Post-independence Somalia nation-building and language policy in education – a literature review

Viime vuosituhannen lopulla englannin kielestä on tullut kansainvälisen viestinnän oletuskieli, niin sanottu ’lingua franca’. Tästä englannin kielen laajenemisilmiöstä käytetään termiä ’globaali englanti’ (eng. ”global English”). Tämä ilmiö näkyy ehkä selvimmin liike-elämässä sekä media-alalla. Engl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pirhonen, Mesi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88012
_version_ 1826225818612793344
author Pirhonen, Mesi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pirhonen, Mesi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pirhonen, Mesi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pirhonen, Mesi
datasource_str_mv jyx
description Viime vuosituhannen lopulla englannin kielestä on tullut kansainvälisen viestinnän oletuskieli, niin sanottu ’lingua franca’. Tästä englannin kielen laajenemisilmiöstä käytetään termiä ’globaali englanti’ (eng. ”global English”). Tämä ilmiö näkyy ehkä selvimmin liike-elämässä sekä media-alalla. Englannin kielen valta-aseman vaikutukset ovat kuitenkin yhä enemmän näkyvissä myös tutkimuksessa sekä koulutuksessa, millä on omat huolestuttavat seurauksensa sekä Euroopassa ja muualla ’lännessä’ että Afrikassa ja muilla entisillä siirtomaa-alueilla. Etenkin entisten siirtomaiden osalta kehityskulku on huolestuttava juuri niiden sosiopoliittisen historian takia. Tässä tutkimuksessa perehdyn itsenäisyyden jälkeisen Somalian kieliympäristön sekä kielipolitiikan kehitykseen sen koulutusjärjestelmän kautta. Siirtomaakäytänteiden virallinen purku käynnistyi 1950-luvulla ja seuraavien vuosikymmenten aikana Afrikan mantereelle muodostui yhä uusia valtioita. Suurin osa näistä kuitenkin pitäytyi siirtomaa-ajan aluerajoissa, minkä seurauksena moni valtio oli monikielinen mutta myös monikulttuurinen. Läntisen maailman sosiokulttuurinen yhtenäistyminen, globalisaatio, oli juuri aloittanut nousunsa. Samaan aikaan Afrikan manner kävi läpi useita itsenäistymisprosesseja, joissa sen oli asemoitava itsensä tähän globaaliin sosiokulttuuriseen viitekehykseen. Osana tätä asemoitumista oli valtioiden rakentaminen läntisten mallien mukaan eli yksikielisiksi. Tämä ei tokikaan ollut edes vaihtoehto monissa valtioissa ja sisäisiä valtataisteluita yritettiin välttää joko valitsemalla useita virallisia kieliä tai valitsemalla vain läntisiä kieliä. Somalia oli kuitenkin yksi harvoista valtioista, jonka siirtomaa-ajan rajojen sisällä oli lähes yksikielinen kansa. Jaetulla kielellä, somalilla, ei kuitenkaan ollut vakiintunutta kirjoitusmuotoa ja siksi Somaliankin ensimmäiset viralliset kielet olivat englanti sekä italia, ja lisäksi arabia. Tämä kirjallisuusanalyysi nojaa käsitykseen, jossa koulutusjärjestelmä on valtion rakentamisen ytimessä niin kielellisen kuin kulttuurisenkin yhtenäisyyden kulmakivenä. Lisäksi pohdin koulutuksen, globaalin englannin ja ihmisoikeuksien välisiä syy-seuraussuhteita. Entisissä siirtomaissa koulutusjärjestelmää voisi parhaimmillaan hyödyntää paikallisen sosiokulttuurin elvyttäjänä, paikallisen sekä laajemmin afrikkalaisen itsenäisyyden vahvistajana sekä paremman tulevaisuuden takaajana. Käsitteenmäärittelyssäni käy kuitenkin nopeasti ilmi, ettei siirtomaakäytänteiden purku johtanut sen taustalla olevien ideologioiden ja valtarakenteiden katoamiseen. Tämä valtarakenteiden tietoinen sekä tiedostamaton ylläpito näkyy sekä globaalin englannin kehityssuunnassa että entisten siirtomaiden valtion rakentamisessa kielipolitiikasta koulutukseen.
