Pyytämättä ja yllättäen opettajan koettu valta opetustyön arjessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli opettajan kokeman ja reaalisen vallan suhteen selvittäminen niin opettajan arjessa kuin yhteiskunnallisestikin. Selvitin opettajan kokemuksia vallasta opetustyön arjessa opettajan tekemien valintojen kautta. Toteutin tutkimuksen yksittäistapaustutkimuksena, joten i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruhanen, Aada
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88022
_version_ 1826225708425281536
author Ruhanen, Aada
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruhanen, Aada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruhanen, Aada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruhanen, Aada
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli opettajan kokeman ja reaalisen vallan suhteen selvittäminen niin opettajan arjessa kuin yhteiskunnallisestikin. Selvitin opettajan kokemuksia vallasta opetustyön arjessa opettajan tekemien valintojen kautta. Toteutin tutkimuksen yksittäistapaustutkimuksena, joten informanttina toimi yksi luokanopettaja, jolta keräsin useamman eri aineiston. Aluksi keräsin kirjallisen aineiston tunnin suunnitelmasta, jonka jälkeen havainnoin tunnin toteutuksen. Lisäksi haastattelin opettajaa kahdesti. Hyödynsin aineistolähtöistä, teoriaohjaavaa ja teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tulkitsin aineistoani Stephen Brookfieldin kriittisen reflektion neljän reflektiivisen linssin avulla. Opettajan tekemät valinnat keskittyivät toimintakulttuuriin liittyviin valintoihin, jotka rakentuivat opettajan kontrollin tarpeen ja siitä luopumisen ympärille. Vallastaan tehdä sisällöllisiä valintoja opettaja luopui siirtäen vastuun oppikirjavalmistajille. Valintojen selittäjänä merkittävässä roolissa oli opettajan omat kokemukset oppijana, kun taas oppilaiden näkökulma sekä teoria ja tutkimus jäivät vähemmälle. Opettaja saattoi itse selittää oppilailla joitain valintojaan, vaikka todellisuudessa syynä olivat hänen omat kokemuksensa. Kollegoiden näkökulmaa valintojen selittäjänä myös esiintyi, mutta lähinnä vastuun siirtämisenä eteenpäin. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voi todeta, että opettaja oli todella vallankäyttäjä ja myös koki itsensä sellaiseksi. Vallan käyttäminen kuitenkin rajoittui luokkahuoneeseen, ja siellä erityisesti tradition säilyttämiseen ja yhteiskunnan koulutukselle asettamien toiveiden toteuttamiseen.
first_indexed 2023-06-22T20:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruhanen, Aada", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-22T06:58:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-22T06:58:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli opettajan kokeman ja reaalisen vallan suhteen selvitt\u00e4minen niin opettajan arjessa kuin yhteiskunnallisestikin. Selvitin opettajan kokemuksia vallasta opetusty\u00f6n arjessa opettajan tekemien valintojen kautta.\n\nToteutin tutkimuksen yksitt\u00e4istapaustutkimuksena, joten informanttina toimi yksi luokanopettaja, jolta ker\u00e4sin useamman eri aineiston. Aluksi ker\u00e4sin kirjallisen aineiston tunnin suunnitelmasta, jonka j\u00e4lkeen havainnoin tunnin toteutuksen. Lis\u00e4ksi haastattelin opettajaa kahdesti. Hy\u00f6dynsin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4, teoriaohjaavaa ja teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tulkitsin aineistoani Stephen Brookfieldin kriittisen reflektion nelj\u00e4n reflektiivisen linssin avulla.\n\nOpettajan tekem\u00e4t valinnat keskittyiv\u00e4t toimintakulttuuriin liittyviin valintoihin, jotka rakentuivat opettajan kontrollin tarpeen ja siit\u00e4 luopumisen ymp\u00e4rille. Vallastaan tehd\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6llisi\u00e4 valintoja opettaja luopui siirt\u00e4en vastuun oppikirjavalmistajille. Valintojen selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa oli opettajan omat kokemukset oppijana, kun taas oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulma sek\u00e4 teoria ja tutkimus j\u00e4iv\u00e4t v\u00e4hemm\u00e4lle. Opettaja saattoi itse selitt\u00e4\u00e4 oppilailla joitain valintojaan, vaikka todellisuudessa syyn\u00e4 olivat h\u00e4nen omat kokemuksensa. Kollegoiden n\u00e4k\u00f6kulmaa valintojen selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 my\u00f6s esiintyi, mutta l\u00e4hinn\u00e4 vastuun siirt\u00e4misen\u00e4 eteenp\u00e4in.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella voi todeta, ett\u00e4 opettaja oli todella vallank\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 ja my\u00f6s koki itsens\u00e4 sellaiseksi. Vallan k\u00e4ytt\u00e4minen kuitenkin rajoittui luokkahuoneeseen, ja siell\u00e4 erityisesti tradition s\u00e4ilytt\u00e4miseen ja yhteiskunnan koulutukselle asettamien toiveiden toteuttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-22T06:58:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-22T06:58:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pyyt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ja yll\u00e4tt\u00e4en : opettajan koettu valta opetusty\u00f6n arjessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306224077", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88022
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7f87b98c-fb27-415c-97be-4b6a7f6bf456\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306224077.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruhanen, Aada Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteiskunta valta opetustyö arki opettajat reflektio opettajuus luokanopettajat kokemukset
title Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa
title_full Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa
title_fullStr Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa
title_full_unstemmed Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa
title_short Pyytämättä ja yllättäen
title_sort pyytämättä ja yllättäen opettajan koettu valta opetustyön arjessa
title_sub opettajan koettu valta opetustyön arjessa
title_txtP Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteiskunta valta opetustyö arki opettajat reflektio opettajuus luokanopettajat kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arki kokemukset luokanopettajat opettajat opettajuus opetustyö reflektio valta yhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88022 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306224077
work_keys_str_mv AT ruhanenaada pyytämättäjayllättäenopettajankoettuvaltaopetustyönarjessa