumista yleisopetuksen liikuntaan juurikaan, kunhan oppilaan tuen tarpeet huomioidaan
opetuksessa. Haasteita esiintyy erityisesti kommunikoinnin osalta. Kielimuuri viittomakieltä
käyttävien oppilaiden kanssa ja liikuntatuntien huonot kuunteluolosuhteet voivat vaikuttaa
merkittävästi liikuntakokemuksiin. Kuulovammainen oppilas voi kokea kuulon lisäksi haasteita
myös yksinäisyyden ja huonon itsetunnon kautta.
Tutkimusaineiston mukaan kuulovammaiset oppilaat eivät aina koe saavansa tilaisuutta
näyttää taitojaan liikuntatunneilla. Kuulovammaisten kouluissa liikunta koettiin
mieluisampana oppiaineena ja negatiivisia tunteita oli vähemmän. Yleisopetuksessa oppilaat
myös kokivat enemmän väsymystä.
Kuulovammaisen oppilaan kohtaamisen taito korostuu opettajan työssä yhä enemmän, koska
suurin osa kuulovammaisista oppilaista käy koulunsa yleisopetuksessa muiden ikätovereidensa
kanssa. Moni kuulovammaisen oppilaan osallistumista tukevista keinoista hyödyttää myös
muita oppilaita, joilla kuulovammaa ei ole, joten opettajan olisi hyvä kiinnittää niihin huomiota.
|