first_indexed 2023-06-22T20:01:06Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirhonen, Mesi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-22T05:19:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-22T05:19:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88012", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosituhannen lopulla englannin kielest\u00e4 on tullut kansainv\u00e4lisen viestinn\u00e4n oletuskieli, niin sanottu \u2019lingua franca\u2019. T\u00e4st\u00e4 englannin kielen laajenemisilmi\u00f6st\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n termi\u00e4 \u2019globaali englanti\u2019 (eng. \u201dglobal English\u201d). T\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6 n\u00e4kyy ehk\u00e4 selvimmin liike-el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 media-alalla. Englannin kielen valta-aseman vaikutukset ovat kuitenkin yh\u00e4 enemm\u00e4n n\u00e4kyviss\u00e4 my\u00f6s tutkimuksessa sek\u00e4 koulutuksessa, mill\u00e4 on omat huolestuttavat seurauksensa sek\u00e4 Euroopassa ja muualla \u2019l\u00e4nness\u00e4\u2019 ett\u00e4 Afrikassa ja muilla entisill\u00e4 siirtomaa-alueilla. Etenkin entisten siirtomaiden osalta kehityskulku on huolestuttava juuri niiden sosiopoliittisen historian takia. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyn itsen\u00e4isyyden j\u00e4lkeisen Somalian kieliymp\u00e4rist\u00f6n sek\u00e4 kielipolitiikan kehitykseen sen koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4n kautta.\n\nSiirtomaak\u00e4yt\u00e4nteiden virallinen purku k\u00e4ynnistyi 1950-luvulla ja seuraavien vuosikymmenten aikana Afrikan mantereelle muodostui yh\u00e4 uusia valtioita. Suurin osa n\u00e4ist\u00e4 kuitenkin pit\u00e4ytyi siirtomaa-ajan aluerajoissa, mink\u00e4 seurauksena moni valtio oli monikielinen mutta my\u00f6s monikulttuurinen. L\u00e4ntisen maailman sosiokulttuurinen yhten\u00e4istyminen, globalisaatio, oli juuri aloittanut nousunsa. Samaan aikaan Afrikan manner k\u00e4vi l\u00e4pi useita itsen\u00e4istymisprosesseja, joissa sen oli asemoitava itsens\u00e4 t\u00e4h\u00e4n globaaliin sosiokulttuuriseen viitekehykseen. Osana t\u00e4t\u00e4 asemoitumista oli valtioiden rakentaminen l\u00e4ntisten mallien mukaan eli yksikielisiksi. T\u00e4m\u00e4 ei tokikaan ollut edes vaihtoehto monissa valtioissa ja sis\u00e4isi\u00e4 valtataisteluita yritettiin v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 joko valitsemalla useita virallisia kieli\u00e4 tai valitsemalla vain l\u00e4ntisi\u00e4 kieli\u00e4. Somalia oli kuitenkin yksi harvoista valtioista, jonka siirtomaa-ajan rajojen sis\u00e4ll\u00e4 oli l\u00e4hes yksikielinen kansa. Jaetulla kielell\u00e4, somalilla, ei kuitenkaan ollut vakiintunutta kirjoitusmuotoa ja siksi Somaliankin ensimm\u00e4iset viralliset kielet olivat englanti sek\u00e4 italia, ja lis\u00e4ksi arabia.\n\nT\u00e4m\u00e4 kirjallisuusanalyysi nojaa k\u00e4sitykseen, jossa koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4 on valtion rakentamisen ytimess\u00e4 niin kielellisen kuin kulttuurisenkin yhten\u00e4isyyden kulmakiven\u00e4. Lis\u00e4ksi pohdin koulutuksen, globaalin englannin ja ihmisoikeuksien v\u00e4lisi\u00e4 syy-seuraussuhteita. Entisiss\u00e4 siirtomaissa koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 voisi parhaimmillaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 paikallisen sosiokulttuurin elvytt\u00e4j\u00e4n\u00e4, paikallisen sek\u00e4 laajemmin afrikkalaisen itsen\u00e4isyyden vahvistajana sek\u00e4 paremman tulevaisuuden takaajana. K\u00e4sitteenm\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4ni k\u00e4y kuitenkin nopeasti ilmi, ettei siirtomaak\u00e4yt\u00e4nteiden purku johtanut sen taustalla olevien ideologioiden ja valtarakenteiden katoamiseen. T\u00e4m\u00e4 valtarakenteiden tietoinen sek\u00e4 tiedostamaton yll\u00e4pito n\u00e4kyy sek\u00e4 globaalin englannin kehityssuunnassa ett\u00e4 entisten siirtomaiden valtion rakentamisessa kielipolitiikasta koulutukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-22T05:19:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-22T05:19:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Somalia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nation-building", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "global English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valtion rakennus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "globaali englanti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education \u2013 a literature review", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306224067", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielipolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "education and training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language policy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "education policy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_88012
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e228f16a-de20-43e9-b81a-c63f87a61a99\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306224067.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirhonen, Mesi Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review Somalia nation-building global English valtion rakennus globaali englanti Englannin kieli English 301 koulutus englannin kieli kielipolitiikka koulutuspolitiikka kieli ja kielet kielikasvatus education and training English language language policy education policy languages language education
title Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review
title_full Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review
title_fullStr Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review
title_full_unstemmed Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review
title_short Post-independence Somalia
title_sort post independence somalia nation building and language policy in education a literature review
title_sub nation-building and language policy in education – a literature review
title_txtP Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review
topic Somalia nation-building global English valtion rakennus globaali englanti Englannin kieli English 301 koulutus englannin kieli kielipolitiikka koulutuspolitiikka kieli ja kielet kielikasvatus education and training English language language policy education policy languages language education
topic_facet 301 Englannin kieli English English language Somalia education and training education policy englannin kieli globaali englanti global English kieli ja kielet kielikasvatus kielipolitiikka koulutus koulutuspolitiikka language education language policy languages nation-building valtion rakennus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88012 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306224067
work_keys_str_mv AT pirhonenmesi postindependencesomalianationbuildingandlanguagepolicyineducationaliteraturereview