Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen

Virtuaalitodellisuusteknologian kehitys alkoi 1960-luvulla, ja 90-luvun lopulla esitettiin, että virtuaalitodellisuusmatkailu voisi mahdollisesti jopa korvata perinteisen matkailun. Tähän mennessä virtuaalitodellisuusmatkailu ei kuitenkaan ole yleistynyt merkittävissä määrin. Perinteisen matkailun m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aro, Marianne
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88087
_version_ 1826225725783408640
author Aro, Marianne
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aro, Marianne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aro, Marianne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aro, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalitodellisuusteknologian kehitys alkoi 1960-luvulla, ja 90-luvun lopulla esitettiin, että virtuaalitodellisuusmatkailu voisi mahdollisesti jopa korvata perinteisen matkailun. Tähän mennessä virtuaalitodellisuusmatkailu ei kuitenkaan ole yleistynyt merkittävissä määrin. Perinteisen matkailun markkinoilla on kuitenkin tapahtunut muutoksia teknologian kehityksen, koronaviruspandemian ja ilmastonmuutoksen myötä, ja muutokset tulevat jatkumaan. Näin ollen tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, millaisia mahdollisuuksia virtuaalitodellisuusmatkailulla on matkailumarkkinoilla toimimiseen potentiaalisten käyttäjien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten virtuaalitodellisuusmatkailuun suhtaudutaan sekä millaiset tekijät ja virtuaalitodellisuusmatkan mahdolliset ominaisuudet vaikuttavat virtuaalitodellisuusmatkan käyttöaikomukseen. Tutkimukselle koottiin tutkimusmalli UTAUT2-mallia soveltaen, ja tutkimusmallin perusteella muodostettiin kahdeksan hypoteesia virtuaalitodellisuusmatkan käyttöaikomukseen vaikuttavista tekijöistä. Hypoteesien mukaan vaivattomuusodotukset, sosiaalinen paine, käyttöä tukevat olosuhteet ja hedoninen motivaatio sekä aineellisten muistojen, aistikokemuksien, aktiviteettikokemuksien ja sosiaalisten kokemuksien tärkeyden oletettiin vaikuttavan käyttöaikomukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruussa käytettiin verkkokyselylomaketta. Kyselyyn saatiin 101 vastausta, ja hypoteesien toteutumista aineistossa testattiin regressioanalyysilla. Aineiston analyysissa havaittiin, että hedoninen motivaatio ja sosiaalinen paine vaikuttavat positiivisesti virtuaalitodellisuusmatkan käyttöaikomukseen. Sen sijaan muiden tarkasteltujen tekijöiden ja virtuaalitodellisuusmatkailun käyttöaikomuksen välillä ei havaittu riippuvuussuhdetta. Tutkimuksessa ei löydetty käyttöaikomukseen vaikuttavia virtuaalitodellisuusmatkan mahdollisia ominaisuuksia, mutta analyysissa havaittiin, että aineellisten muistojen, aistikokemuksien, aktiviteettikokemuksien ja sosiaalisten kokemuksien pitäminen tärkeänä ei vaikuttanut käyttöaikomukseen. The development of virtual reality technology began in the 1960s, and in the late 90s it was suggested that virtual reality travel could replace traditional tourism in the future. So far, virtual reality travel has not become significantly widespread. However, traditional tourism market has changed lately due to technological development, the coronavirus pandemic and climate change, and the tourism market will continue changing. Therefore, the purpose of this thesis was to find out what opportunities virtual reality travel has for operating in the tourism market from the point of view of potential users. The aim of the study was to find out how virtual reality travel is viewed and what factors and possible characteristics of virtual reality travel affect the intention to use virtual reality travel. A research model was composed by applying the UTAUT2 model, and based on the research model, eight hypotheses were formed about the factors affecting the intention to use a virtual reality travel. According to the hypotheses, effort expectancy, social pressure, facilitating conditions and hedonic motivation, as well as the importance of material memories, sensory experiences, activity experiences and social experiences were assumed to affect the intention to use. The research was carried out as a quantitative study, and an online questionnaire was used for data collection. 101 responses were received to the survey, and the hypotheses were tested with regression analysis. According to the results of the analysis, hedonic motivation and social pressure have a positive effect on the intention to use virtual reality travel. On the other hand, no dependence relationship was noticed between the other factors and the intention to use virtual reality travel. Any possible characteristics of virtual reality travel that affect the intention to use were not recognized in the study, but it was noted that the importance of material memories, sensory experiences, activity experiences and social experiences did not affect the intention to use virtual reality travel.
