Kuulovammaisena yleisopetuksen liikunnassa

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella koululiikuntaa kuulovammaisen oppilaan näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää olemassa olevien tutkimusten perusteella, miten kuulovammaiset oppilaat kokevat koululiikunnan yleisopetuksessa, sekä verrata sitä kuulovammaisten koulujen liikunnanopetuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruonakangas, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88089
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella koululiikuntaa kuulovammaisen oppilaan näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää olemassa olevien tutkimusten perusteella, miten kuulovammaiset oppilaat kokevat koululiikunnan yleisopetuksessa, sekä verrata sitä kuulovammaisten koulujen liikunnanopetukseen. Tutkielman perusteella kuulovammaiset pärjäävät hyvin koululiikunnassa, eikä vamma rajoita osallistumista yleisopetuksen liikuntaan juurikaan, kunhan oppilaan tuen tarpeet huomioidaan opetuksessa. Haasteita esiintyy erityisesti kommunikoinnin osalta. Kielimuuri viittomakieltä käyttävien oppilaiden kanssa ja liikuntatuntien huonot kuunteluolosuhteet voivat vaikuttaa merkittävästi liikuntakokemuksiin. Kuulovammainen oppilas voi kokea kuulon lisäksi haasteita myös yksinäisyyden ja huonon itsetunnon kautta. Tutkimusaineiston mukaan kuulovammaiset oppilaat eivät aina koe saavansa tilaisuutta näyttää taitojaan liikuntatunneilla. Kuulovammaisten kouluissa liikunta koettiin mieluisampana oppiaineena ja negatiivisia tunteita oli vähemmän. Yleisopetuksessa oppilaat myös kokivat enemmän väsymystä. Kuulovammaisen oppilaan kohtaamisen taito korostuu opettajan työssä yhä enemmän, koska suurin osa kuulovammaisista oppilaista käy koulunsa yleisopetuksessa muiden ikätovereidensa kanssa. Moni kuulovammaisen oppilaan osallistumista tukevista keinoista hyödyttää myös muita oppilaita, joilla kuulovammaa ei ole, joten opettajan olisi hyvä kiinnittää niihin huomiota.