Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla

Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella eriyttämisen menetelmien hyödyntämisen yleisyyttä äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja luokan taustatekijöiden sekä oppilaiden taitohajonnan yhteyttä eriyttämisen yl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtinen, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88053
_version_ 1826225718064840704
author Lehtinen, Sini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtinen, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtinen, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtinen, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella eriyttämisen menetelmien hyödyntämisen yleisyyttä äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja luokan taustatekijöiden sekä oppilaiden taitohajonnan yhteyttä eriyttämisen yleisyyteen. Tutkimus oli tarpeellinen, sillä opetuksen eriyttämisestä tehtyjä tutkimuksia yksittäisten oppiaineiden näkökulmasta on olemassa vähän. Tutkimusaineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (Vuokko) -pitkittäistutkimusta. Tutkielmassa hyödynnettiin kyselylomakkeella kerättyä aineistoa, joka sisälsi 39 opettajan arviot oman opetuksen eriyttämisen yleisyydestä sekä luokan ja opettajan taustatietoja. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin tutkimuksessa mukana olevien opettajien oppilaiden (N = 520) luku- ja laskutaidoista testien avulla kerättyjä tietoja. Aineistoa tarkasteltiin määrällisesti keskiarvojen, korrelaatioiden, parittaisten otosten t-testin, Mann-Whitney U -testin, yksisuuntaisen varianssianalyysin sekä lineaarisen regressioanalyysi avulla. Tulosten mukaan eriyttämisen menetelmien hyödyntäminen oli äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa keskimäärin yhtä yleistä. Eriyttämisen yleisyydessä oli kuitenkin eroja opettajien välillä. Oppilaiden taitohajonnan havaittiin olevan yhteydessä eriyttämisen yleisyyteen. Opettajan koulutustaustalla ja työkokemuksella sekä tukea tarvitsevien oppilaiden ja suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden määrällä suhteessa luokan oppilasmäärään ei ollut yhteyttä eriyttämisen yleisyyteen. Tutkimus antoi arvokasta tietoa opetuksen eriyttämisen yleisyydestä kahden eri oppiaineen näkökulmasta. Eriyttämisen toteutuminen kouluissa on vaihtelevaa, minkä takia aiheen tutkiminen on tarpeen jatkossakin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-26T06:39:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-26T06:39:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88053", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli tarkastella eriytt\u00e4misen menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4misen yleisyytt\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden sek\u00e4 matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja luokan taustatekij\u00f6iden sek\u00e4 oppilaiden taitohajonnan yhteytt\u00e4 eriytt\u00e4misen yleisyyteen. Tutkimus oli tarpeellinen, sill\u00e4 opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4 tehtyj\u00e4 tutkimuksia yksitt\u00e4isten oppiaineiden n\u00e4k\u00f6kulmasta on olemassa v\u00e4h\u00e4n.\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (Vuokko) -pitkitt\u00e4istutkimusta. Tutkielmassa hy\u00f6dynnettiin kyselylomakkeella ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa, joka sis\u00e4lsi 39 opettajan arviot oman opetuksen eriytt\u00e4misen yleisyydest\u00e4 sek\u00e4 luokan ja opettajan taustatietoja. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin tutkimuksessa mukana olevien opettajien oppilaiden (N = 520) luku- ja laskutaidoista testien avulla ker\u00e4ttyj\u00e4 tietoja. Aineistoa tarkasteltiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti keskiarvojen, korrelaatioiden, parittaisten otosten t-testin, Mann-Whitney U -testin, yksisuuntaisen varianssianalyysin sek\u00e4 lineaarisen regressioanalyysi avulla.\nTulosten mukaan eriytt\u00e4misen menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4minen oli \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden sek\u00e4 matematiikan opetuksessa keskim\u00e4\u00e4rin yht\u00e4 yleist\u00e4. Eriytt\u00e4misen yleisyydess\u00e4 oli kuitenkin eroja opettajien v\u00e4lill\u00e4. Oppilaiden taitohajonnan havaittiin olevan yhteydess\u00e4 eriytt\u00e4misen yleisyyteen. Opettajan koulutustaustalla ja ty\u00f6kokemuksella sek\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden ja suomea toisena kielen\u00e4 puhuvien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 suhteessa luokan oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ei ollut yhteytt\u00e4 eriytt\u00e4misen yleisyyteen.\nTutkimus antoi arvokasta tietoa opetuksen eriytt\u00e4misen yleisyydest\u00e4 kahden eri oppiaineen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Eriytt\u00e4misen toteutuminen kouluissa on vaihtelevaa, mink\u00e4 takia aiheen tutkiminen on tarpeen jatkossakin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-26T06:39:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-26T06:39:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eriytt\u00e4minen \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden sek\u00e4 matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306264108", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88053
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5ec0f096-6613-44a7-b3f3-650922030207\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306264108.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Sini Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kirjallisuus eriyttäminen matematiikka äidinkieli
title Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla
title_full Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla
title_fullStr Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla
title_full_unstemmed Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla
title_short Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla
title_sort eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2 vuosiluokalla
title_txtP Eriyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden sekä matematiikan opetuksessa 2. vuosiluokalla
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kirjallisuus eriyttäminen matematiikka äidinkieli
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriyttäminen kirjallisuus matematiikka äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88053 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306264108
work_keys_str_mv AT lehtinensini eriyttäminenäidinkielenjakirjallisuudensekämatematiikanopetuksessa2vuosiluokalla