first_indexed 2023-06-27T20:00:35Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aro, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-27T09:17:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-27T09:17:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88087", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalitodellisuusteknologian kehitys alkoi 1960-luvulla, ja 90-luvun lopulla esitettiin, ett\u00e4 virtuaalitodellisuusmatkailu voisi mahdollisesti jopa korvata perinteisen matkailun. T\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 virtuaalitodellisuusmatkailu ei kuitenkaan ole yleistynyt merkitt\u00e4viss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin. Perinteisen matkailun markkinoilla on kuitenkin tapahtunut muutoksia teknologian kehityksen, koronaviruspandemian ja ilmastonmuutoksen my\u00f6t\u00e4, ja muutokset tulevat jatkumaan. N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, millaisia mahdollisuuksia virtuaalitodellisuusmatkailulla on matkailumarkkinoilla toimimiseen potentiaalisten k\u00e4ytt\u00e4jien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten virtuaalitodellisuusmatkailuun suhtaudutaan sek\u00e4 millaiset tekij\u00e4t ja virtuaalitodellisuusmatkan mahdolliset ominaisuudet vaikuttavat virtuaalitodellisuusmatkan k\u00e4ytt\u00f6aikomukseen. Tutkimukselle koottiin tutkimusmalli UTAUT2-mallia soveltaen, ja tutkimusmallin perusteella muodostettiin kahdeksan hypoteesia virtuaalitodellisuusmatkan k\u00e4ytt\u00f6aikomukseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Hypoteesien mukaan vaivattomuusodotukset, sosiaalinen paine, k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tukevat olosuhteet ja hedoninen motivaatio sek\u00e4 aineellisten muistojen, aistikokemuksien, aktiviteettikokemuksien ja sosiaalisten kokemuksien t\u00e4rkeyden oletettiin vaikuttavan k\u00e4ytt\u00f6aikomukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruussa k\u00e4ytettiin verkkokyselylomaketta. Kyselyyn saatiin 101 vastausta, ja hypoteesien toteutumista aineistossa testattiin regressioanalyysilla. Aineiston analyysissa havaittiin, ett\u00e4 hedoninen motivaatio ja sosiaalinen paine vaikuttavat positiivisesti virtuaalitodellisuusmatkan k\u00e4ytt\u00f6aikomukseen. Sen sijaan muiden tarkasteltujen tekij\u00f6iden ja virtuaalitodellisuusmatkailun k\u00e4ytt\u00f6aikomuksen v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu riippuvuussuhdetta. Tutkimuksessa ei l\u00f6ydetty k\u00e4ytt\u00f6aikomukseen vaikuttavia virtuaalitodellisuusmatkan mahdollisia ominaisuuksia, mutta analyysissa havaittiin, ett\u00e4 aineellisten muistojen, aistikokemuksien, aktiviteettikokemuksien ja sosiaalisten kokemuksien pit\u00e4minen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ei vaikuttanut k\u00e4ytt\u00f6aikomukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The development of virtual reality technology began in the 1960s, and in the late 90s it was suggested that virtual reality travel could replace traditional tourism in the future. So far, virtual reality travel has not become significantly widespread. However, traditional tourism market has changed lately due to technological development, the coronavirus pandemic and climate change, and the tourism market will continue changing. Therefore, the purpose of this thesis was to find out what opportunities virtual reality travel has for operating in the tourism market from the point of view of potential users. The aim of the study was to find out how virtual reality travel is viewed and what factors and possible characteristics of virtual reality travel affect the intention to use virtual reality travel. A research model was composed by applying the UTAUT2 model, and based on the research model, eight hypotheses were formed about the factors affecting the intention to use a virtual reality travel. According to the hypotheses, effort expectancy, social pressure, facilitating conditions and hedonic motivation, as well as the importance of material memories, sensory experiences, activity experiences and social experiences were assumed to affect the intention to use. The research was carried out as a quantitative study, and an online questionnaire was used for data collection. 101 responses were received to the survey, and the hypotheses were tested with regression analysis. According to the results of the analysis, hedonic motivation and social pressure have a positive effect on the intention to use virtual reality travel. On the other hand, no dependence relationship was noticed between the other factors and the intention to use virtual reality travel. Any possible characteristics of virtual reality travel that affect the intention to use were not recognized in the study, but it was noted that the importance of material memories, sensory experiences, activity experiences and social experiences did not affect the intention to use virtual reality travel.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-27T09:17:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-27T09:17:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalitodellisuusmatkailu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306274150", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matkailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "regressioanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88087
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aro, Marianne Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen virtuaalitodellisuusmatkailu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 matkailu virtuaalitodellisuus regressioanalyysi
title Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen
title_full Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen
title_fullStr Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen
title_full_unstemmed Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen
title_short Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen
title_sort virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen
title_txtP Virtuaalitodellisuusmatkailun mahdollisuudet matkailumarkkinoilla toimimiseen
topic virtuaalitodellisuusmatkailu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 matkailu virtuaalitodellisuus regressioanalyysi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede matkailu regressioanalyysi virtuaalitodellisuus virtuaalitodellisuusmatkailu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88087 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306274150
work_keys_str_mv AT aromarianne virtuaalitodellisuusmatkailunmahdollisuudetmatkailumarkkinoillatoimimiseen