"7 and 7" self-efficacy of pronunciation and learning of English among a group of 2nd-graders

Vieraan kielen opiskelua aloittaessa asenteet voivat ennustaa menestystä. Minäpystyvyys kuvaa oppilaan uskoa kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa voittaa edessä olevat haasteet. Tässä tutkielmassa selvitettiin ensimmäistä kertaa vierasta kieltä opiskelevien toisluokkalaisten minäpystyvyyttä englannin ää...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pyykkönen, Teemu
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88025
Kuvaus
Yhteenveto:Vieraan kielen opiskelua aloittaessa asenteet voivat ennustaa menestystä. Minäpystyvyys kuvaa oppilaan uskoa kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa voittaa edessä olevat haasteet. Tässä tutkielmassa selvitettiin ensimmäistä kertaa vierasta kieltä opiskelevien toisluokkalaisten minäpystyvyyttä englannin ääntämisen ja sen oppimisen suhteen osana Niilo Mäki Instituutin kielten varhentamisen kärkihanketta Kielitaito kuuluu kaikille. Tutkielmaa varten kerättiin numeerista dataa, jonka analyysin perusteella voidaan esittää äännetietoisuutta korostavan intervention selvästi kohottavan oppilaiden minäpystyvyyttä englannin ääntämisen suhteen. Interventio vaikuttaisi parantavan minäpystyvyyttä myös oppimisen suhteen. Vaikuttaa siltä, että NMI:n äännetietoisuuden taitoja tukeva interventio on hyvä työkalu käytettäväksi vieraan kielen opiskelua aloitettaessa.