"Ope me stalkataan sua Instassa" musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä

Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ammatillisen- ja musiikillisen identiteetin näkyvyyttä sosiaalisen media...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tenhu, Viola
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87996
_version_ 1826225738388340736
author Tenhu, Viola
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tenhu, Viola Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tenhu, Viola Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tenhu, Viola
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ammatillisen- ja musiikillisen identiteetin näkyvyyttä sosiaalisen median sisällöntuotossa sekä löytämään kytköksiä tutkittavien kertomusten perusteella esiintyviin identiteetteihin. Musiikinopettajien sosiaalisen median sisällöntuottaminen on aihealue, johon aiempaa tutkimusta ei juuri ole. Tutkin kahta virassa olevaa musiikinopettajaa, jotka tuottavat aktiivisesti sosiaalista mediaa. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin asiantuntijahaastatteluna, sillä haastateltavien kokemusten kuvailut haluttiin saada yksityiskohtaisemmin esiin. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, jonka jälkeen tuloksia tarkasteltiin kolmesta opettajaidentiteetin näkökulmasta: ammatillisen-, musiikillisen- ja sisällöntuottajaidentiteetin mukaan. Tuloksia tarkastellessa musiikinopettajien kokemukset musiikillisesta identiteetistään esiintyivät vahvemmin sosiaalisen mediassa kuin kouluympäristössä, sillä haastateltavat kokivat sosiaalisen median vapaampana alustana ilmaista omaa muusikkouttaan. Haastateltavien ammatillinen identiteetti heijastui sosiaalisessa mediassa itsesensuurina eli oman sisältönsä rajoittamisena. Haastateltavat harkitsivat sosiaalisen mediaan julkaisemiaan sisältöjä, sillä he kokivat sen voivan vaikuttaa heidän maineeseen, identiteettien kehitykseen sekä opettajaoppilassuhteeseen. Haastateltavat kokivat aitouden ja vastuullisuuden näkyvän sekä ammatillisessa- että sisällöntuottajaidentiteetissä. Tutkimuksen tulokset antavat näkemystä musiikinopettajille, sisällöntuottajille sekä yleisesti kaikille, jotka pohtivat oman sosiaalisen median käyttöä. Tulosten pohjalta musiikinopettajien on mahdollista näyttäytyä sosiaalisessa mediassa sekä ammatillisen että musiikillisen identiteettinsä kautta. Tulokset tukevat näkemystä siitä, että sosiaalinen media on osa lähes jokaisen, myös musiikinopettajan, elämää. Tutkimustuloksilla on merkittävä rooli tulevaisuuden musiikinopetuksen suunnittelussa, jotta koulu- ja sosiaalisen median ympäristöjen rajoja saataisiin murrettua.
first_indexed 2023-06-21T20:14:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tenhu, Viola", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-21T09:47:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-21T09:47:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87996", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa\ntoimimisesta suhteessa heid\u00e4n opettajaidentiteettiins\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n musiikinopettajien ammatillisen- ja musiikillisen identiteetin n\u00e4kyvyytt\u00e4 sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6ntuotossa sek\u00e4 l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n kytk\u00f6ksi\u00e4 tutkittavien kertomusten perusteella esiintyviin identiteetteihin. Musiikinopettajien sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6ntuottaminen on aihealue, johon aiempaa tutkimusta ei juuri\nole.\n\nTutkin kahta virassa olevaa musiikinopettajaa, jotka tuottavat aktiivisesti sosiaalista mediaa. T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus toteutettiin asiantuntijahaastatteluna, sill\u00e4 haastateltavien kokemusten kuvailut haluttiin saada yksityiskohtaisemmin esiin. Haastattelusta saatu aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla,\njonka j\u00e4lkeen tuloksia tarkasteltiin kolmesta opettajaidentiteetin n\u00e4k\u00f6kulmasta: ammatillisen-, musiikillisen- ja sis\u00e4ll\u00f6ntuottajaidentiteetin mukaan.\n\nTuloksia tarkastellessa musiikinopettajien kokemukset musiikillisesta identiteetist\u00e4\u00e4n esiintyiv\u00e4t vahvemmin sosiaalisen mediassa kuin kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, sill\u00e4 haastateltavat kokivat sosiaalisen median vapaampana alustana ilmaista omaa muusikkouttaan. Haastateltavien ammatillinen identiteetti heijastui sosiaalisessa mediassa itsesensuurina eli oman sis\u00e4lt\u00f6ns\u00e4 rajoittamisena. Haastateltavat harkitsivat sosiaalisen mediaan julkaisemiaan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, sill\u00e4 he kokivat sen voivan vaikuttaa heid\u00e4n maineeseen, identiteettien kehitykseen sek\u00e4 opettajaoppilassuhteeseen. Haastateltavat kokivat aitouden ja vastuullisuuden n\u00e4kyv\u00e4n sek\u00e4 ammatillisessa- ett\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6ntuottajaidentiteetiss\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset antavat n\u00e4kemyst\u00e4 musiikinopettajille, sis\u00e4ll\u00f6ntuottajille sek\u00e4 yleisesti kaikille, jotka pohtivat oman sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tulosten pohjalta musiikinopettajien on mahdollista n\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 sosiaalisessa mediassa sek\u00e4 ammatillisen ett\u00e4 musiikillisen identiteettins\u00e4 kautta. Tulokset tukevat n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 sosiaalinen media on osa l\u00e4hes jokaisen, my\u00f6s musiikinopettajan, el\u00e4m\u00e4\u00e4. Tutkimustuloksilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli tulevaisuuden musiikinopetuksen suunnittelussa, jotta koulu- ja sosiaalisen median ymp\u00e4rist\u00f6jen rajoja saataisiin murrettua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-21T09:47:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-21T09:47:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6ntuottajaidentiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ammatillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijahaastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ope me stalkataan sua Instassa\" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306214046", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87996
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bfd8cea2-4724-44d0-bdd8-ad099f912e0c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306214046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tenhu, Viola "Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä musiikillinen identiteetti sisällöntuottajaidentiteetti opettajan ammatillinen identiteetti asiantuntijahaastattelu Musiikkikasvatus Music Education 3052 kvalitatiivinen tutkimus sosiaalinen media musiikki identiteetti musiikinopettajat musiikkikasvatus ammatti-identiteetti mediakasvatus
title "Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
title_full "Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
title_fullStr "Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä "Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
title_full_unstemmed "Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä "Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
title_short "Ope me stalkataan sua Instassa"
title_sort ope me stalkataan sua instassa musiikinopettajan identiteetit koulu ja sosiaalisen median ympäristöissä
title_sub musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
title_txtP "Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
topic musiikillinen identiteetti sisällöntuottajaidentiteetti opettajan ammatillinen identiteetti asiantuntijahaastattelu Musiikkikasvatus Music Education 3052 kvalitatiivinen tutkimus sosiaalinen media musiikki identiteetti musiikinopettajat musiikkikasvatus ammatti-identiteetti mediakasvatus
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus ammatti-identiteetti asiantuntijahaastattelu identiteetti kvalitatiivinen tutkimus mediakasvatus musiikillinen identiteetti musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus opettajan ammatillinen identiteetti sisällöntuottajaidentiteetti sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87996 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306214046
work_keys_str_mv AT tenhuviola opemestalkataansuainstassamusiikinopettajanidentiteetitkoulujasosiaalisenmedianympäri